2021-02-19, 13:44
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har nu, via en bekant, kommit över protokoll över telefonsamtal som PU haft med ett kvinnligt vittne. Hon säger följande:

1) Eftersom hon är konstintresserad hade hon befunnit sig vid Dekorimas skyltfönster på mordkvällen och där sett en WT-man som hon, enligt uppgifter här i tråden, identifierade som en polisman från Bagarmossen. Mannen var mörkhårig. Det är oklart vid vilken tid på mordkvällen detta var. Just uppgiften om att mannen var en polis från Bagarmossen är maskad. Jag vet inte vilken källa i övrigt vi har på detta.

2) I nästa kontakt med polisen 4 dagar senare säger hon att hon sett vem som sköt Palme och att det inte var Christer Pettersson. Så vitt jag förstår, maskningen stör återigen, påstår hon att det var en "civilklädd" som sköt Palme. Det verkar rimligt att anta att hon med "civilklädd" menar "civilklädd polis". Varför säger man annars så? Att privatpersoner är civilklädda är ju ingen överraskning.

3) Hon säger i samtal 2 också att hon såg en man stående på andra sidan gatan. En man hon kände igen eftersom han varit ihop med hennes kompis. När hon såg den mannen framgår inte.

Kvinnan uppgav namn och telefonnummer för polisen.

Ett problem i detta är att hon hörde av sig först 1997. Hon förklarade att hon tidigare inte vågat höra av sig eftersom hon var rädd att hon själv skulle råka illa ut.

Min tolkning är att hon kan ha sett mannen mittemot mordplatsen. Det sistnämnda är en uppgift som lätt går att kolla. Vet ej om PU kollade det.

Att hon såg mordet tror jag är en lögn.

Man blir alltså sammantaget mkt tveksam till hennes uppgifter. Men uppgiften om mannen på andra sidan gatan kan vara sann. När hon gjorde den iakttagelsen framgår tyvärr inte.

Tror inte vi ska hetsa upp oss alltför mycket över kvinnans uppgifter.
Citera
2021-02-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har nu, via en bekant, kommit över protokoll över telefonsamtal som PU haft med ett kvinnligt vittne. Hon säger följande:

1) Eftersom hon är konstintresserad hade hon befunnit sig vid Dekorimas skyltfönster på mordkvällen och där sett en WT-man som hon, enligt uppgifter här i tråden, identifierade som en polisman från Bagarmossen. Mannen var mörkhårig. Det är oklart vid vilken tid på mordkvällen detta var. Just uppgiften om att mannen var en polis från Bagarmossen är maskad. Jag vet inte vilken källa i övrigt vi har på detta.

2) I nästa kontakt med polisen 4 dagar senare säger hon att hon sett vem som sköt Palme och att det inte var Christer Pettersson. Så vitt jag förstår, maskningen stör återigen, påstår hon att det var en "civilklädd" som sköt Palme. Det verkar rimligt att anta att hon med "civilklädd" menar "civilklädd polis". Varför säger man annars så? Att privatpersoner är civilklädda är ju ingen överraskning.

3) Hon säger i samtal 2 också att hon såg en man stående på andra sidan gatan. En man hon kände igen eftersom han varit ihop med hennes kompis. När hon såg den mannen framgår inte.

Ett problem i detta är att hon hörde av sig först 1997. Hon förklarade att hon tidigare inte vågat höra av sig eftersom hon var rädd att hon själv skulle råka illa ut.

Min tolkning är att hon kan ha sett mannen mittemot mordplatsen. Det sistnämnda är en uppgift som lätt går att kolla. Vet ej om PU kollade det.

Man blir alltså sammantaget mkt tveksam till hennes uppgifter. Men uppgiften om mannen på andra sidan gatan kan vara sann. När hon gjorde den iakttagelsen framgår tyvärr inte.

Vad står det för uppslagsbeteckning på protokollet. Det bör börja med (E-xxxx)?
Vem var uppgiftsmottagare?
Senast redigerad av Utredaren 2021-02-19 kl. 13:59.
Citera
2021-02-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, här får man väl ändå tolka det som att iaf RÅ, uppfattade det som att LP menade att hon tyckt sig sett två GM nära mordplatsen. Det är ju lite som gjort för missuppfattning iom LPs tal om två GMs utanför bostaden några veckor tidigare, av vilka hon tyckt sig känna igen iaf en på mordplatsen.

Frågan är hur långt ifrån denne ev. andre GM ska ha befunnit sig. Ska hon då tyckt sig kännna igen även denne eller var det bara ett antagande att denne kan varit medgärningsman. Lite svårt att få ihop med övriga vittnesmål, iaf om denne andre ska ha befunnit sig på bara några meters avstånd. (Om man nu inte blandar in AB som misstagen för GM)

Det hela är ju faktiskt väldigt anmärkningsvärt, lite Gösta Söderström feeling över det hela.
Jag har själv ganska lågt förtroende för LP:s vittnesmål i allmänhet, så jag anger inte denna källa för att stödja argumentet för två gärningsmän, utan endast som ett svar på en tidigare fråga du ställde (varifrån uppgiften kom, om jag inte missminner mig). Jag har svårt att tro på två gärningsmän i omedelbar anslutning till mordplatsen, med den information/kunskap jag har - samtidigt som jag håller dörren öppen för att vi vet mindre om vad som verkligen skedde än vi kanske tror.
Citera
2021-02-19, 15:25
Medlem
p.norths avatar
Det har ju florerat lite uttalanden genom åren som..
”Det skulle skaka Sverige i dess grundvalar om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram.”

