2021-02-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Han rasistiska ådra visar sig gång på gång.

"Såg du inte vad som skedde i SD när du gick med på 90-talet?"
"Näää...jag var ju EU-kritisk"

Han är en slug räv som kommer undan gång på gång...

Rasismen kommer bli hans fall.

Poängen, och det kan givetvis om man så vill tolkas som aversion mot vissa folkgrupper, är att stor invandring från kulturellt avlägsna länder inte är något positivt i slutändan. Nu är toleransen i de flesta fall en tunn fernissa. När du går förbi en busshållplats med ett gäng som skriker på arabiska, kan du då inte känna en viss irritation, rentav ett visst förakt grundat på detta beteende?
Citera
2021-02-19, 16:09
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker det var bra sagt av honom. Och detta av två orsaker. Den ena som många tråden redan skrivit, d.v.s. att han har rätt i sak. Men jag tror det finns en baktanke till uttalandet; nämligen att då SD kommit i skymundan ganska länge nu, med detta uttalande hoppas han kanske komma in i matchen igen och få den offentliga debatten att handlar om frågor som passar SD.
Citera
2021-02-19, 16:14
Medlem
"Invandring av hundratusentals människor från främmande kulturer med helt andra grundläggande normer och värderingar än de som byggt vårt svenska samhälle blir — ställt utom allt tvivel — en belastning ekonomiskt, socialt OCH kulturellt. Har man fortfarande inte förstått det, så är man enligt min uppfattning fullständigt verklighetsimmun”, skriver Åkesson.
Citera
2021-02-19, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Du trollar va? Ingen kan vara såhär naiv på riktigt. Naturligtvis är det inte mat och musikpreferenser som avses utan att vi har stora skillnader i våra grundläggande värderingar vilket omöjliggör att vi kan samexistera på lång sikt. Här kommer några exempel:
- Synen på jämställdhet
- Djurrätt (djurplågeri har ökat stort sedan 2015)
- Viljan att göra rätt för sig
- Synen på yttrandefrihet, för många muslimer trumfar islam allt annat
- Mer benägna att begå brott
osv osv...

Inget trolleri från min sida utan uppriktigt intresserad av hur man kan komma på tanken med ett begrepp man kallar för "kulturell belastning".

De exempel du nämner handlar jus istället om när en individ omsätter kulturella värderingar till juridiska brott eller ovilja att att låta andra människor ha den värderingsfrihet man tillmöter sig själv. Det kan förstås inte vara acceptabelt, men man ska dömas för brottet , inte för sin tvivelaktiga kulturella moral. Det skulle till slut sätta hela befolkningen i fängelse, eftersom de säkert kan misstänkas begå något brott i framtiden och människor som är benägna att begå brott hittar man ju varje dag var helst man är i samhället.

För mig är det rimligt att folk får ha vilka kulturella värderingar de vill. Även bisarrea och sådan jag ogillar. Men (och ett viktigt MEN) det ger dem eller mig inte rätt att också utföra handlingar i enlighet med de kulturella värderingarna. Men land ska med lag byggas. Om "kulturell belastning" ska bli en legitim beslutsgrund för olika myndighetsbeslut misstänker jag att många människors kulturyttringar ligger pyrt till, allt ifrån jägare, skoteråkare, veganister, Heavy metal-lyssnare osv.

De problem Åkesson vill lösa med sitt uttalande blir dessvärre ett skott i foten. Okunnigt om vad kultur är och förordandet av en klart mysko stat växer fram där medborgare ska sanktioneras för att de är en kulturell belastning. Misstänker att jag åker dit för några av mina intressen är nog kulturellt belastande.
Citera
2021-02-19, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Belastning betyder Något som är en börda, för oss som redan bor i Sverige. Dvs något i din vardag som blir sämre när vi tar in flyktingar. Tiggeri, bidragsberoende, ambulans-stenkastning, skolk från skolan, drogförsäljning, brott, kaos i badhallar. Finns många exempel om du hade öppnat en tidning de senaste fem åren.
Men det är ju brott och inte kulturell belastningar du räknar upp. Jag kan ju inte skicka dig eller din mamma i fängelse eller ut ur landet för er tvivelaktiga kulturella moral utan först när ni begått något juridiskt fel.
Citera
2021-02-19, 16:23
Medlem
Fattar inte varför SD inte sluggar mer likt Trump gjorde innan valet 2016.
Citera
2021-02-19, 16:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Men det är ju brott och inte kulturell belastningar du räknar upp. Jag kan ju inte skicka dig eller din mamma i fängelse eller ut ur landet för er tvivelaktiga kulturella moral utan först när ni begått något juridiskt fel.
Ordet Kultur kanske misleder. Man kan ju inte direkt härleda biblioteks-störande ungdomar till "arabisk kultur". Ändå är det alltid samma grupper invandrarkillar som förstör på bibliotek och i badhallar, grupper som av kulturella skäl inte har svenska värderingar, och som aktivt försämrar våra liv i Sverige. Det är viktigt att man säger ifrån här, inte är en mespropp som blir överkörd av människor som inte ens fötts här.

