2021-02-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Min huvudpoäng är att även en del etniska svenska struntar i att hålla avstånd och följer inte rekommendationerna.

Dessutom finns det berättelser om att det är svårt att hålla avstånd i en liftkö. Jag är inte alls säker på att det går att hålla avstånd i liftkö.

Det finns människor som följer rekommendationerna och det finns människor som inte följer dem. Att inte följa rekommendationerna verkar inte vara bunden till en viss etnisk grupp.
Äh släpp sargkanten och kom in i matchen. Hur många etniska svenskar arrangerar bröllop med 150+ deltagare just nu? Det görs ju knappt ens normalår. Smittspridningen är kulturellt betingad, man ser samma fenomen i Israel hos judarna. Man släpper inte på traditioner, och sätt att leva, hur som helst. Pandemi eller ej. Etniska svenskar har en fördel i att man inte lever lika tätt med sin släkt och att man inte har samma sociala struktur som folk från MENA.
Citera
2021-02-19, 10:50
Medlem
Någon region som presenterat siffror idag?
Citera
2021-02-19, 10:53
Medlem
Citat:
Min huvudpoäng är att även en del etniska svenska struntar i att hålla avstånd och följer inte rekommendationerna.

Dessutom finns det berättelser om att det är svårt att hålla avstånd i en liftkö. Jag är inte alls säker på att det går att hålla avstånd i liftkö.

Det finns människor som följer rekommendationerna och det finns människor som inte följer dem. Att inte följa rekommendationerna verkar inte vara bunden till en viss etnisk grupp.

Visst finns det även etniska svenska som inte följer rekommendationerna. Men i en slalombacke utomhus är det väldigt smittsäkert. Skidarrangörerna har vidtagit åtgärder på flera sätt och vis just i liftköer.

Det finns stark korrelation till smitta och människor som lever i våra utsatta områden, det är välkänt numer, inte bara i Sverige utan i andra mångkulturella länder. Det beror på trångboddhet, normer, hur man umgås o s v o s v.
Citera
2021-02-19, 10:56
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Äh släpp sargkanten och kom in i matchen. Hur många etniska svenskar arrangerar bröllop med 150+ deltagare just nu? Det görs ju knappt ens normalår. Smittspridningen är kulturellt betingad, man ser samma fenomen i Israel hos judarna. Man släpper inte på traditioner, och sätt att leva, hur som helst. Pandemi eller ej. Etniska svenskar har en fördel i att man inte lever lika tätt med sin släkt och att man inte har samma sociala struktur som folk från MENA.

Jag har aldrig skrivit att alla etniska grupper bidrar lika mycket till smittspridningen. Det finns olika grader i helvetet, brukar man säga.

Däremot anser jag att både skidåkning under pandemitider och deltagande i stora fester är olämpliga. Att delta i stora fester med många individer är värre betyder inte att skidåkning under pandemitider är rätt.
Citera
2021-02-19, 10:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
''De flesta länder i Europa har drabbats betydligt hårdare av pandemin än Sverige, enligt en färsk sammanställning av överdödligheten. Men i Norden ligger Sverige i särklass högst.''

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M3jk9R/sveriges-dodstal-bland-de-lagre-i-europa

Det kan väl knappast vara bra om man är ''sämre'' än Sverige. Trots relativt lama restriktioner jämfört med andra länder i Europa så har Sverige ändå drabbats ''mindre'', hur kommer det sig? Vad har vi gjort ''rätt'' jämfört med de andra länderna?
Vissa kallar det för att svenskarna är får som lyssnar på myndigheternas rekommendationer.
Citera
2021-02-19, 10:59
Medlem
Detta är vaccinet jag vill ha:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AlE9eq/sa-biter-nya-vaccinet-pa-muterade-virusen

Ett traditionellt vaccin med längre RNA-strängar att bli immun mot! Och nu finns det snart tillgängligt!
Citera
2021-02-19, 11:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst finns det även etniska svenska som inte följer rekommendationerna. Men i en slalombacke utomhus är det väldigt smittsäkert. Skidarrangörerna har vidtagit åtgärder på flera sätt och vis just i liftköer.

Det finns stark korrelation till smitta och människor som lever i våra utsatta områden, det är välkänt numer, inte bara i Sverige utan i andra mångkulturella länder. Det beror på trångboddhet, normer, hur man umgås o s v o s v.

Jag har aldrig förnekat sambandet mellan trångboddhet och ökad risk att bli smittad av covid 19.

