2021-02-19, 08:04
Medlem
Det går utför för Lycksele nu.
Citera
2021-02-19, 08:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har gått igenom det jag sa och det står jag för. Det gällde då. Och hela vår diskussion kretsade kring AZ-vaccinet. Och nej, du har inget färdigt vaccin förrän åtminstone fas III-studierna är klara och vaccinet godkänt. Vad är det som är så svårt att förstå? Under hela processen riskerar vaccinet dessutom att aldrig bli klart som det hände för Merck's kandidater:

Merck Discontinues Development of SARS-CoV-2/COVID-19 Vaccine Candidates; Continues Development of Two Investigational Therapeutic Candidates

https://www.merck.com/news/merck-discontinues-development-of-sars-cov-2-covid-19-vaccine-candidates-continues-development-of-tw o-investigational-therapeutic-candidates/

Och för att hårdra det: de två godkända mRNA-vaccinerna anser jag inte vara färdiga produkter så länge man inte löst sönderfallsproblem som kräver djupfryst lagring. Det gör dem inte användbara på det stora hela d.v.s. överallt. Tydligaste är det i Stockholm där man pausat vaccinering för dem med hemsjukvård då man inte har fått leveranser av det av dem två som inte kräver så djup kyla.
Du tycker att du står för vad du säger?

Citat:
Sammantaget med alla indikationer på problem med immunförsvaret med antikroppar, T-celler och tidigare erfarenheter av coronavirus och allt annat så anser jag att vägen är lång till ett fungerande vaccin om vi ens kommer att nå dit. Och det var ursprungsfrågan jag svarade på.

Jag är beredd att satsa en ovikt tusenlapp på att vi inte har något vaccin före årsskiftet. Jag skulle bli angenämt överraskad om vi skulle få det dock.

Citat:
Den enda effekt man vet att detta vaccin har enl. rapporterna är att det producerar antikroppar och kanske t-cell-svar. Man har inte testat det mot viruset i sig eller rättare sagt de producerade antikropparna om de kommer att fungera. Där finns många frågetecken att rätta ut. Jag tror att det är just här du inte förstår varken hur det fungerar eller vilka problem man har. Definitivt förstår du inte att man inte kan säga att man har ett färdigt fungerande vaccin vilket du menar. Du kan heller inte se den långa väg man har kvar.

Som tur är finns det de som är mer balanserade som Anders Tegnell, Björn Olsen m.fl. som håller med mig i detta. Att sedan forskarna inblandade och de olika företagens marknadsavdelningar ger en annan bild betyder inte att det är lappat och klart.

Med det höjer jag min insats till tio ovikta tusenlappar att det inte kommer något vaccin före årsskiftet.

Och till Astra Zeneca säger jag lycka till. Det vore en gåva till mänskligheten med ett fungerande vaccin.
Du får kanske fråga de där "balanserade" om de kan låna dig pengar till att betala dina skulder så du slipper sitta och ljuga på Flashback när du blivit påkommen med att ha hela armen i kakburken? Nolla.

Säg efter mig: - "JAG HADE FEL"
Inte så svårt, eller hur?
Citera
2021-02-19, 08:05
Medlem
arbetets avatar
Det blir ingen pigmentgranskning men:

FHM: Personer med låg inkomst ska prioriteras
Vid brist på vaccin ska landets regioner inte bara prioritera utifrån ålder utan också utifrån faktorer som låg utbildning och inkomst. Det är Folkhälsomyndighetens senaste instruktioner till landets regioner, rapporterar Ekot.

Studier har visat att risken för allvarlig sjukdom och död påverkas av faktorer som lägre inkomst och kortare utbildning. Därför vill nu Folkhälsomyndigheten att socioekonomi lyfts in som faktor när regionerna måste prioritera vem som ska vaccineras.
https://omni.se/fhm-personer-med-lag-inkomst-ska-prioriteras/a/WOk1eK
Citera
2021-02-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
När regioner undersökt coronadöda närmare så hittade man att 8-15 procent dött av andra orsaker än viruset. Resten, 85-92 procent, dog i förtid pga coronaviruset:

Stockholm:

Östergötaland:

De här siffrorna talar sitt eget klara och tydliga språk. Eller hur?
Nej för i regionernas undersökningar så sägs det ju att majoriteten av de dödsfall som klassificierats som döda i corona så kunde corona vara en bidragande orsak men inte den huvudsakliga dödsorsaken. Bara 15-20 procent av smittade sägs jåha dött med corona som dirkt dödsorsak. De flesta dog alltså av hjärt kärlsjukdomar, cancer etc. etc.
Citera
2021-02-19, 08:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är jag inte däremot KAN viruset vara farligt för de i riskzonen, men inte för de flesta som normalt går på eller spelar fotboll.
Problemet med personer med din inställning är att ni inte verkar förstå orsakssamband, och i synnerhet inte smittvektorer. Asymtomatisk smittspridning är ett bekymmer även för den som inte går på fotboll.

