Citat:
Ursprungligen postat av
CuckerTarlson
Du trollar va? Ingen kan vara såhär naiv på riktigt. Naturligtvis är det inte mat och musikpreferenser som avses utan att vi har stora skillnader i våra grundläggande värderingar vilket omöjliggör att vi kan samexistera på lång sikt. Här kommer några exempel:
- Synen på jämställdhet
- Djurrätt (djurplågeri har ökat stort sedan 2015)
- Viljan att göra rätt för sig
- Synen på yttrandefrihet, för många muslimer trumfar islam allt annat
- Mer benägna att begå brott
osv osv...
Inget trolleri från min sida utan uppriktigt intresserad av hur man kan komma på tanken med ett begrepp man kallar för "kulturell belastning".
De exempel du nämner handlar jus istället om när en individ omsätter kulturella värderingar till juridiska brott eller ovilja att att låta andra människor ha den värderingsfrihet man tillmöter sig själv. Det kan förstås inte vara acceptabelt, men man ska dömas för brottet , inte för sin tvivelaktiga kulturella moral. Det skulle till slut sätta hela befolkningen i fängelse, eftersom de säkert kan misstänkas begå något brott i framtiden och människor som är benägna att begå brott hittar man ju varje dag var helst man är i samhället.
För mig är det rimligt att folk får ha vilka kulturella värderingar de vill. Även bisarrea och sådan jag ogillar. Men (och ett viktigt MEN) det ger dem eller mig inte rätt att också utföra handlingar i enlighet med de kulturella värderingarna. Men land ska med lag byggas. Om "kulturell belastning" ska bli en legitim beslutsgrund för olika myndighetsbeslut misstänker jag att många människors kulturyttringar ligger pyrt till, allt ifrån jägare, skoteråkare, veganister, Heavy metal-lyssnare osv.
De problem Åkesson vill lösa med sitt uttalande blir dessvärre ett skott i foten. Okunnigt om vad kultur är och förordandet av en klart mysko stat växer fram där medborgare ska sanktioneras för att de är en kulturell belastning. Misstänker att jag åker dit för några av mina intressen är nog kulturellt belastande.