2021-02-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ah känner igen dina tankar, kanske du ska göra det. Blev plötsligt något som blev möjligt för mig. Annars hade jag förmodligen fått jobba till 75😀

japp inga garantier att man kommer att leva efter 65 eller när man kommer att gå i pension, kanske smart att ta ut sin kvalitet pension mellan 55-65 (de åren man orkar /kan njuta av sin pengar)
Citera
2021-02-20, 16:28
Medlem
Vilken vecka var det som ni vann?
Citera
2021-02-20, 16:36
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Vilken vecka var det som ni vann?

Vecka 6 tror jag har inte koll på raden själv .
Citera
2021-02-20, 16:46
Medlem
Så du är 54år idag, antar du har drygt tio år till pensionen mao.
Köp 2 Bitcoin nu medans du har råd.
Sälj den första i höst när priset ligger på 1.5m sek. Då ligger du redan på plus med flera hundra tusen.
Sälj den andra om om 8-10 år för 10m sek.

Du kan också investera en mindre mängd om du känner dig osäker men så hade jag gjort i din sits.
Citera
2021-02-20, 16:54
Medlem
lemmelns avatar
Vad befann du dig i för ekonomisk situation före vinsten? Vilka tillgångar och lån har du utöver vinsten? Vill du bara fortsätta leva så? Vill du leva loppan? Vill du säkra upp pensionen? Vill du hjälpa barnen i framtiden?

Det finns inga rimliga råd att ges innan du berättat var du befinner dig och vad du hoppas uppnå.
Citera
2021-02-20, 16:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det mest uppenbara svaret är att köpa en bostadsrätt centralt i en större stad. Jag hade nog stoppat in 20% på börsen och 70% i en bostad och lekt upp 10%.
Citera
2021-02-20, 17:15
Medlem
sigurts avatar
Trivs du väldigt bra i din hyresrätt finns egentligen ingen anledning att köpa en boende just som investering. Jag tycker du ska se boende som boende helt enkelt. Försök att investera så mycket som möjligt.

Ett boende utomlands att sticka till när värmen börjar minska här i Sverige kanske kan vara något?

Fonder är något för dig helt klart! Öppna ett ISK konto.

Om du inte orkar bry dig alls ska du väl ha indexfonder som ej kostar något, men jag skulle rekomendera dig att välja lite nischade dyra, logga in två gånger per år och kolla om dom slagit index rejält eller inte. Om inte, sälj och köp en annan fond.

Viktigaste tipset, köpt INTE för hela summan du ska investera i ett tillfälle. Dela upp det månadsvis så du går in med alla pengarna ungefär under 1 år skulle jag säga.

Hoppas ditt ekomoniska intresse växer och du själv läser på och inte bara tar tips från folk på nätet, det är så man kan bli pank snabbt om det skiter sig.
Citera
2021-02-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
japp inga garantier att man kommer att leva efter 65 eller när man kommer att gå i pension, kanske smart att ta ut sin kvalitet pension mellan 55-65 (de åren man orkar /kan njuta av sin pengar)

Nu är jag under 30 men har gnetat på med sparande i flera år men börjat inse att det inte finns ngn garanti för framtiden samtidigt vill jag inte leva så att kag är fattig som en kyrkråtta på ålderns höst är ju en balans som behövs men är naturligt en sparare av mig så får.tvinga mig lite till att konsumera för upplevelser men ångrar mig aldrig efteråt

Men till topic så säger jag att trivs du i din hyresrätt så finns det ingen anledning att flytta finns andra sätt att investera om man vill ha avkastning
Men för mig ger boende i en bostadsrätt en viss livskvalite då man ofta får bra grannar som bryr sig om området
Citera
2021-02-20, 17:47
Medlem
De som spelar brukar rätt snart återinvestera vinsterna i diverse spel. Jag har investerat i spelbolag just för att det är på det viset och det har varit mycket lönsamt.

Så om du kan sluta spela, investera i ett spelbolag som du gillar - det kommer nog gå bra för dem och då även för dig.

Oddsen för att du kommer spela upp pengarna är det dock mycket liten avkastning på.

Lycka till!
Citera
2021-02-20, 17:57
Medlem
Pungpuckels avatar
Ta dig från Sverige.

Köp ingen bostad här och lås fast dig ytterligare i det här skitlandet.
Citera
2021-02-20, 18:18
Avslutad
Lägg allt på Tesla och Bitcoin. 50/50%. Sen lever du som vanligt några år.

Om fem år kommer du tacka mig.
Citera
2021-02-20, 18:21
Medlem
Det säkraste du kan göra är ett köpa parhus och hyra ut. Och köpa ett företag. De anställda jobbar för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in