2021-02-19, 07:05
Medlem
Läser i AB om syrianska bröllop i Södertälje igen. Ser inte syrianerna korrelationen mellan att det främst är utom-europieska invandrare som dör eller blir allvarligt sjuka utanför äldreomsorgen och att dem skiter fullständigt i restriktionerna? Sverige är i något avseende en perfekt storm för Covid tack vare alla dessa människor från MENA som skiter fullständigt i riktlinjer.
Senast redigerad av karlkula12 2021-02-19 kl. 07:07.
Citera
2021-02-19, 07:06
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Den stora skillnaden mellan ett litet land (till befolkningsmängd) som Norge, och 'mångkulturella' länder som Sverige, Belgien, Tyskland, UK, Frankrike o s v, är att dessa länder har många ghetton med människor som lever socioekonomiskt utsatt. Man lever trångbott, man är inte integrerad i samhället, styrs av andra normer än ursprungsbefolkningen, man har i grunden rätt dålig folkhälsa o s v o s v. Man kan/vill/förstår inte att skydda sig själv och andra.

Sverige (och en del andra länder) och dess befolkning blir hårt straffade för att vi tagit emot alldeles för många som inte blivit en del av samhället. Syns även i andra problemområden som gängkriminalitet, skjutningar o s v.

Så att jämföra Sverige med små nationer (t ex Norge, Finland, Danmark) med avsevärt mer homogen och integrerad befolkning blir en 'felaktig' jämförelse.

Det finns fler orsaker som gör att det kan vara svårt att jämföra olika länder. Sverige hade också riktigt dålig pandemiberedskap t ex inom äldreomsorgen.

Precis. Lägg därtill att Sverige har en hög andel 70+ jämfört med många andra länder (16% jämfört med Norges 10%, t ex) så har vi i princip hela förklaringen till Sveriges högre dödstal än grannländerna.

Lockdowndyrkarna och munblöjfetischisterna har dock inte riktigt kommit så långt i sitt tänkande ännu. Kan förstås bero på syrebristen i hjärnan som uppstår vid blöjbärandet.
Citera
2021-02-19, 07:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Läser i AB om syrianska bröllop i Södertälje igen. Ser inte syrianerna korrelationen mellan att det främst är utom-europieska invandrare som dör eller blir allvarligt sjuka utanför äldreomsorgen och att dem skiter fullständigt i restriktionerna? Sverige är i något avseende en perfekt storm för Covid tack vare alla dessa människor från MENA som skiter fullständigt i riktlinjer.

Utan mena folk hade Sveriges dödstal varit i paritet med övriga Norden.
Citera
2021-02-19, 07:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi räknar inte in nödgodkännande och AZ-vaccinet blev godkänt 29 januari:
COVID-19 Vaccine AstraZeneca godkänt i EU
Publicerad: 29 januari 2021
Senast uppdaterad: 30 januari 2021
Kategori: Nyhet
EU-kommissionen har idag fredag beslutat om ett villkorat godkännande för COVID-19 Vaccine AstraZeneca. Beslutet innebär att vaccinet nu kan användas i hela EU.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/covid-19-vaccine-astrazeneca-godkant-i-eu

Villkorat dessutom.

Och nu när jag drar till minnes handlade hela diskussionen om dina påståenden att AZ-vaccinet var färdigt vilket det egentligen inte fortfarande är:

Det återstår fas III-studier angående doseringen vad jag förstår samt kompletterande uppgifter om effektiviteten hos äldre.

Och alla mina påståenden om vaccinet gällde då. Nu har jag gått tillbaka och tittat. Då försökte du säga att ett otestat vaccin är klart. Det kan t.o.m. visa sig sig att det inte alls fungerar när testerna är utförda vilket jag förstår har slagit ut två kandidater från en utvecklare hittills.

Så nej, det blir inga pengar. Ett vaccin är inte klart förrän det är testat fullt ut.
Näe, vad tragiskt. Trådens värsta google-riddare med noll på allting skall nu försöka slingra sig ur ett vad som han själv ställde upp statuterna för? Och detta på det mest patetiska sätt som skådats? Du är ju för fan ett skämt. Du klarar inte ens av att erkänna att du har fel ens när det står svart på vitt.

