2021-02-19, 12:20
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
starta innan seedade kan vara bra för Kalla väl? ja seedade men kan dom fortfarande inte ha en dålig ranking efter FIS poäng?

Ja, det är nog inte fel för Kalla. Räknade lite fel om startnumret, blir 27-28 ungefär. Haga startar på 25-26.

Det är väl bra man utgår från prologer när det gäller sprintkval. Tänk de som kämpar om topp-30 i världscupen. T ex Gimmler och Krehl för att ta ett par exempel. För dessa är det logiskt att den bästa kvalaren får det "bästa" startnumret eftersom det är kval som gäller om du förstår vad jag menar.
Citera
2021-02-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, det är nog inte fel för Kalla. Räknade lite fel om startnumret, blir 27-28 ungefär. Haga startar på 25-26.

Det är väl bra man utgår från prologer när det gäller sprintkval. Tänk de som kämpar om topp-30 i världscupen. T ex Gimmler och Krehl för att ta ett par exempel. För dessa är det logiskt att den bästa kvalaren får det "bästa" startnumret eftersom det är kval som gäller om du förstår vad jag menar.

Då borde kan kanske kalla det prolgrakning? även om jag aldrig bytt mig så om FIS poängen tycker jag just i sprint att systemet är konstigt men tur att det spelar så liten roll
Citera
2021-02-19, 12:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Då borde kan kanske kalla det prolgrakning? även om jag aldrig bytt mig så om FIS poängen tycker jag just i sprint att systemet är konstigt men tur att det spelar så liten roll

Fast FIS-poängrankingen är inte ranking av de bästa sprintåkarna, då får man titta på världscupsprintrankingen istället.
Citera
2021-02-19, 14:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Måste ju erkänna att jag inte alls är med på vad denna diskussionen om FIS-poängen går ut på.
Ja, poängen är rättvisa för att visa hur bra någon är på prologer. Men det är ju det enda den gör också, den är ju helt meningslös annars.

Så vad är det ni pratar om?
Citera
2021-02-19, 15:13
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Måste ju erkänna att jag inte alls är med på vad denna diskussionen om FIS-poängen går ut på.
Ja, poängen är rättvisa för att visa hur bra någon är på prologer. Men det är ju det enda den gör också, den är ju helt meningslös annars.

Så vad är det ni pratar om?

Startordning i just prologer.

Huruvida den är rimligt uppbyggd. Jag ställer mig som sagt på JA-sidan.
Citera
2021-02-19, 15:28
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Startordning i just prologer.

Huruvida den är rimligt uppbyggd. Jag ställer mig som sagt på JA-sidan.
Ja, att den används till det vet vi. Och att den rättvist visar hur snabba folk är i prologer vet vi.

Men diskussionen spretar precis överallt. Om diskussionen ska handla om hur man ska seeda folk i ett sprintkval så kan det vara rimligt att det är det man utgår från. Inte hur en poänglös poänglista ser ut.

Man kan köra prologranking för att seeda starttider, man kan använda sprintranking eller köra med fri lottning. Spelar det nån roll? Jag tvivlar. Hur många anpassar sin körning på föregående tider? Jag tror dom är väldigt lätträknade.
Citera
2021-02-19, 15:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, att den används till det vet vi. Och att den rättvist visar hur snabba folk är i prologer vet vi.

Men diskussionen spretar precis överallt. Om diskussionen ska handla om hur man ska seeda folk i ett sprintkval så kan det vara rimligt att det är det man utgår från. Inte hur en poänglös poänglista ser ut.

Man kan köra prologranking för att seeda starttider, man kan använda sprintranking eller köra med fri lottning. Spelar det nån roll? Jag tvivlar. Hur många anpassar sin körning på föregående tider? Jag tror dom är väldigt lätträknade.

Är väl ganska rimligt att ha prologkvalen med de bästa först och därefter gradvis ta sämre och sämre åkare med tanke på liknande förutsättningar för de tävlande (på samma nivå). Därvid går fri lottning bort, man skulle kunna köra en omvänd startordning möjligtvis?
Citera
2021-02-19, 15:47
Medlem
Citat:
Är väl ganska rimligt att ha prologkvalen med de bästa först och därefter gradvis ta sämre och sämre åkare med tanke på liknande förutsättningar för de tävlande (på samma nivå). Därvid går fri lottning bort, man skulle kunna köra en omvänd startordning möjligtvis?
Nej, inte omvänt. Då skulle dom snabbaste åka ikapp åkare och därmed kunna hindras.
Citera
2021-02-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast FIS-poängrankingen är inte ranking av de bästa sprintåkarna, då får man titta på världscupsprintrankingen istället.
Finns ju en officiell rankinglista "sprint ranking list", är kanske den du menar. Länkar här:
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2021/CC/2054/2021CC2054SRL.pdf
http://medias2.fis-ski.com/pdf/2021/CC/2053/2021CC2053SRL.pdf
Citat:
FIS kallar inte "FIS points list" för någon rankinglista.

FIS poängen i sprint används till att göra startlistor i sprintprologer så det är väl 100% rimligt att FIS poängen baseras på sprintprologer. Herregud.
Citera
2021-02-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Men den rankingen är knappast bättre än FIS-poängrankingen. Den baseras ju bara på världscuppoäng. De åkare som åker alla sprintlopp lite halvtaskigt hamnar lätt före de åkare som bara åker ett par lopp men presterar toppresultat i de få lopp de åker.

Varken FIS-poängrankingen eller världscupsprintrankingen är särskilt bra som rankingverktyg.
Citera
2021-02-19, 21:51
Medlem
Jens Burman. Kommer han nånsin ta steget vidare och bli den topåkare vi svenskar suktat efter sen elofssons, Hellner, och Olssons tid?

Han blir 27 år i sommar och ha rönte gjort mycket topplaceringar hittills så ser inte ljust ut iaf
Citera
2021-02-20, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Jens Burman. Kommer han nånsin ta steget vidare och bli den topåkare vi svenskar suktat efter sen elofssons, Hellner, och Olssons tid?

Han blir 27 år i sommar och ha rönte gjort mycket topplaceringar hittills så ser inte ljust ut iaf

Några realistiska förhoppningar är nog dumt att ha..

Men Johan Olsson tog sin första pallplats när han var 28 så helt omöjligt är det väl inte
Senast redigerad av MDstan305 2021-02-20 kl. 02:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in