2021-02-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När det kommer*till de nordiska ländernas klassificering av dödsfall till följd av covid-19 borde principerna vara likartade, menar Jonas Björk.

– Där bör det inte vara så stora skillnader för vi har likartade befolknings- och hälsodataregister och likartad rapportering av dödsfall och dödsorsaker. Det kan fortfarande finnas skillnader men klassificeringen bör vara mer lika jämfört med andra länder i Europa.
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/736075/sa_kan_man_jamfora_halsodata_om_covid19_i_norden

Det verkar som att de som kan de här frågorna gör bedömningen att nordisk statistik är någorlunda jämförbar.
Nej hans bedömning var att de borde och bör vara jämförbara inte att de är det till 100% och om det är så att norrmännen inte inkluderar de som haft corona infektion och dött främst av cancer eller hjärtattack etc. Så är det mycket som skiljer mellan Sverige och Norge.
Citera
2021-02-19, 21:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du hade inte behövt bo där för att få smaka på fascismen. Den pågår runt om i Europa just nu.

Ja men inte i Sverige och jag antar att du bor här. Du får tacka Tegnell för din frihet, glöm inte att berätta för de 12600 och deras efterlevande att du hyllar Tegnell!
Citera
2021-02-19, 21:45
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
nej men jag är ganska glad att jag bor här där vi inte tillämpat kina-fascism. Helt otroligt att det finns folk som vurmar för nedstängning av samhället.

Absolut helt j-la fantastiskt att det finns så extremt skräckslagna mänskor som bokstavligen önskar och trånar efter att bli inlåsta likt boskap. Ur led är tiden, någonting är ruttet i världen ..
Citera
2021-02-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja men inte i Sverige och jag antar att du bor här. Du får tacka Tegnell för din frihet, glöm inte att berätta för de 12600 och deras efterlevande att du hyllar Tegnell!
Vad säger din granne om Tegnell?
Citera
2021-02-19, 21:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad säger din granne om Tegnell?

Det vet jag faktiskt inte, men jag ska fråga. Får återkomma i frågan.
Citera
2021-02-19, 21:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur många av dessa 12600 hade varit döda vid det här laget oavsett covid-19 eller inte? 2020 året då folk slutade dö av ålder..
Citera
2021-02-19, 21:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Absolut helt j-la fantastiskt att det finns så extremt skräckslagna mänskor som bokstavligen önskar och trånar efter att bli inlåsta likt boskap. Ur led är tiden, någonting är ruttet i världen ..

Och nu har det visat sig att vi klarat oss bättre än de flesta andra EU-länder dessutom. Politiker som drivit på för lockdown kommer att ha en hel del att förklara när pandemin är över.
Citera
2021-02-19, 21:54
Medlem
Citat:
Det finns ju de som får långtidscovid också, kanske inte så kul att ha? Misstänker att de inte är över 70. Verkar vara en ganska stor andel dessutom.
Hur många är det då? Samt hur många lever med hälsosviter från cancer, hjärt-kärlsjukdomar etc.?
All din argumentation bygger på en falsk premiss att hela befolkningen levde frisk och kry och ingen dog före 115 års ålder före 1 mars 2020.
Citera
2021-02-19, 21:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65

Helt otroligt att höra dig uttala dig. Du påstår att du är en sjökapten, det gör dig till gud på en båt. Jo det gör det. Sen samtidigt så vill du inte ha auktoritet. Jag drar härmed slutsatsen att du inte är en sjökapten utan snarare en försupen matros som önskar att han var en sjökapten. En sjökapten blir aldrig inlåst likt du insinuerar, han går ner med sitt skepp. Ergo - du är ingen sjökapten! När det råder en pandemi så försvarar jag min flock, likt en sjökapten, den första som går ner är jag, min flock och min båt överlever!
Citera
2021-02-19, 21:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur många av dessa 12600 hade varit döda vid det här laget oavsett covid-19 eller inte? 2020 året då folk slutade dö av ålder..

Ingen aning, men det kan du få berätta för mig.
Citera
2021-02-19, 21:57
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om det är en nyhet för dig men vi var faktiskt fria redan före Tegnell.
Citera
2021-02-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jaså? Vad byggde dom det på?

Min siffra på 15 % kommer från Region Östergötlands granskning. Dom kom fram till att i många fall så samverkade Corona-infektionen med andra former av ohälsa, för att tillsammans orsaka dödsfallen. Men det var bara i 15 % av fallen som Corona-infektionen var oskyldig, och bara råkade finnas närvarande när individerna dog av helt orelaterade orsaker.
Stockholmregiomnens redovisning
”Idag redovisar Region Stockholm två granskningar av dödsfall vid SÄBO under våren 2020. Materialet visar att covid-19 infektion har varit huvudsaklig dödsorsak för 17 procent av dödsfallen på SÄBO. I 75 procent av fallen bedöms infektionen bidragit till att patienten avlidit där ålder, skörhet och multisjuklighet varit bakomliggande faktorer. För 8 procent av fallen bedöms det vara en annan sjukdom än covid-19 som orsakat dödsfallet.”
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2021/01/genomlysning-om-dodsfall-vid-sabo/
Observera att i 75% av fallen sägs corona ha bidragit till dödsfallet men inte varit direkt dödande.
Ger rätt stor felmarginal minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in