I vanlig ordning ljuger du (skall man lista alla fall när du sitter och ljuger får man hålla på tills man blir gammal) IGEN. Men jag skall hjälpa dig på traven så vi har koll på exakt vad jag skrev:

"Vaccinet är klart och man kommer inte ändra någonting. OM vaccinet godkänns är det exakt samma vaccin som man inledde Fas1-försöken med.

Vaccinet är inte testat och godkänt, nej, och det verkar småtramsigt att försöka diskutera en sådan sak eftersom det är uppenbart även för en golvmopp."

Du är en obotlig liten lögnare. En mytoman, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om jag sätter en ovikt hundralapp på att forskarteamet på Oxford University lyckas få fram ett vaccin innan årets slut, är det någon som sätter emot?

Det finns massor av orsaker till att jag är villig att satsa pengarna på att det är exakt vad som kommer att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp!

Utan det ingen fas tre.

Det säger nämligen inget om vare sig tillförlitligheten eller säkerheten. Man skulle helt enkelt inte gå vidare utan att man fått ett immunsvar på vaccinet. Det betyder inget än så länge av flera olika skäl.

Så visst, en ovikt hundralapp!

Som jag tidigare påpekade finns det naturligtvis en anledning till att jag kände mig ganska säker på att Oxfords vaccin skulle bli godkänt innan årsskiftet. Inte minst var jag i motsats till dig kapabel att läsa de rapporter som publicerades efter de kliniska försöken. Det var dessutom DU som höjde vadet till tio tusenlappar. Vaccinet är godkänt och fungerande. Miljoner personer har vaccinerats.

Betala nu dina skulder, din fega lilla lögnare (och varför inte börja med att erkänna att du hade fel).

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-19 kl. 07:30.
Citera
2021-02-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Norge verkar inte heller ha i närheten av lika stor andel 70+ och mörkhyade som Sverige har.

Norge verkar inte heller ha ägnat de senaste decennierna åt att montera ned sjukvården.

Helt rätt där har vi svaret.
Citera
2021-02-19, 07:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför är då siffrorna så abnormt skiftande i storlek - ditt påstående är inget annat än "fake news"...

Vet du vad ANDEL betyder?

Det syftar inte på en storlek, utan förhållandet mellan två olika siffror..

Ett exempel. Häng inte upp dig på exakta siffror. Detta är endast ett exempel.
Sverige har 10.000 döda varav 7.000 är 70+
Danmark har 1.000 döda varav 700 är 70+

Skiljer andelen döda i gruppen 70+ enligt dig, eller är det exakt samma?
Citera
2021-02-19, 07:28
Medlem
Citat:
Att du inte klarar av att läsa en rapport känner vi till sedan förut.

Ingenstans i den aktuella rapporten hävdas att 53.2% av innevånarna i Lombardiet har antikroppar.

Enligt rapporten är det 53.2% av de positiva svaren som härstammar från Lombardiet. Inte 53.2% av de testade i Lombardiet.

I detalj:
Enligt rapporten testades 491 personer i Lombardiet, och av dessa gav 59 positivt svar på antikroppstestet. Totalt sett testades 959 personer i hela Italien och av dessa var det 111 som gav positivt för antikroppar. Av dessa kom 59 personer från Lombardiet (53.2%).

Here endeth the lesson.

https://journals.sagepub.com/doi/suppl/10.1177/0300891620974755
Haha, du har rätt att jag läste fel. Men det är ju ännu värre.

Det är en rörig studie där man blandar den ena procenten med den andra, för att felaktigt kunna peka ut Lombardiet som hårdare drabbat än övriga Italien.

Om du tittar på figuren från studien:

https://journals.sagepub.com/na101/home/literatum/publisher/sage/journals/content/tmja/0/tmja.ahead-of-print/0300891620974755/20201206/images/large/10.1177_0300891620974755-fig1.jpeg

Så ser du att positivity rate går berg-och-dal-bana upp till 30 procent vid testtillfällena. Dessutom är det nästan bara opålitliga IgM-antikroppar de får träff på, vilket gör det till en ännu mer uppenbar felmätning.

