2021-02-17, 12:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Tack för det! Exakt mina tankar. Varför riskera det för att vara "snäll".

Ja, han saknar helt lån. Har en stor pension tack vare hans förra arbetsgivare. Det finns gissningsvis kanske 1 miljon på banken.

Jag är inte jurist men har haft denna typ av ärende själv där jag hjälpte en familjemedlem med
en bra lösning.

Förslag:
Var inte elak. Förklara hur ni tänker. Förklara hur lagen ser ut.
Ge honom ett konkret förslag.

Han bor kvar i huset med 50 % lagfart.
Kontanter och värdepapper skiftas 50 / 50
Lösöre såsom möbler och annat kvarblir i huset om det inte är något som ni känner är speciellt
som tex smycken .

Eftersom han inte har några egna barn, diskutera hur han vill göra när han går bort ?
Ni har ju inte arvsrätt efter honom, staten tar ju över huset genom allmäna arvsfonden.
Kan han tänka sig att skriva testamente till er förmån ?
( Nu är ju testamente en färskvara, han kan skriva ett nytt dagen efter )
Citera
2021-02-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag är inte jurist men har haft denna typ av ärende själv där jag hjälpte en familjemedlem med
en bra lösning.

Förslag:
Var inte elak. Förklara hur ni tänker. Förklara hur lagen ser ut.
Ge honom ett konkret förslag.

Lösöre såsom möbler och annat kvarblir i huset om det inte är något som ni känner är speciellt
som tex smycken .

Eftersom han inte har några egna barn, diskutera hur han vill göra när han går bort ?
Ni har ju inte arvsrätt efter honom, staten tar ju över huset genom allmäna arvsfonden.
Kan han tänka sig att skriva testamente till er förmån ?
( Nu är ju testamente en färskvara, han kan skriva ett nytt dagen efter )

Tack! Det var exakt denna lösning som jag tror skulle kunna vara bra och framförallt bekymmersfri.

Han är långt ifrån en fattigpensionär, men huset skulle han inte kunna behålla om vi kräver ut vår laglott eftersom huset har stigit så mycket i värde. V
Citera
2021-02-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Lite catch 22, varför ska han lita på er om ni inte litar på honom?

Riskfritt är det aldrig, det finns dock lagregler på plats för att motverka att särkullebarn eller andra efterarvingar inte får ut sitt rättmätiga arv.
Kräver dock att det finns något kvar att få och att makens arvingar har tillgångar att utmäta. Annars blir det som att lugga en flintskallig.
Citera
2021-02-17, 16:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Kräver dock att det finns något kvar att få och att makens arvingar har tillgångar att utmäta. Annars blir det som att lugga en flintskallig.

Som jag skrev så går det inte att få det riskfritt för samtliga. Det krävs ju dock en hel del för att samtliga inblandade ska vara utan tillgångar, så det är inte ett särskilt troligt scenario.
Citera
2021-02-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Som jag skrev så går det inte att få det riskfritt för samtliga. Det krävs ju dock en hel del för att samtliga inblandade ska vara utan tillgångar, så det är inte ett särskilt troligt scenario.

Samtidigt ser jag inga större problem för honom med den lösning som George föreslog. Det skulle inte påverka honom i stort sett:

som tex smycken .
Citera
2021-02-17, 17:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Samtidigt ser jag inga större problem för honom med den lösning som George föreslog. Det skulle inte påverka honom i stort sett:

som tex smycken .

Då ni blir delägare till fastigheten kan vem som helst av er tvinga ut hela försäljningen på offentlig auktion enligt samäganderättslagen.

Jag skulle personligen känna mig lite otrygg att bo i ett hus under de förutsättningarna. Man vet ju aldrig om någon av er i framtiden får ekonomiska problem och behöver pengar eller om relationen skär sig.

Man kan ju minska riskerna för er eller för honom med sidoavtal men det är inte heller någon garanti.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-02-17 kl. 17:52.
Citera
2021-02-17, 18:00
Medlem
Har varit i likvärdig situation, om än inte exakt samma.

