2021-02-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Då gäller det för dig att visa på att det är invandrarna är de som kraftigt drar upp dödstalen för Europa när det gäller covid-19.

Notera ordet kraftigt. Jag vill inte ha något marginellt bevis dvs att på marginalen avlider invandrare i covid-19 oftare än de europeiska ursprungsbefolkningarna, vid sjukdom.

I den här komplexa ekvationen är genetik en del. Man kan dock ha goda genetiska förutsättningar i grunden men vara en metabolt tickande bomb pga gravt undermåliga levnadsvanor och/eller vara en 95-åring med degenererat immunförsvar som i 15 år hållits levande med hjälp av en massa läkemedel. USA, Mexiko och Europa har nog inte superbra folkhälsa.
Citera
2021-02-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
I den här komplexa ekvationen är genetik en del. Man kan dock ha goda genetiska förutsättningar i grunden men vara en metabolt tickande bomb pga gravt undermåliga levnadsvanor och/eller vara en 95-åring med degenererat immunförsvar som i 15 år hållits levande med hjälp av en massa läkemedel. USA, Mexiko och Europa har nog inte superbra folkhälsa.
En kan undra om de höga dödstalen i covid-19 i Europa beror på invandrarna?

Varför toppar inte invandrarnas hemländer listan avlidna per en miljon invånare på Worldometers?
Citera
2021-02-20, 12:59
Medlem
Citat:
Då gäller det för dig att visa på att det är invandrarna, är de som kraftigt drar upp dödstalen för Europa när det gäller covid-19.

Notera ordet kraftigt. Jag vill inte ha något marginellt bevis dvs att på marginalen avlider invandrare i covid-19 oftare än de europeiska ursprungsbefolkningarna, vid sjukdom.
Notera mitt "?".
Citera
2021-02-20, 13:09
Medlem
Citat:
En kan undra om de höga dödstalen i covid-19 i Europa beror på invandrarna?

Varför toppar inte invandrarnas hemländer listan avlidna per en miljon invånare på Worldometers?

Nej, det gör det inte. De höga dödstalen beror främst på gammal befolkning och metabolt sjuk befolkning. Gemene mexikan, amerikan och europé är ingen atlet om man säger så...

Om det finns en skyddande neandertalargen(som vissa européer har men folk från mellanöstern saknar) så blir den fördelen snabbt utraderad av bland annat metabola faktorer.
Citera
2021-02-20, 13:09
Medlem
Citat:
Okej. Vi i Europe skall visst ha ett visst skydd mot coronavirus tack vare en neanderthal-gen som vissa av oss har nedärvt från våra förfäder, enligt viss forskning.

En kan undra i skenet av ovanstående. Varfor Europeiska stater toppar listen när det gäller avlidna per en miljon invånare, enligt worldometers. Från plats 1-17 finns det endast en utomeuropeisk stat; USA (plats 10).
https://www.worldometers.info/coronavirus/

En kan undra?

Tja. Afrika, Indien och Kina litar jag inte på när det gäller statistik. Ett svart hål har bättre transparens än Kina.
Citera
2021-02-20, 13:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Okej. Vi i Europe skall visst ha ett visst skydd mot coronavirus tack vare en neanderthal-gen som vissa av oss har nedärvt från våra förfäder, enligt viss forskning.

En kan undra i skenet av ovanstående. Varfor Europeiska stater toppar listen när det gäller avlidna per en miljon invånare, enligt worldometers. Från plats 1-17 finns det endast en utomeuropeisk stat; USA (plats 10).
https://www.worldometers.info/coronavirus/

En kan undra?
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vanligare att fly till Europa än från Europa?
Tidsperspektiv?

Först var "Europa" rätt folktomt och så invandrade rätt många.

Från mitten av 1800-talet till 1930 eller så utvandrade runt 50 miljoner européer varav minst en miljon från Sverige.

Under andra världskriget och efterkrigstiden har det invandrat sådär 75 miljoner personer till Europa, varav gissningsvis 2,5 miljoner till Sverige.

Neandertalgener ger vad jag förstår både visst skydd mot allvarlig covid och utgör en viss risk att få allvarlig covid. Är det två olika genuppsättningar?
Citera
2021-02-20, 13:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Ungern har köpt in det kinesiska vaccinet, det med förslöade riktiga covid 19-virus, - det som jag också skulle vilja ta. En gammal, beprövad metod att framställa vaccin. Sputnik V använder de redan. Det är också säkrare än de genetiska vaccinerna.