Nedan har man gjort en kontrollstudie i Italien där man också testade gamla blodprover, och också hittade en massa false positives, i synnerhet IgM:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971220325911

Hela studien är antagligen ett beställningsjobb från kommunistpartiet i Kina, eller nyttiga idioter. Den nämner överhuvudtaget inte "false positive" i hela artikeln, vilken gör det än mer uppenbart, extersom det är centralt för hela studien.

Varför var då hälften av de positiva proverna från Lombardiet? Jo, för att hälften av deltagarna var från Lombardiet:
Lombardy was the region most affected by the pandemic, ..., and showed the highest number of recruited patients at 491/959 (51.2%).
Den här studien visade alltså precis tvärtom det man hävdar. De positiva provsvaren var jämnt utspridda över Italien, utan någon övervikt mot Lombardiet. Man får inte heller många träffar på de förväntade långlivade antikropparna IgG, utan nästan bara på kortlivade IgM som inte anses vara en tillförlitlig mätmetod.

Det är alltså inget mer än en studie av ett mätfel, med en felaktig slutsats.
Senast redigerad av aw 2021-02-19 kl. 07:43.
Citera
2021-02-19, 07:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Näe, vad tragiskt. Trådens värsta google-riddare med noll på allting skall nu försöka slingra sig ur ett vad som han själv ställde upp statuterna för? Och detta på det mest patetiska sätt som skådats? Du är ju för fan ett skämt. Du klarar inte ens av att erkänna att du har fel ens när det står svart på vitt.

I vanlig ordning ljuger du (skall man lista alla fall när du sitter och ljuger får man hålla på tills man blir gammal) IGEN. Men jag skall hjälpa dig på traven så vi har koll på exakt vad jag skrev:

"Vaccinet är klart och man kommer inte ändra någonting. OM vaccinet godkänns är det exakt samma vaccin som man inledde Fas1-försöken med.

Vaccinet är inte testat och godkänt, nej, och det verkar småtramsigt att försöka diskutera en sådan sak eftersom det är uppenbart även för en golvmopp."

Du är en obotlig liten lögnare. En mytoman, helt enkelt.

Som jag tidigare påpekade finns det naturligtvis en anledning till att jag kände mig ganska säker på att Oxfords vaccin skulle bli godkänt innan årsskiftet. Inte minst var jag i motsats till dig kapabel att läsa de rapporter som publicerades efter de kliniska försöken. Det var dessutom DU som höjde vadet till tio tusenlappar. Vaccinet är godkänt och fungerande. Miljoner personer har vaccinerats.

Betala nu dina skulder, din fega lilla lögnare (och varför inte börja med att erkänna att du hade fel).

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag har gått igenom det jag sa och det står jag för. Det gällde då. Och hela vår diskussion kretsade kring AZ-vaccinet. Och nej, du har inget färdigt vaccin förrän åtminstone fas III-studierna är klara och vaccinet godkänt. Vad är det som är så svårt att förstå? Under hela processen riskerar vaccinet dessutom att aldrig bli klart som det hände för Merck's kandidater:

Merck Discontinues Development of SARS-CoV-2/COVID-19 Vaccine Candidates; Continues Development of Two Investigational Therapeutic Candidates

https://www.merck.com/news/merck-discontinues-development-of-sars-cov-2-covid-19-vaccine-candidates-continues-development-of-tw o-investigational-therapeutic-candidates/

Och för att hårdra det: de två godkända mRNA-vaccinerna anser jag inte vara färdiga produkter så länge man inte löst sönderfallsproblem som kräver djupfryst lagring. Det gör dem inte användbara på det stora hela d.v.s. överallt. Tydligaste är det i Stockholm där man pausat vaccinering för dem med hemsjukvård då man inte har fått leveranser av det av dem två som inte kräver så djup kyla.
Citera
2021-02-19, 07:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Njae. Börja med masstester av alla. Dom som klarar testet får tillträde till zoner där pubar, fotboll turism är igång.