Frågan är på vilket vis 129,000 döda, överfulla sjukhus och sekundära dödsfall orsakade av ansträngd sjukvård skulle vara "masshysteria påeldad av ovetenskapliga politiker dito professorer och vaccinprofiterande I T miljardärmarodörer"...?

Jag tror du skulle bli förvånad över hur många procent av befolkningen som faktiskt lider av någon sjukdom eller på annat sätt ingår i vad som klassats som riskgrupp.
Citera
2021-02-19, 08:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du tycker att du står för vad du säger?

Du får kanske fråga de där "balanserade" om de kan låna dig pengar till att betala dina skulder så du slipper sitta och ljuga på Flashback när du blivit påkommen med att ha hela armen i kakburken? Nolla.

Säg efter mig: - "JAG HADE FEL"
Inte så svårt, eller hur?
Nu är du oärlig i dina argument. Vår diskussion kretsade kring AZ-vaccinet och huruvida man hade en färdig produkt. Det hade man inte då. Jag la sedan till att man inte kommer att ha en färdig produkt före nyår. Idag ser det ut att jag fick rätt den punkten. AZ-vaccinet erhöll godkännande först den sista januari och då ett villkorat. Det viktigaste var att ingen då visste om vaccinet skulle bli godkänt d.v.s. färdigt.

Att UK nödgodkänner vaccinet är liksom inte detsamma som att vaccinet är färdigt.

Så allt kretsade kring just AZ-vaccinet från början. Nu fick de två mRNA-vaccinerna nödgodkännande tidigare och det tycker jag är imponerande. Och där hade jag fel men å andra sidan var det AZ-vaccinet som från början var det vi diskuterade. Jag menar dock att man med de två mRNA-vaccinerna fortfarande inte har någon produkt att erbjuda hela marknaden. Det är en åsikt jag står för. Det är som att en biltillverkare som släpper en ny bil på marknaden som bara går att köra på motorvägsklassade vägar. Så även om mRNA-tekniken har framtiden för sig så menar jag att det fortfarande finns saker att lösa för att det ska bli en färdig produkt. Vilket jag är övertygad om att de kommer att lösa iofs.
Citera
2021-02-19, 08:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nu är du oärlig i dina argument. Vår diskussion kretsade kring AZ-vaccinet och huruvida man hade en färdig produkt. Det hade man inte då. Jag la sedan till att man inte kommer att ha en färdig produkt före nyår. Idag ser det ut att jag fick rätt den punkten. AZ-vaccinet erhöll godkännande först den sista januari och då ett villkorat. Det viktigaste var att ingen då visste om vaccinet skulle bli godkänt d.v.s. färdigt.

Att UK nödgodkänner vaccinet är liksom inte detsamma som att vaccinet är färdigt.

Så allt kretsade kring just AZ-vaccinet från början. Nu fick de två mRNA-vaccinerna nödgodkännande tidigare och det tycker jag är imponerande. Och där hade jag fel men å andra sidan var det AZ-vaccinet som från början var det vi diskuterade. Jag menar dock att man med de två mRNA-vaccinerna fortfarande inte har någon produkt att erbjuda hela marknaden. Det är en åsikt jag står för. Det är som att en biltillverkare som släpper en ny bil på marknaden som bara går att köra på motorvägsklassade vägar. Så även om mRNA-tekniken har framtiden för sig så menar jag att det fortfarande finns saker att lösa för att det ska bli en färdig produkt. Vilket jag är övertygad om att de kommer att lösa iofs.
Och nu kommer det fler av dina lögner. Och i VANLIG ORDNING klarar du inte av att referera till de påståenden som du gör. För den som följt detta framgår det sannolikt att jag ALLTID refererar till de citat jag diskuterar, där framgår det nämligen EXAKT vad du skrivit.

Du har slagit vad och förlorade. Jag förstår inte varför du har för problem med att erkänna att du hade fel. Svider det så förbannat illa? Så till den grad att du måste ljuga och ljuga och ljuga och ljuga?

