Citat:
Ursprungligen postat av
Spenatkungen
Märkligt att Serenas motståndare inte matar stoppbollar när de möter henne. Williams är ju seg som ett gammalt ånglok när hon lufsar fram på banan. Nej då, de ger henne perfekta bollar rakt i gapet på henne.
Så har man ju tänkt i många år. Variera spelet och få Williams att röra på sig, allra helst i djupled. Men i stället matar de bollar mitt i planen så att hon slipper röra sig utan kan stå och svinga efter behag. Tillsammans med damtennisens bästa serve gör det att hon fortfarande kan hävda sig.
Uppenbarligen finns det ingen av dagens damspelare som klarar av att variera spelet eller har förmågan att slå stoppbollar, vilket är ett stort svaghetstecken för damtennisen som jag inte har nån förklaring till mer än att det har blivit standard att utbilda spelarna till en ganska endimensionell tennis som går ut på att slå hårt från baslinjen och utnyttja de moderna racketarnas förmåga att generera kraft.
Förr i tiden så var ju de mer klent byggda spelarna tvungna att hitta ett annat spel för att hävda sig, med mer variation och teknik. Numera kan man se spelare med armar som sugrör som slår våldsamt hårt. Det gäller ju iofs på herrsidan också, så det handlar inte bara om det.
Problemet är ju att Serena Williams är starkare och slår hårdare än alla andra, så att försöka besegra henne med hennes egna medel är dömt att misslyckas. Men jag har svårt att se att forna tiders stjärnor som Navratilova, Graf och Seles skulle ha låtit Williams dominera som hon gjort.
Man såg ju även att Williams dominans tillfälligt bröts av belgiskorna Henin och Clijsters, som båda var mer allround och varierade i sitt spel. Smartare, om man så vill. Tyvärr hade de ju inte drivkraften att fortsätta och så lämnades fältet fritt för Williams igen. Att hon som kraftigt överviktig 39-åring tar sig fram till semifinal i en GS är ett större underbetyg till damtennisen än ett bevis för Williams storhet, menar jag.