2021-02-20, 14:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, det tycker inte jag heller.
Alla bör vaccinera sig med det vaccin de erbjuds. Det kommer inte att funka att vaccinera så många som möjligt så snabbt som möjligt om alla ska välja vaccin efter tycke och smak.

Jag pratade om nationer, som inte köper in vissa vacciner av politiska skäl. Som privatperson måste man ju få välja, det står till och med i Hälso- och sjukvårdslagen om patientens autonomi. D.v.s. självbestämmanderätt. JAG kommer definitivt att välja. Får jag inte något av dom som jag vill ha, så tar jag inget alls...
Citera
2021-02-20, 14:32
Avslutad
I mitten på mars slår covid/19 till med full kraft efter sportlovspartyt i backarna!
Citera
2021-02-20, 14:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att inte ännu fler länder tillverkar vaccin, beror det på patenten, eller beror det på otillräcklig förmåga att tillverka vaccinerna?

Ja, hela Världen behöver vaccin. Men så länge det råder brist på vaccin, så är det rimligt att dom länder som har utvecklat, tillverkat och betalat vaccinerna står först i kön. Dom länderna är dessutom dom länder som har drabbats hårdast av epidemin. För att rädda så många liv som möjligt, så gör varje vaccindos alltså större nytta i Europa än i Afrika.Trots det, så utnyttjar vissa debattörer tillfället att anklaga västländerna för att "roffa åt sig" vaccin.
Citat från Emma Frans:
Istället för att tävla om vilket land i väst som snabbast vaccinerar sin befolkning kanske vi borde skämmas för att vi roffar åt oss?
Emma Frans angrepp på västländerna är osmakligt. Emma Frans får det att låta som att Västländerna stjäler vaccin som tillhör andra länder.

Forskning krävs för att man ska ha ett vaccin att tillverka. Alla länder har inte den kompetensen och kapaciteten.

Tillverka vaccin i stora volymer krävs kapacitet i fabriker och det har säkert Indien som är stora på kopiera mediciner där patenten gått ut. Vaccin är ändå inte direkt medicin så det behövs särskild tillverkningskapacitet för vaccin. Någon ska tillverka de små flaskorna eller om det är förfyllda sprutor så ska någon göra dom.

Afrikanska länder kan nog räknas bort helt vad avser alla former av deltagandet i framtagning och tillverkning. Och de säger ju som Tanzania "vi tänker inte vacciner folket, det är inget stort problem för oss", "få dör av det och vi har andra sjukdomar som är mycket värre"!

Vad Emma Frans har sagt är det gamla vanliga. De goda och korrekta måste visa sig upp sig och slåss om en plats högst upp i godhetshierarkin.
Senast redigerad av Returpapper 2021-02-20 kl. 14:38.
Citera
2021-02-20, 14:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tycker att alla bör tänka på hur världen tillsammans blir mera normal så snart som möjligt.
Så länge smittan frodas finns risk för att "dåliga" mutationer blir livskraftiga.

Jag misstänker att AstraZeneca tillåter tillverkning av sitt vaccin eftersom de vill bli av med pandemin och börja tjäna pengar på kärnverksamheten. De övriga är nog mera intresserade av att tjäna pengar på vaccinet.

Indien och Kina är vad jag vet världens två största läkemedelstillverkare, men kanske inte när det gäller vaccin. HÄr finns i alla fall stora möjligheter att producera läkemedel.

Indien tillverkar redan Oxford-vaccinet på licens, och exporterar detta vaccin. Indien har även tagit fram ett eget vaccin. Kina har tagit fram flera egna vacciner, och exporterar dessa.

Även beträffande Sputnik-vaccinet så förekommer tillverkning på licens utanför Ryssland. Jag läste någonstans att Ryssland får hjälp av Sydkorea att tillverka Sputnik-vaccinet. Detta importeras sedan till Ryssland.

Beträffande Oxford-vaccinet, så håller exempelvis Australien på att dra igång sin egen tillverkning av detta vaccin.

Tillverkningen av olika vacciner pågår alltså för fullt.
Citera
2021-02-20, 14:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Nej, det gör det inte. De höga dödstalen beror främst på gammal befolkning och metabolt sjuk befolkning. Gemene mexikan, amerikan och europé är ingen atlet om man säger så...

Om det finns en skyddande neandertalargen(som vissa européer har men folk från mellanöstern saknar) så blir den fördelen snabbt utraderad av bland annat metabola faktorer.
Jag är ganska säker på att neandertalgener finns hos befolkningen i Mellanöstern också och hela vägen bort till Asien och ner genom Nord- och Sydamerika. Det är ju så människan spritt sig över jorden från ursprunget i Afrika.
Det är bara i afrikaner neandertalgener saknas.
Citera
2021-02-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skoja du bara, men den rumänska varianten nämndes som hastigast på tv-nyheterna häromdagen.

Vore intressant att veta hur den varianten står sig mot övriga varianter.

Med tanke på vad du skriver vore det kanske av godo om den rumänska varianten tog över i Sverige om den är mildare än övriga varianter men ofantligt mycket mer smittsam.