AZ vaccinet var godkänt innan årsskiftet.

https://www.bbc.co.uk/news/health-55280671

Betala, och sluta slingra dig och för guds skull - SLUTA LJUG!
Citera
2021-02-19, 08:24
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förmodligen testosteronet som är orsaken till både håravfallet och den svåra coronasjukdomen. Kvinnor blir ju sällan svårt sjuka i corona. Kanske har de kvinnor som blir det mycket manliga hormoner?

FYI:

Manligt håravfall beror delvis på mängden testosteron och delvis av närvaron testosteronreceptorer i hårsäckarna.

Män med rejäl kalufs kan ha lika mycket testosteron men färre receptorer.
Flintisar kan ha lite testosteron men många receptorer.

Av detta kan vi lära oss att det är lika bra att haffa en med kalufs.
Risken är annars att du släpar hem en fjollig man som dessutom är trist att titta på.

Citera
2021-02-19, 08:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Det cirkulerar myter om att Sverige skulle vara bland de värst drabbade av covid-19 i Europa. Det stämde i viss mån i slutet av den första vågen i maj, och det tycks vara den bild som har fastnat på näthinnan hos många. Men nu ser man att Sverige är ett av de mer lindrigt drabbade länderna i Europa, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, historiker vid Stockholms universitet och författare till boken ”Corona – vår tids pandemi i ett historiskt perspektiv”."

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-19/svenska-dodstal-bland-europas-lagre

Bra länk!
Det är detta jag försökt säga till några här inne om bland annat Indien.
2/3 av länderna 22st i artikeln har högre överdödlighet än Sverige bara i Europa.
Mångkulturella sverige är helt klart sämst i norden följt av lite mindre mångkulturella Danmark men så har det varit i alla pandemier.
Många andra länder har helt enkelt ingen koll men det kommer visa sig.

Många är så jävla naiva och tror att man kan lita på diverse sidor där dödstalen presenteras från länder som inte ens har koll på antal invånare. Ta Indien som exempel dom har över tvåhundra miljoner människor i djup fattigdom och tror folk här inne på allvar att dom gamla och sjuka i kåkstäderna ens får ta ett test. Polen har drygt 40 000 rapporterade döda och en överdödlighet på 18,7%, om någon orkar så räkna gärna ut hur många det blir.
Ryssland ska vi inte ens prata om.

Afrika har klarat bra säger man men det är konstigt att det enda någorlunda utvecklade landet (sydafrika) där är man snart på vår nivå och sen är det en fallande skala. desto mindre utvecklat land desto mindre covid...hmmm.

Jag säger som jag brukar vi är inte bäst men vi har klarat det bra med lagom hårda restriktioner och jag håller inte med alarmisterna här inne att det är "katastrof" i Sverige.

Vi ligger på plats 23? i världen enligt många websidor men sanningen kommer nog vara att vi kommer få byta plats på ett hundratal länder.
Citera
2021-02-19, 08:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
FYI:

Manligt håravfall beror delvis på mängden testosteron och delvis av närvaron testosteronreceptorer i hårsäckarna.

Män med rejäl kalufs kan ha lika mycket testosteron men färre receptorer.
Flintisar kan ha lite testosteron men många receptorer.

Av detta kan vi lära oss att det är lika bra att haffa en med kalufs.
Risken är annars att du släpar hem en fjollig man som dessutom är trist att titta på.

Är du säker på det?
Tur att du tillhör homo sapiens i så fall. hade du tillhört någon annan primat så hade du varit den lilla smala håriga fjanten som fått stryk.
Där är det den flintskalliga silverryggen med hängbuk som bestämmer.
Citera
2021-02-19, 08:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Vad händer i Norrbotten? Ny mutation?

9 av 23 inlagda ligger på IVA.

”Idag vårdas 23 personer med Covid-19 på sjukhus i länet, varav 7 på C-IVA, dessutom 2 utomläns.”

Källa: nll.se
Citera
2021-02-19, 08:32
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vi skulle kunna gå på fotboll till helgen utan större problem utan vaccineringar. Corona är mest masshysteria påeldad av ovetenskapliga politiker dito professorer och vaccinprofiterande I T miljardärmarodörer som Gates och Besos m.fl.
Nej, det kan vi inte. Du kan ju försöka planka in, men fotbollsarenorna tar inte in publik pga coronarestriktionerna. Att du tycker att man borde kunna gå på fotboll är en helt annan sak. Det är alltså inte du som bestämmer detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in