2021-02-19, 21:32
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
12 649 döda på 11 månader är mycket värre än en "kraftigare influensapandemi".

I alla fall ur svenska mått mätt.
I svenska mått någonstans mellan strax under 2,5 och ungefär 3,5 gånger värre i förlorade levnadsår räknat, beroende på om man jämför med medianinfluensan eller den kraftigaste, enligt den här studien. https://www.nature.com/articles/s41598-021-83040-3.pdf

Man får också ta i beaktande att rapporterade coviddöda förmodligen ligger klart närmre det reella antalet än vad rapporterade influensadöda gör i förhållande till de reella siffrorna.
Citera
2021-02-19, 21:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Men 99,99% av de som smittas under 70 år klarar sig ändå. 99,999% under 40 år.

Det finns ju de som får långtidscovid också, kanske inte så kul att ha? Misstänker att de inte är över 70. Verkar vara en ganska stor andel dessutom.
Citera
2021-02-19, 21:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej, enligt siffrorna en region drog upp på TV nyheterna för några veckor sedan så kunde man dra av uppemot 80 procent. Då kommer man ned i influensasiffror helt plötsligt.

Jaså? Vad byggde dom det på?

Min siffra på 15 % kommer från Region Östergötlands granskning. Dom kom fram till att i många fall så samverkade Corona-infektionen med andra former av ohälsa, för att tillsammans orsaka dödsfallen. Men det var bara i 15 % av fallen som Corona-infektionen var oskyldig, och bara råkade finnas närvarande när individerna dog av helt orelaterade orsaker.

Vilken region var det som hävdade att Corona-infektionen var oskyldig i 80 % av fallen?
Citera
2021-02-19, 21:36
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Cancer smittar inte. Det gör Covid 19.
Som jag skrev till en annan användare tidigare idag är det korrekt att covid smittar medan cancer inte gör det. Men det finns mängder med politiska åtgärder som i teorin vore möjliga att ta till för att förskjuta den genomsnittliga åldern att drabbas av cancer (eller till exempel hjärt- och kärlsjukdomar) och därigenom minska antalet förlorade levnadsår radikalt, långt mycket mer än vad ens ett totalt utrotande av befintlig covidsmittspridning skulle kunna leda till.
Citera
2021-02-19, 21:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stackars dig kurt-sune, fick du inte gå på hockey eller vad är det frågan om? Du måste lida något så in i helvete av den här förbannade lockdownen som vi har?
nej men jag är ganska glad att jag bor här där vi inte tillämpat kina-fascism. Helt otroligt att det finns folk som vurmar för nedstängning av samhället.
Citera
2021-02-19, 21:37
Medlem
Citat:
Han har nog redan haft det om det han säger stämmer vilket man dock kan betvivla.

Citat:
Ja jag håller med dig, det mesta har varit som vanligt i Sverige, fast ändå inte. Nej den är inte harmlös, det finns 12600 personer som inte är med oss längre som inte håller med dig om det plus deras anhöriga. Det hade varit intressant att höra dig säga det till dem.
Det där är ju nonsensargument för det har inte dött 12600 av corona i Sverige! Att ni alarmister fortfarande inte har insett att siffrorna är uppblåsta p.g.a. WHOs bisarra klassificeringar är egentligen helt otroligt.
Förutom att många av de 12600 egentligen dhar dött i första hand av cancer hjärt lung och kärlsjukdomar så har många också dött av direkta felbehandlingar på sjukhus.
Citera
2021-02-19, 21:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
I svenska mått någonstans mellan strax under 2,5 och ungefär 3,5 gånger värre i förlorade levnadsår räknat, beroende på om man jämför med medianinfluensan eller den kraftigaste, enligt den här studien. https://www.nature.com/articles/s41598-021-83040-3.pdf

Man får också ta i beaktande att rapporterade coviddöda förmodligen ligger klart närmre det reella antalet än vad rapporterade influensadöda gör i förhållande till de reella siffrorna.

Sen ska man inte glömma att vi haft en massa rekommendationer som många har följt. Frågan är hur det hade sett ut utan dessa? Det bästa hade varit om vi haft restriktioner istället med straffpåföljd. Men vi kanske kan göra en jämförelse med Belarus i efterhand?
Citera
2021-02-19, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
nej men jag är ganska glad att jag bor här där vi inte tillämpat kina-fascism. Helt otroligt att det finns folk som vurmar för nedstängning av samhället.

Vad bra att du slapp lida. Jag är också glad över att jag inte bor i Kina.
Citera
2021-02-19, 21:39
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Sen ska man inte glömma att vi haft en massa rekommendationer som många har följt. Frågan är hur det hade sett ut utan dessa? Det bästa hade varit om vi haft restriktioner istället med straffpåföljd. Men vi kanske kan göra en jämförelse med Belarus i efterhand?
Absolut, och vi har vaccin mot influensa sedan många år.
Citera
2021-02-19, 21:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det där är ju nonsensargument för det har inte dött 12600 av corona i Sverige! Att ni alarmister fortfarande inte har insett att siffrorna är uppblåsta p.g.a. WHOs bisarra klassificeringar är egentligen helt otroligt.
Förutom att många av de 12600 egentligen dhar dött i första hand av cancer hjärt lung och kärlsjukdomar så har många också dött av direkta felbehandlingar på sjukhus.

Det är faktiskt möjligt då många kastades in i respirator direkt.
Citera
2021-02-19, 21:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad bra att du slapp lida. Jag är också glad över att jag inte bor i Kina.

Du hade inte behövt bo där för att få smaka på fascismen. Den pågår runt om i Europa just nu.
Citera
2021-02-19, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
[quote=sunessensommar|74736272]Absolut, och vi har vaccin mot influensa sedan många år.[/QUOTE
]
Ja det med och det har räddat många liv, fast bara ungefär 50% tar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in