Citat:
Ursprungligen postat av
Sir89
"– Det cirkulerar myter om att Sverige skulle vara bland de värst drabbade av covid-19 i Europa. Det stämde i viss mån i slutet av den första vågen i maj, och det tycks vara den bild som har fastnat på näthinnan hos många. Men nu ser man att Sverige är ett av de mer lindrigt drabbade länderna i Europa, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, historiker vid Stockholms universitet och författare till boken ”Corona – vår tids pandemi i ett historiskt perspektiv”."
https://www.sydsvenskan.se/2021-02-19/svenska-dodstal-bland-europas-lagre
Bra länk!
Det är detta jag försökt säga till några här inne om bland annat Indien.
2/3 av länderna 22st i artikeln har högre överdödlighet än Sverige bara i Europa.
Mångkulturella sverige är helt klart sämst i norden följt av lite mindre mångkulturella Danmark men så har det varit i alla pandemier.
Många andra länder har helt enkelt ingen koll men det kommer visa sig.
Många är så jävla naiva och tror att man kan lita på diverse sidor där dödstalen presenteras från länder som inte ens har koll på antal invånare. Ta Indien som exempel dom har över tvåhundra miljoner människor i djup fattigdom och tror folk här inne på allvar att dom gamla och sjuka i kåkstäderna ens får ta ett test. Polen har drygt 40 000 rapporterade döda och en överdödlighet på 18,7%, om någon orkar så räkna gärna ut hur många det blir.
Ryssland ska vi inte ens prata om.
Afrika har klarat bra säger man men det är konstigt att det enda någorlunda utvecklade landet (sydafrika) där är man snart på vår nivå och sen är det en fallande skala. desto mindre utvecklat land desto mindre covid...hmmm.
Jag säger som jag brukar vi är inte bäst men vi har klarat det bra med lagom hårda restriktioner och jag håller inte med alarmisterna här inne att det är "katastrof" i Sverige.
Vi ligger på plats 23? i världen enligt många websidor men sanningen kommer nog vara att vi kommer få byta plats på ett hundratal länder.