Däremot är det oansvarigt att åka skidor i semesterorter. Människor dricker alkohol, de kan inte hålla avstånd och så vidare. Det finns redan artiklar om att de som åker till skidorter inte följer rekommendationerna med att hålla avstånd och så vidare. De blir smittade och tar hem smittan till andra. Jag hoppas att jag inte har rätt.
Citera
2021-02-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Om du bara kan motionera i en skidbacke borde du söka hjälp, med all välmening.

Var har jag skrivit att man bara kan motionera i en skidbacke?

Det viktiga är att vi rör på oss utomhus så att vi får motion. Själv ska jag snart ut på en 12 km löprunda.

Ut och motionera du också vetja, i all välmening!
Citera
2021-02-19, 11:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Stämmer säkerligen inte och det skulle vara intressant att se källan (professorn på Oxford).

Nu är det ett kort klipp av någon som pratar om vad professorn sagt - mycket som kan bli fel där.
Det är en gammal nyhet som ältades i somras. Jag har vid flera tillfällen i detalj redogjort för skillnaderna mellan PHE's och ONS's statistik.

Flera personer här har vid flertalet tillfällen hävdat att PHE är UK's officiella källa för statistik över döda i COVID-19. Det är de INTE (personerna som hävdar det har inte en susning om vad de pratar om). PHE är den officiella källan för statstik över patienter som avlidit i COVID-19 efter att ha testats och vårdats på NHS-sjukhus i England. Office for National Statistics (ONS) är den officiella källan för statistik över döda i COVID-19 i UK (England, Wales, Scotland & Northern Ireland) och den statistiken upprättas efter analys av dödsattester som utförs av medicinsk expertis.

PHE's statistik är tillgänglig på daglig basis efter som hämtas direkt ur patientsystemen, men således mindre exakt och ibland delvis felaktig. ONS statistik tar lite längre tid att ta fram efter som den kräver att dödsattesten registreras och dessutom analyseras på ONS och medlemsländernas respektive organisationer innan statistiken sammanställs. Den statistiken är betydligt mer tillförlitlig.
Citera
2021-02-19, 11:07
Medlem
Citat:
Jag har aldrig förnekat sambandet mellan trångboddhet och ökad risk att bli smittad av covid 19.

Däremot är det oansvarigt att åka skidor i semesterorter. Människor dricker alkohol, de kan inte hålla avstånd och så vidare. Det finns redan artiklar om att de som åker till skidorter inte följer rekommendationerna med att hålla avstånd och så vidare. De blir smittade och tar hem smittan till andra. Jag hoppas att jag inte har rätt.

Du har inte noterat att AW på skidorter är stängda. I restauranger är det 4-4 i samma sällskap, med avstånd. Värmestugor är stängda. Man har utomhuskaféer. Man har ingen alkoholservering efter 20.00. Man ska bara umgås med sin familj/bubbla o s v o s v.

Personligen har vi i vår familj valt att inte åka iväg till någon skidort detta sportlov, då vi tycker det känns fel.

Sen handlar det ju om att tusentals människor i vår glesbygd har detta som sin inkomstkälla, de har s a s sin högsäsong nu. Det är ju lätt att bara säga: Stäng ner våra skidorter, utan att tänka på konsekvenserna.
Citera
2021-02-19, 11:13
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, du kan vara lugn. Det där stämmer INTE, vi registrerar inte på det viset.

Sluta spela allan. Frågade om Storbritannien, inget annat.

Andra länders metoder och statistik ej oviktig och har ju använts i argument här!

Utesluter ej andra problem i Sverige. Minns att svenska myndigheter hävdat att en hel del (5-10 %?) döda i covid hade dött ändå. Med tanke på överdödlighet ca 5000 (ca 97000 ist för ca 92000) då ca 10000 dog i covid under året känns diskussion angelägen.
Citera
2021-02-19, 11:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Sluta spela allan. Frågade om Storbritannien, inget annat.

Andra länders metoder och statistik ej oviktig och har ju använts i argument här!

Utesluter ej andra problem i Sverige. Minns att svenska myndigheter hävdat att en hel del (5-10 %?) döda i covid hade dött ändå. Med tanke på överdödlighet ca 5000 (ca 97000 ist för ca 92000) då ca 10000 dog i covid under året känns diskussion angelägen.
Mitt svar avser United Kingdom. Jag bor här och arbetar på regeringsdepartementet (Cabinet Office)med att ta fram statistik för beslutsunderlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in