”Det svenska folket är inte moget att få reda om sanningen till mordet på Olof Palme.”

”Det kanske är bäst för Sverige om mordet förblir olöst.”

Kan Säpos avlyssning ha med detta att göra?
Man förnekar att man har avlyssnat.
Citera
2021-02-19, 15:52
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Just Bagarmossen kommer från PU 2017 stora excelark på WT-observationer, så det stämmer säkert.

Som alltid är sena anmälningar behäftade med trovärdighetsproblem, men precis som Utredaren efterlyser så är uppslagsnummer och uppgiftsmottagare intressanta.
Citera
2021-02-19, 16:06
Medlem
mvagrippas avatar
Redan under första månaden i MOP utreddes en uthyrningslägenhet på Kåkbrinken 5 av PU. Med tanke på att det utredningen utfördes av Rikskrim finns möjligheter att den kan kopplas till PKK-spåret. Närheten till Palmes bostad gör utredningen intressant, den slutfördes den 22april - 86.

Den sjätte juni la Rikskrim en utredning om en engelsman som hyrde ut lägenhet på Kåkbrinken ad acta. Kan inte finna någon klarhet i om det är uthyrningslägenhet på nummer fem det rör sig eller om det är en annan bostad.

I aktivitetslistan från 88 finns också en notering om att Rikskrim 861113 slutfört granskningar av vapenregister resp rymningar . Här kan finnas en möjlighet att få lite klarhet i vilka vapen som är kollade. Från samma datum finns också uppgifter att svenska pistolskytteförbundet granskats. Dock finns inga detaljer om hur detta gick till.

Rikskrim utredde till en början PKK , men efterhand övergick ansvaret till att granska den organisationen huvudsakligen på SÄPO. Jugoslaver, Polacker , Rumäner och balter var andra utländska grupperingar som enligt aktivitetslistan föll på Tommy Lindströms Rikskrim. EAP var en annan gruppering som kontrollerades av Rikskrim. Däremot kollades Bulgariska grupper av Spaningsroteln.
Senast redigerad av mvagrippa 2021-02-19 kl. 16:25.
Citera
2021-02-19, 16:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Just Bagarmossen kommer från PU 2017 stora excelark på WT-observationer, så det stämmer säkert.

Som alltid är sena anmälningar behäftade med trovärdighetsproblem, men precis som Utredaren efterlyser så är uppslagsnummer och uppgiftsmottagare intressanta.
Bilaga till rapport om walkie-talkies 2017-11-22.

https://drive.google.com/file/d/14P2cLo2s-0t4ctjO51EZjRu4c58flc3T/view?usp=sharing

Nummer 95 i listan. Uppslagsnummer är EH 18620-00.
Citera
2021-02-19, 19:29
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det blir mycket enklare om du håller dig till fakta. Påståenden som att "Kulorna ej är deformerade" är ju rent hittepå.

Lisbetkulan har träffat hård yta under tumling t ex.

Inget är mystiskt här utom brottsplatsundersökarnas ofattbara inkompetens.

Gör om gör rätt!

Förlåt. Menar du att den kula som du anser paserat genom olof palme och sedan landat inom 50 meter är en av de två kulorna som upphittades dagarna efter mordet?

Och att inget vittne verkar ha haft det minsta besvär med hörseln.

...eller att LP tyckte det lät som smällare?

Berätta för mig hur det var senaste gången du sköt 357 magnum.
Citera
2021-02-19, 21:29
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har också, på vägar jag inte vill avslöja, försökt få fram vapenregister från tiden för mordet men där blev det tvärstopp. Ingen sådan.information kan lämnas ut.
Citera
2021-02-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Förlåt. Menar du att den kula som du anser paserat genom olof palme och sedan landat inom 50 meter är en av de två kulorna som upphittades dagarna efter mordet?

Och att inget vittne verkar ha haft det minsta besvär med hörseln.

...eller att LP tyckte det lät som smällare?

Berätta för mig hur det var senaste gången du sköt 357 magnum.
Medan boboslacke funderar - för jag är säker på att han eller hon ägnar mycken tankemöda till din initierade kommentar -, kanske du kan berätta varför mördaren eller hans kumpaner skulle gå runt och leta efter kulan som dödade OP, samtidigt som polisen gjorde det, och turligt nog hitta den, plocka upp den, för att därpå plantera en annan kula några meter från mordplatsen? Vad är logiken bakom det, tänker du dig, herr .357 magnum?
Citera
2021-02-19, 22:07
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Medan boboslacke funderar - för jag är säker på att han eller hon ägnar mycken tankemöda till din initierade kommentar -, kanske du kan berätta varför mördaren eller hans kumpaner skulle gå runt och leta efter kulan som dödade OP, samtidigt som polisen gjorde det, och turligt nog hitta den, plocka upp den, för att därpå plantera en annan kula några meter från mordplatsen? Vad är logiken bakom det, tänker du dig, herr .357 magnum?

En kula som avlossats i stadsmiljö och som återfinns relativt oskadad är inte avlossad 50 meter därifrån.

En av kulorna är, som BS skriver, deformerad längs "låringen" men inte på spetsen, som är den del som skulle slagit i något.

De märken i väggar eller gatpr som denna ammunition borde givit upphov till verkar inte heller finnas.
Citera
2021-02-19, 22:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad står det för uppslagsbeteckning på protokollet. Det bör börja med (E-xxxx)?
Vem var uppgiftsmottagare?

EH-18620-00, EH-18620-A, EH-18620-01. Uppgiftsmottagare var Monica Syhlman och Åke KE Lundgren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in