Satt och grubblade. Sökte igenom hela Internet. För att sedan beställa tid hos en begravningsjurist. I mitt fall var det Fonus (vet inte om de finns kvar). 1200:- och en timme senare hade jag solklart besked.
Det som är osäkert för dig och dina särkullssyskon kan helt enkelt vara en självklarhet för juristen. Kostnaden: Den låter ni belasta dödsboet. Annars delar ni den som ni finner lämpligt mellan syskon och mannen.....
Citera
2021-02-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontravibrationer
Har varit i likvärdig situation, om än inte exakt samma.

Satt och grubblade. Sökte igenom hela Internet. För att sedan beställa tid hos en begravningsjurist. I mitt fall var det Fonus (vet inte om de finns kvar). 1200:- och en timme senare hade jag solklart besked.
Det som är osäkert för dig och dina särkullssyskon kan helt enkelt vara en självklarhet för juristen. Kostnaden: Den låter ni belasta dödsboet. Annars delar ni den som ni finner lämpligt mellan syskon och mannen.....

Intressant, vad fick du för besked/lösning?
Citera
2021-02-17, 18:56
Medlem
Citat:
Tack för svar! Vår mors önskan är naturligtvis nummer 1. Vi har aldrig varit osams och det har aldrig varit ett problem med pengar.

Jag har de funderingar som du tar upp om vad som händer om han säljer huset och går bort många år senare. Skänker pengarna. Gifter sig på nytt.

Det vi har pratat om är att den som överlever den andra ska kunna bo kvar och det har varit en självklarhet. Eftersom han ska bo kvar är alternativ 1 med att vi köper huset nog inte en väg framåt. Huset är också värt väldigt mycket pengar.

Jag tycker att alternativ 2 låter som en väldigt bra lösning. Huset är belånat till 0 och värt 7 miljoner. Vad finns det för hinder med att göra så? Då är allt löst och vi behöver inte fundera över arv och pengar mer.

Sen har jag en fundering över det här med "orubbat bo". Han eller hon skulle bo kvar var det viktigaste. Men varför ska han behålla alla andra tillgångar som fonder, aktier, likvida medel?

"Bo" är inte bostaden utan hela de gemensamma tillgångarna.
Det är väl naturligt att han som pensionär sätter sprätt på det han kan medan han har hälsan. Precis som de skulle gjort om de varit två. Därför är det ju bra om han kan unna sig det. Unnar ni inte honom det så begär laglott på en gång. Antar att det kanske är så att ni unnar honom men inte hans barn. Då får ni försöka parera det med någon skrivning.
Citera
2021-02-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
"Bo" är inte bostaden utan hela de gemensamma tillgångarna.
Det är väl naturligt att han som pensionär sätter sprätt på det han kan medan han har hälsan. Precis som de skulle gjort om de varit två. Därför är det ju bra om han kan unna sig det. Unnar ni inte honom det så begär laglott på en gång. Antar att det kanske är så att ni unnar honom men inte hans barn. Då får ni försöka parera det med någon skrivning.

Nej, jag tror inte jag unnar honom att sätta sprätt på arvet efter min mor. Min mor hade definitivt inte satt sprätt på några pengar om han hade gått bort först. Hon var inte den typen av människa.

Sen får du honom att låta som en fattigpensionär. Han har 7 miljoner i huset och gissningsvis 1 miljon på banken. En pension som gissningsvis ger 30 000 netto i månaden tack vara sin pensionsfond som han fick av sin förra arbetsgivare.
Senast redigerad av RockySvensson 2021-02-17 kl. 19:09.
Citera
2021-02-17, 19:20
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte jag unnar honom att sätta sprätt på arvet efter min mor. Min mor hade definitivt inte satt sprätt på några pengar om han hade gått bort först. Hon var inte den typen av människa.

Sen får du honom att låta som en fattigpensionär. Han har 7 miljoner i huset och gissningsvis 1 miljon på banken. En pension som gissningsvis ger 30 000 netto i månaden tack vara sin pensionsfond som han fick av sin förra arbetsgivare.

Boräntan ligger väl på 0,7% så lån på huset är inte dyrt. Dock är det svårt att få lån som pensionär.
Citera
2021-02-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Boräntan ligger väl på 0,7% så lån på huset är inte dyrt. Dock är det svårt att få lån som pensionär.

Hans ränta ligger på halva beloppet eftersom han har avtal genom sitt gamla hypoteksinstitut som han jobbade för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in