2021-02-20, 15:35
Medlem
substitutes avatar
Genom en enorm tur var vårt spelbolag ensamma om att dela på 6 miljoner på europatipset. Vad göra för att investera dessa pengar rätt? Blev 2 miljoner per man och jag är totalt okunnig inom ekonomi, handel med pengar, aktier osv. Har hyresrätt i dagsläget så att investera i en bostad kanske vore första steget. Tacksam för tips och råd.
Senast redigerad av substitute 2021-02-20 kl. 15:40.
Citera
2021-02-20, 15:37
Medlem
Turist i tidens avatar
Ta dig en rejäl bläcka först!
Citera
2021-02-20, 15:39
Medlem
gå i pension kanske ?
Citera
2021-02-20, 15:41
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
gå i pension kanske ?
Yes, är 54 så kanske
Citera
2021-02-20, 15:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Köp bostadsrätt med låg avgift, kolla föreningens ekonomi, främst skuldsättning och åtgärdsprogram.
Citera
2021-02-20, 15:49
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Köp bostadsrätt med låg avgift, kolla föreningens ekonomi, främst skuldsättning och åtgärdsprogram.

Tack Uncurruptable, hur ser man föreningens ekonomi? Är det som att kolla på "alla bolag" tex? Årsredovisning osv?
Citera
2021-02-20, 15:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Köp en bra bostad.
Bo billigt och betala hyra till något som - förmodligen - blir en bra tillväxt av förmögenheten.
Säkra pengarna genom detta förfarande så att du inte kan konsumera dem.
Sätt 100.000 kr i fonder
Så hade jag gjort om bostadsmarknaden ser bra ut framöver (större städer, turistorter))
Citera
2021-02-20, 15:54
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Köp en bra bostad.
Bo billigt och betala hyra till något som - förmodligen - blir en bra tillväxt av förmögenheten.
Säkra pengarna genom detta förfarande så att du inte kan konsumera dem.
Sätt 100.000 kr i fonder
Så hade jag gjort om bostadsmarknaden ser bra ut framöver (större städer, turistorter))

Tack Riddarhuset, fonder är definitivt det jag funderat på som ganska lågavlönad och oerfaren känns det som det rätta just nu - att placera i någon säker fond
Citera
2021-02-20, 16:07
Medlem
1,5 miljoner till kontantinsatsen på ett hus som du vill ha. Resten lån.

0,25 miljoner utgör en principal investment på 10 fonder á 25.000 kr per fond som är ett långsiktigt sparande som du aldrig någonsin rör.

Resterande 0,25 miljoner för att kultivera nya intressen 10 år framåt. Då kan du ta 50.000 som cash och placera resterande 200.000 i fonder så att den här "gruppkategorin" finansierar sig själv livet ut. Vissa intressen är dyra, te.x motocross, motorsporter osv. Andra intressen kan vara billigare te.x. klättring men blir dyrt om du vill åka på klätterresor till Italien varje år osv, exklusive sedvanlig semester.

Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Genom en enorm tur var vårt spelbolag ensamma om att dela på 6 miljoner på europatipset. Vad göra för att investera dessa pengar rätt? Blev 2 miljoner per man och jag är totalt okunnig inom ekonomi, handel med pengar, aktier osv. Har hyresrätt i dagsläget så att investera i en bostad kanske vore första steget. Tacksam för tips och råd.
Citera
2021-02-20, 16:13
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
1,5 miljoner till kontantinsatsen på ett hus som du vill ha. Resten lån.

0,25 miljoner utgör en principal investment på 10 fonder á 25.000 kr per fond som är ett långsiktigt sparande som du aldrig någonsin rör.

Resterande 0,25 miljoner för att kultivera nya intressen 10 år framåt. Då kan du ta 50.000 som cash och placera resterande 200.000 i fonder så att den här "gruppkategorin" finansierar sig själv livet ut. Vissa intressen är dyra, te.x motocross, motorsporter osv. Andra intressen kan vara billigare te.x. klättring men blir dyrt om du vill åka på klätterresor till Italien varje år osv, exklusive sedvanlig semester.

Tusen tack NonComlianze!! Låter som ärliga och bra råd
Citera
2021-02-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Yes, är 54 så kanske

som mig då 55 år är jag, har inte vunnit men sparat ihop några mille bor billigt ca 4000 inga skulder
just nu arbetssökande men funderar på att hoppa av förnedringen på arbetsförnedringen
Citera
2021-02-20, 16:20
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
som mig då 55 år är jag, har inte vunnit men sparat ihop några mille bor billigt ca 4000 inga skulder
just nu arbetssökande men funderar på att hoppa av förnedringen på arbetsförnedringen

Ah känner igen dina tankar, kanske du ska göra det. Blev plötsligt något som blev möjligt för mig. Annars hade jag förmodligen fått jobba till 75😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in