Det låter rimligt att ett färskt negativt covidtest skulle kunna fungera som ett motsvarande vaccinationsintyg för inträde till exempelvis fotbollsmatcher
Citat:

Vaccinera alla. Men mutationer kan ta sig runt vaccinet. Därför måste coronafria zoner inrättas.
Detta är ju vad som gör det så viktigt att ta vaccinet. Med en massa mottagliga människor får viruset fler reservoarer att mutera och modifieras i. Fritt att bruteforca även de vaccinerade immunresponserna. Vill vi få viruset under kontroll i en någorlunda närtid är det vaccin som gäller och då bör alla bidra.
Citera
2021-02-19, 07:56
Medlem
"– Det cirkulerar myter om att Sverige skulle vara bland de värst drabbade av covid-19 i Europa. Det stämde i viss mån i slutet av den första vågen i maj, och det tycks vara den bild som har fastnat på näthinnan hos många. Men nu ser man att Sverige är ett av de mer lindrigt drabbade länderna i Europa, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, historiker vid Stockholms universitet och författare till boken ”Corona – vår tids pandemi i ett historiskt perspektiv”."

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-19/svenska-dodstal-bland-europas-lagre
Citera
2021-02-19, 08:02
Medlem
Citat:
Det tycker du? Och ändå hade vi här i UK över 4,000 personer som låg i respirator i mitten på Januari (drygt 2,800 idag). Över 40,000 personer låg på sjukhus med allvarliga COVID-19 komplikationer. Det lades in över 4,000 personer per dag på sjukhus. Det har fram till idag avlidit drygt 129,000 personer. Framtiden lär utvisa hur många som avlidit av indirekta orsaker samt hur många som fått irreversibla skador.

Om inget gjorts hade sjukvården kollapsat och antalet döda hade sannolikt fyrdubblats.

Och det menar du är "mest masshysteria påeldad av ovetenskapliga politiker dito professorer och vaccinprofiterande I T miljardärmarodörer som Gates och Besos"..?

Grabben, du är farlig. På riktigt.
Nej det är jag inte däremot KAN viruset vara farligt för de som tillhör riskgrupper, men inte för de flesta som normalt går på eller spelar fotboll.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-02-19 kl. 08:15.
Citera
2021-02-19, 08:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SOPHIE TANHAi går21:57
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=518556
Pfizer/Biontechs vaccin mot covid-19 kan ge två tredjedelar färre antikroppar mot den sydafrikanska coronamutationen, enligt en ny studie. Läkemedelsbolagen har själva sagt att det inte är säkert att sprutan är effektiv mot mutationen.

Men vaccinet borde ändå vara effektivt när det gäller att hindra svårare sjukdomsförlopp och dödsfall orsakade av covid-19, rapporterar The Guardian.

Det här var ju muntert, också. Vi har ju redan den sydafrikanska varianten i Västmanland, och Tegnell väntar som vanligt och ser vad som händer, tills det är för sent, innan han gör något. Det betyder antagligen, att en massa människor måste vaccineras om. Under tiden hinner många dö. Och det blir DYRT att köpa in det uppdaterade vaccinet också, när det är klart!
Vaccinen är generellt mindre effektiva mot den sydafrikanska varianten. Men vad gäller åtminstone Pfizers och Modernas vaccin visar data att även om de är mindre effektiva som du skriver, är de troligtvis ändå tillräckligt effektiva.

Citat:
Researchers tested the engineered virus against blood taken from people who had been given the vaccine, and found a two- thirds reduction in the level of neutralizing antibodies compared with its effect on the most common version of the virus prevalent in U.S. trials.

Their findings were published in the New England Journal of Medicine (NEJM).

Because there is no established benchmark yet to determine what level of antibodies are needed to protect against the virus, it is unclear whether that two-thirds reduction will render the vaccine ineffective against the variant spreading around the world.

However, UTMB professor and study co-author Pei-Yong Shi said he believes the Pfizer vaccine will likely be protective against the variant.

"We don't know what the minimum neutralizing number is. We don't have that cutoff line," he said, adding that he suspects the immune response observed is likely to be significantly above where it needs to be to provide protection.

That is because in clinical trials, both the Pfizer/BioNTech vaccine and a similar shot from Moderna Inc conferred some protection after a single dose with an antibody response lower than the reduced levels caused by the South African variant in the laboratory study.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-vaccines-variants-idUSKBN2AH2VG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in