Med mindre det er en ny variant fra Rumænien drejer det sig om N439K som blev fundet i Rumænien i maj.
SSi har skrevet om den i december, men nu er den ved at blive udkonkurreret i Danmark af den engelske variant.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/beskrivelse-af-covid-19-variant-n439k
Citera
2021-02-20, 14:42
Medlem
Coronaviruset sprids på Åland - "Vi befinner oss i ett svårt läge"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/20/coronaviruset-sprids-pa-aland-vi-befinner-oss-i-ett-svart-lage
Citera
2021-02-20, 14:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Indien tillverkar redan Oxford-vaccinet på licens, och exporterar detta vaccin. Indien har även tagit fram ett eget vaccin. Kina har tagit fram flera egna vacciner, och exporterar dessa.

Även beträffande Sputnik-vaccinet så förekommer tillverkning på licens utanför Ryssland. Jag läste någonstans att Ryssland får hjälp av Sydkorea att tillverka Sputnik-vaccinet. Detta importeras sedan till Ryssland.

Beträffande Oxford-vaccinet, så håller exempelvis Australien på att dra igång sin egen tillverkning av detta vaccin.

Tillverkningen av olika vacciner pågår alltså för fullt.

Men inte i Sverige vi förlitar oss på EU. Vi är det mest fåraktiga barnet i EU-familjen. Sverige är inte alfahonan i familjen utan en lågt rankad medlem när familjen har ont om mat får den lägst rankade svälta.
Citera
2021-02-20, 14:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag pratade om nationer, som inte köper in vissa vacciner av politiska skäl. Som privatperson måste man ju få välja, det står till och med i Hälso- och sjukvårdslagen om patientens autonomi. D.v.s. självbestämmanderätt. JAG kommer definitivt att välja. Får jag inte något av dom som jag vill ha, så tar jag inget alls...
OK. Ja, jag tycker då inte att det är läge för sådan pjoskighet nu...

När ungrarna väljer bort en typ av vaccin skriver du
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan ha viss förståelse för att du vill välja vaccin, men jag kan inte förstå att du då inte verkar acceptera att människor i Ungern ska få välja vaccin.
När ungrare väljer bort Sputnik V för att de inte litar på ryssarna som förtryckt dem i 70 år kallar du det för pjåsk, men när du definitivt kommer att välja vaccin så är det din rättighet.

Jag tror inte det är enbart politiskt utan ungrare litar verkligen inte på ryssar och de har ju trots allt viss erfarenhet och anledning att inte lita på dem.
Citera
2021-02-20, 14:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

När ungrarna väljer bort en typ av vaccin skriver du

Jag kan ha viss förståelse för att du vill välja vaccin, men jag kan inte förstå att du då inte verkar acceptera att människor i Ungern ska få välja vaccin.
När ungrare väljer bort Sputnik V för att de inte litar på ryssarna som förtryckt dem i 70 år kallar du det för pjåsk, men när du definitivt kommer att välja vaccin så är det din rättighet.

Jag tror inte det är enbart politiskt utan ungrare litar verkligen inte på ryssar och de har ju trots allt viss erfarenhet och anledning att inte lita på dem.

Jo, men skulle Putin beordra att ett sanningsserum (whatever) skulle adderas till de ampuller som ska skickas till Ungern? Ett EU-land. I fredstid, och mitt i en global kris. Man måste ju vara lite realistisk också. De genetiska vaccinerna bygger däremot på en helt ny PRINCIP, och INGEN kan veta något om långtidsverkningarna ännu.
Citera
2021-02-20, 15:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Allt prat om olika mutationer är nog till stor del driven av nyhetstorka, man har inget nytt att skriva om. Antalet fall globalt har halverats på kort tid trots förekomst av engelska sydafrikanska finska norska och brasilianska mutationer.

Immunitet och vaccin kommer fixa det hela ändå trots mutationer. Även det sämsta vaccinet är fortfarande bättre mot värsta mutationen än vad ett genomsnittligt influensavaccin är.

Man måste verkligen vara på sin vakt mot mediahusen. Att vi läser det de skriver är deras levebröd, därför spetsar de till skitsaker så att vi lyssnar och läser. De kan älta pandemin, viruset, mutationerna, vaccinerna tills vi stänger av. Varje murvel måste producera något nytt varje dag. Helst något som ingen annan skrivit förut.

Det är ett kvalificerat jobb att veta vad som är en riktigt nyhet ett hot eller risk och vad som bara är trams. Linslusar som bidrar till motsägelser, sensationsmakeri, bagatellisering, regeringspropaganda, skräckpropaganda är också enormt många.

Men allt måste värderas och vägas mot bättre vetande av oss nyhetskonsumenter. Ingen kan göra det åt oss. De som vill göra det åt oss ska man särskilt se upp med. De har en egen agenda.
Citera
2021-02-20, 15:06
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Så har man hittat den brasilianska varianten i Sverige.

Läget är stabilt, tvätta händerna, ha så mycket smittspridning som möjligt för att uppnå flockimmunitet, strategien fungerar jättebra, länderna som stängde ner gjorde fel .....

Snart kommer Tegnell-varianten, som är ännu värre.

https://omni.se/forsta-fall-av-brasilianska-varianten-hittad-i-sverige/a/2dmx8G

hur kunde det ha skett när militären vaktar norska gränsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in