2021-02-19, 12:01
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag har skrivit min mastersuppsats på svenska. Går det att översätta den till engelska efter att jag tagit examen? Alltså säg att jag skulle söka doktorantjänst på ett engelsktalande universitet eller liknande.
Eller säg bara att jag skulle vilja lämna över den till en arbetsgivare som inte kan svenska, men kan engelska.

Alltså jag talar inte om att översätta titeln utan hela uppsatsen så att någon som inte kan svenska skall kunna läsa den.
Citera
2021-02-19, 12:05
Avstängd
Vad skulle hindra dig?
Citera
2021-02-19, 12:14
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad skulle hindra dig?

Nä, men jag tänker såhär officiellt. Alltså jag skulle ju kunna översätta den själv, men då kanske jag inte kan ha universitetets stämpel på den. Jag vet inte.

Sedan det här med att använda den för att söka akademiska jobb. Då kanske det är originalet som är det "officiella" liksom. Jag har ganska dålig koll på detta.
Citera
2021-02-19, 12:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Nä, men jag tänker såhär officiellt. Alltså jag skulle ju kunna översätta den själv, men då kanske jag inte kan ha universitetets stämpel på den. Jag vet inte.

Sedan det här med att använda den för att söka akademiska jobb. Då kanske det är originalet som är det "officiella" liksom. Jag har ganska dålig koll på detta.

Ja, det är ju originalet som är det officiella dokumentet då du fått betyg på detta och du kan inte ge sken av att den översatta versionen är den du fått betyg på. Att översätta sitt egna verk är dock inga problem (du har själv upphovsrätt till det du skrivit) men var bara tydlig med vad som är betygssatt version och översatt version.
Citera
2021-02-19, 13:06
Avslutad
Ja det är inget konstigt med att att översätta. Även om du fått betyg på den svenska texten. Jag har validerat japanska uppsatser vid doktorandansökningar.
Citera
2021-02-19, 13:09
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
men var bara tydlig med vad som är betygssatt version och översatt version.

Tack för svar. Men vad innebär det i praktiken. Hur är jag tydlig med det? Att jag berättar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har validerat japanska uppsatser vid doktorandansökningar.
Tack. Hur går det till? Vem kan jag vända mig till för att validera när jag översatt texten?
Citera
2021-02-19, 14:08
Avslutad
Citat:
Tack för svar. Men vad innebär det i praktiken. Hur är jag tydlig med det? Att jag berättar det?

Tack. Hur går det till? Vem kan jag vända mig till för att validera när jag översatt texten?

Det brukar inte vara uppsatsförfattaren som validerar, utan det gör den arbetsplats/universitet som du söker till. Jag granskade den engelska översättningen (inte japanska originalet, då jag inte läser japanska) men vi gjorde ingen kontroll av om det var rätt översatt eller liknande granskning. Istället validerade vi genom att kontrollera uppsatsernas referenser och att de var rätt använda. Referenserna i uppsatsen var över lag engelska vill jag minnas. Det är lite mer än tio år sedan jag gjorde det här, så minnet bleknar lite.
Citera
2021-02-19, 15:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Att du säger att den version du skickar över inte är den version du lämnat in på högskolan.

Citat:

Om du vill ha en riktig validering får du anlita en översättare eller dylikt, men som sagt, det är inget formellt dokument så en validering är rätt verkningslös. Bättre att säga att det är en översatt version av ett betygssatt arbete.
Citera
2021-02-19, 18:50
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Att du säger att den version du skickar över inte är den version du lämnat in på högskolan.

Om du vill ha en riktig validering får du anlita en översättare eller dylikt, men som sagt, det är inget formellt dokument så en validering är rätt verkningslös. Bättre att säga att det är en översatt version av ett betygssatt arbete.

Tack, men vad var det du hade gjort då? Eller användaren som sa att de hade validerat.
Citera
2021-02-19, 19:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack, men vad var det du hade gjort då? Eller användaren som sa att de hade validerat.

Som sagt, översätt om du vill och var tydlig med att detta ej är inlämnad/betygsatt version.
Citera
2021-02-19, 20:24
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Som sagt, översätt om du vill och var tydlig med att detta ej är inlämnad/betygsatt version.

Valideringen är meningslös typ?
Citera
2021-02-19, 20:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Valideringen är meningslös typ?
Ja.
Citera
  • 1
  • 2