Vill du stå upp för Sverige mot invandrare och andra som försämrar svenskars liv? Hur vill du göra det? Ska alla få stanna i Sverige oavsett hur de beter sig?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-19 kl. 16:40.
Citera
2021-02-19, 16:33
Medlem
CyberIngmars avatar
Jimpan är smart här. Han vet att media inte vågat ta upp det om han sagt ekonomiskt belastning. Det har begravts och inte talats om eftersom msm med eliten inte kan vinna debatten. Nu får SD uppmärksamhet igen och vi får se vita nimby-dårar som Anders Lindberg och Strandhäll ännu en gång gå bananas.

Varför ska ens alla andra länders kulturer försvaras och bevaras men inte svensk kultur?
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-02-19 kl. 16:40.
Citera
2021-02-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag tror att Annie Lööf vill att det ska gå dåligt för Sverige. Hon njuter av det.

Man kan ju nästan tro det. Känns ändå som att hon bara är en vanlig vänsterpajas som kommit att bli hjärntvättad av svenska skolsystemet. Läste ngnstans att hon fick A i allt på gymnasiet. Dvs hon har alltid varit en sån där tjej som sitter och tycker att hon är så extremt duktig när hon fick beröm av lärare och bekanta. Antagligen så har hon aldrig kunnat släppa det och är numera helt beroende av att få ryggdunkningar och hyllningsord.
Citera
2021-02-19, 16:44
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tycker det var bra sagt av honom. Och detta av två orsaker. Den ena som många tråden redan skrivit, d.v.s. att han har rätt i sak. Men jag tror det finns en baktanke till uttalandet; nämligen att då SD kommit i skymundan ganska länge nu, med detta uttalande hoppas han kanske komma in i matchen igen och få den offentliga debatten att handlar om frågor som passar SD.

Sedan har vi den andra sidan, de som absolut inte vill att denna frågan skall komma på tapeten.
Visserligen i USA, men det är samma politiska rörelse.

YouTube raderar dessa klipp raskt så fort de får många visningar. Ladda ner och spara.

https://m.youtube.com/watch?v=mextw93E3rg

Ibland läcker den bakomliggande planen bakom "öppna era hjärtan" "humanitär stormakt" ut.

Proposition 1975:76 !
Citera
2021-02-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jimpan är smart här. Han vet att media inte vågat ta upp det om han sagt ekonomiskt belastning. Det har begravts och inte talats om eftersom msm med eliten inte kan vinna debatten. Nu får SD uppmärksamhet igen och vi får se vita nimby-dårar som Anders Lindberg och Strandhäll ännu en gång gå bananas.

Varför ska ens alla andra länders kulturer försvaras och bevaras men inte svensk kultur?

Jimmie är en chad. Han gör rätt. Han borde även säga - "Svearike för svenska män och kvinnor". Fanan ska representera befolkningen; blonda och blåögda.
Citera
2021-02-19, 16:46
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
De exempel du nämner handlar jus istället om när en individ omsätter kulturella värderingar till juridiska brott eller ovilja att att låta andra människor ha den värderingsfrihet man tillmöter sig själv. Det kan förstås inte vara acceptabelt, men man ska dömas för brottet , inte för sin tvivelaktiga kulturella moral. Det skulle till slut sätta hela befolkningen i fängelse, eftersom de säkert kan misstänkas begå något brott i framtiden och människor som är benägna att begå brott hittar man ju varje dag var helst man är i samhället.

Det är ingen som säger att man ska dömas för sin moral. Men moral styr folks beteenden och handlingar. Alltså är det ofrånkomligt att folk från kulturer som inte respekterar djurrätt kommer vara överrepresenterade i djurplågeri. Att tro något annat är oerhört naivt.

Citat:
För mig är det rimligt att folk får ha vilka kulturella värderingar de vill. Även bisarrea och sådan jag ogillar. Men (och ett viktigt MEN) det ger dem eller mig inte rätt att också utföra handlingar i enlighet med de kulturella värderingarna. Men land ska med lag byggas. Om "kulturell belastning" ska bli en legitim beslutsgrund för olika myndighetsbeslut misstänker jag att många människors kulturyttringar ligger pyrt till, allt ifrån jägare, skoteråkare, veganister, Heavy metal-lyssnare osv.

Varför skulle "kulturell belastning" inte vara ett en faktor att ta i beaktning när man fattar myndighetsbeslut? Det är fullt rimligt att man gör en konsekvensanalys innan man låter hundratusentals invandra från kulturer med fundamentalt annorlunda värderingar. Något man borde ha funderat på tidigare är: vilken volym är rimlig? Hur ska vi integrera dessa människor? Vilka negativa konsekvenser baserat på dessa kulturella skillnader kan uppstå och hur motverkas och förebyggs dessa? Om man hade funderat på de här frågorna de senaste 20 åren hade Sverige inte haft den problematiken med gängkriminalitet och parallellsamhällen som vi har idag.

Citat:
De problem Åkesson vill lösa med sitt uttalande blir dessvärre ett skott i foten. Okunnigt om vad kultur är och förordandet av en klart mysko stat växer fram där medborgare ska sanktioneras för att de är en kulturell belastning. Misstänker att jag åker dit för några av mina intressen är nog kulturellt belastande.

Ingen har någonsin sagt at folk baserat på religion eller annan godtycklig tillhörighet ska sättas i fängelse. Det JÅ sa i sin tweet var att man bara bör minska invandringen från länder med främmande kulturer för att kunna bromsa Sveriges negativa utveckling. Att det är kontroversiellt säger mycket om vår samtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in