2021-02-17, 17:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Gäller då munskyddskrav även i skolan? Eller är detta en smittfri zon som vanligt?

Generellt tror jag inte att det är något som vi någonsin kommer att få se. Lokalt skal det nog inte uteslutas.

Jag tycker mig ana att vi är på väg mot att regionerna agerar mer självständigt, oavsett vad FoHM tycker.
Citera
2021-02-17, 17:45
Medlem
Samuel332s avatar
Nu åker vi iväg. Tredje vågen har anlänt
Citera
2021-02-17, 17:46
Medlem
Aston-Martins avatar
*Uppdatering Israel

3 nya återinfektioner i Israel av den Sydafrikanska varianten. Oroväckande.

Källa: Dr. John Campbell

https://www.youtube.com/watch?v=ApiGENgkcm0&ab_channel=Dr.JohnCampbell
Citera
2021-02-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
24% ökning i Stockholm senaste veckan.

Tegnell hade fel igen.
Ja såg de...skandal hur fort det går nu.
Citera
2021-02-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
24% ökning i Stockholm senaste veckan.

Tegnell hade fel igen.

7 dagars medel för antal nya fall är uppe i 606, för en vecka sedan låg det på 473, det är 28% ökning.
Citera
2021-02-17, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Skulle hellre gå på en Hellström-konsert i veckan i resten av mitt liv, än att fortsätta leva på det här viset.

Båda delarna suger . Är också trött på detta. Eller det var jag efter första dagen
Citera
2021-02-17, 17:58
Medlem
Västmanland har upptäckt 20 fall av den sydafrikanska coronamutationen – ingen av dem kan kopplas till resor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-02-17, 18:01
Medlem
fernebos avatar
De sa just i TV4 att man har upptäckt 20 fall av den sydafrikanska mutationen enbart i Västmanland. Mer än en fördubbling av den tidigare siffran för hela Sverige. Det handlar om klustersmitta och fallen är inte kopplade till resor.

Inte så bra för att uttrycka det milt! Den brittiska mutationen är en sak (och den håller redan på att ta över), men där biter i varje fall vaccinen. Den sydafrikanska varianten finns det många frågetecken kring, men det verkar handla om att folk återinfekteras och att vaccinen biter klart sämre.
Citera
2021-02-17, 18:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Ja, det är DEN mutationen man har varnat för sedan i mars 2020.

Det kommer att krävas total lockdown i både Brasilien och här för att vi ska slippa den. Det kommer inte att hända. Syftet är att alla ska ta vaccinet.

Bunkertime!

Inte nödvändigtvis. Det finns en avsevärd sannolikhet för att den Brittiska mutationen B.1.1.7 kommer att tränga undan den Brasilianska och Sydafrikanska varianten, åtminstone här i Europa.

Därom kan vi lära av den spanska mutationen.
Citera
2021-02-17, 18:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Naturligtvis är de politiska idealen viktigast!

Det är väl bara det att det blir väldigt många olika prioriteringsvillkor om man börjar tänka efter vad som är smartast att göra och om något ändras i leveranserna tex. så spricker allt kanske.

Att prioritera kräver engagemang och tankemöda. Det är bekvämare att bara säga att vaccinerna fördelas utifrån antalet invånare över 70 års ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Andra tankar som jag haft skulle ju vara att vaccinera hela VGR först så kunde de leva som de vill sedan, inom regionen.
Eller Region Malmö + Köpenhamn.
Eller många små norrlandsstäder som snabbt skulle bli färdigvaccinerade eftersom de inte är så många.
Elle alla norrlandslänen från norr till söder.

I dagens video, berättade John Campbell att Frankrike gör en geografisk prioritering, och skickar mer vaccin till områden med bekymmersam smittspridning. Det är i synnerhet dom sydafrikanska och brasilianska mutationerna som är bekymmersamma. Dessa står nu för 5 % av dom nya fallen i Frankrike.

Men vaccinerna verkar enbart rå på att mildra sjukdomsförloppet av den sydafrikanska varianten, inte förhindra sjukdom. Är det tillräckligt för att dämpa smittspridningen av dessa mutationer?
Citera
2021-02-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
De sa just i TV4 att man har upptäckt 20 fall av den sydafrikanska mutationen enbart i Västmanland. Mer än en fördubbling av den tidigare siffran för hela Sverige. Det handlar om klustersmitta och fallen är inte kopplade till resor.

Inte så bra för att uttrycka det milt! Den brittiska mutationen är en sak (och den håller redan på att ta över), men där biter i varje fall vaccinen. Den sydafrikanska varianten finns det många frågetecken kring, men det verkar handla om att folk återinfekteras och att vaccinen biter klart sämre.

Måste vara Fake News.

Enligt Tegnell hindrade vi mutationerna vid gränsen.
Citera
2021-02-17, 18:11
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Sydafrika mutationen sprids redan i Österrike tyvärr.

Har gissningsvis spridit sig till flera länder i europa, bara en tidsfråga innan den sprids brett i sverige.
Vi kommer att vara tvungna att införa lockdown förr eller senare. Det är oundvikligt annars kommer mutationen att ta över helt med tanke på hur smittsam den är och hur dåliga svenskar är på att följa rekommendationer. Inte ens svetsaren klarar av ju av det. Jag misstänker att inom en månad så har smittspridningen ökat med mellan 50% - 70% stora delar av landet och då pratar jag om den brittiska mutationen. När den sydafrikanska kommer så blir det katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in