Orban har varit bra för Ungern. Utan att gå tillbaka till någon öststatskommunism, så tar han de bitarna som är bra från de gamla kommunistländerna, utan politiska hänsyn. Medan våra myndigheter hellre förgiftar oss med en ny, oprövad vaccinationsprincip, än går emot EU. Vi skulle ju mycket väl kunna teckna ett eget avtal med Kina eller Ryssland - det är inte förbjudet. Det är bara att göra sidoavtal med dom vaccintillverkare som ska leverera till EU, för att få ut mer vaccin och tidigare från just dom, som är förbjudet.
Citera
2021-02-20, 13:19
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tidsperspektiv?

Först var "Europa" rätt folktomt och så invandrade rätt många.

Från mitten av 1800-talet till 1930 eller så utvandrade runt 50 miljoner européer varav minst en miljon från Sverige.

Under andra världskriget och efterkrigstiden har det invandrat sådär 75 miljoner personer till Europa, varav gissningsvis 2,5 miljoner till Sverige.

Neandertalgener ger vad jag förstår både visst skydd mot allvarlig covid och utgör en viss risk att få allvarlig covid. Är det två olika genuppsättningar?

Ja, jag har fattat det som att neandertalgener ger bättre immunförsvar överlag, samtidigt som det finns en neandertalgen som gör en mer sårbar för just covid - något med receptorerna på cellytan där viruset tar sig in. Men är inte säker på detta, får se vad andra svarar!
Citera
2021-02-20, 13:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tja. Afrika, Indien och Kina litar jag inte på när det gäller statistik. Ett svart hål har bättre transparens än Kina.
Jag har tidigare uppmärksammat att alla länder söder om Tibet och Kina har väldigt låga dödstal.
Vissa av dessa länder har ganska bra administrativa system om än uråldriga och sjukvårdssystemen är helt okej.
Citera
2021-02-20, 13:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Rumänska varianten? Är det den som sitter utan för ICA och jamar varje gång man går förbi? Med stängda gränser skulle vi inte ha några varianter alls i landet. Stäng gränsen på riktigt inte bara på skoj eller för att jävlas med arbetspendlare.

Skoja du bara, men den rumänska varianten nämndes som hastigast på tv-nyheterna häromdagen.

Vore intressant att veta hur den varianten står sig mot övriga varianter.

Med tanke på vad du skriver vore det kanske av godo om den rumänska varianten tog över i Sverige om den är mildare än övriga varianter men ofantligt mycket mer smittsam.
Citera
2021-02-20, 13:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ungern har köpt in det kinesiska vaccinet, det med förslöade riktiga covid 19-virus, - det som jag också skulle vilja ta. En gammal, beprövad metod att framställa vaccin. Sputnik V använder de redan. Det är också säkrare än de genetiska vaccinerna.

Orban har varit bra för Ungern. Utan att gå tillbaka till någon öststatskommunism, så tar han de bitarna som är bra från de gamla kommunistländerna, utan politiska hänsyn. Medan våra myndigheter hellre förgiftar oss med en ny, oprövad vaccinationsprincip, än går emot EU. Vi skulle ju mycket väl kunna teckna ett eget avtal med Kina eller Ryssland - det är inte förbjudet. Det är bara att göra sidoavtal med dom vaccintillverkare som ska leverera till EU, för att få ut mer vaccin och tidigare från just dom, som är förbjudet.
Tidigare i tråden nämndes att nästan ingen i Ungern önskade bli vaccinerad med Sputnik V, undrar varför. En ungrare litar inte på en ryss efter allt vad ryssarna ställt till i Ungern.

Det är nog jämförbart med att försöka förmå judar att vaccinera sig med ett vaccin framställt av Rudolf Höß.
Citera
2021-02-20, 13:32
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tidigare i tråden nämndes att nästan ingen i Ungern önskade bli vaccinerad med Sputnik V, undrar varför. En ungrare litar inte på en ryss efter allt vad ryssarna ställt till i Ungern.

Det är nog jämförbart med att försöka förmå judar att vaccinera sig med ett vaccin framställt av Rudolf Höß.

OK. Ja, jag tycker då inte att det är läge för sådan pjoskighet nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in