2021-02-17, 13:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man måste hålla allmänspridningen väldigt låg ifall man ska kunna ha bra förutsättningar att skydda riskgrupperna.
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Restriktioner på hela resterande 99,9% av befolkningen för att skydda 0,1%... ??!!??!!??!!

Over and out!
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är riskgrupperna endast 10 000 personer?
Var har du fått det ifrån i sådana fall?
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Bra, du öppnar upp för en diskussion! Låt oss titta lite närmare då... det är bra att dissekera fakta så vi slipper känsloargument.

1. Vilka definierar du som riskgrupp.. och hur många är de?

2. Svara gärna hur stor den totala smittspridningen är... dvs hur många som du bedömer har smittats i Sverige (OBS: inkl alla de som haft milda eller inga symptom.. du vet, alla de där livsfarliga Asymptoma)

3. Slutligen, för att inte förringa all de som uppsökt sjukvård.. hur många är de totalt och hur många av dessa fick läggas in på IVA som svåra fall?

.. så tar vi det därifrån
Nu fick ju jag för mig att det var du som hävdade att riskgruppen är på cirka 10 000 personer och jag ställde två frågor till dig, så
  1. det är väl rimligt att du börjar med att svara på om detta stämmer och
  2. var du i sådana fall fått det antalet ifrån.
Om du vidhåller att det är 10 000 personer som du definierar som riskgrupp så kan du berätta vilka dessa är om du vill, men det behövs inte.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-17 kl. 13:52.
Citera
2021-02-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
205 nya fall rapporteras från Uppsala idag. 110 förra onsdagen.

Men det hoppar en del i Uppsala. Igår var det i princip tvärtom.

Källa: Reg Uppsala och Platz

Omöjligt att säga något baserat på enskilda dagars rapportering. Det är väldigt ojämn rapportering, ibland noll fall i veckodag och ibland väldigt få.

Kolla istället det glidande medelvärdet.

https://c19.se/Sweden/Uppsala
Citera
2021-02-17, 13:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag kan absolut ”hålla ut” 3-4 månader till. Bara man inte då kommer och säger att det visst inte räcker med att riskgrupperna blev vaccinerade utan nästa grupp och nästa och nästa.
Ingen kan se in i framtiden, men om vaccinleveranserna och vaccinationerna funkar och det inte uppkommer någon väldigt smittsam variant av viruset så borde mycket kunna bli åtminstone mindre onormalt till sommaren 2021.

Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man förväntar sig av "mindre onormalt" om man blir nöjd eller inte.
Citera
2021-02-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det borde ju kunna funka att öppna upp rätt mycket när riskgrupperna är vaccinerade, men hur många är de och när är de färdigvaccinerade.

Just nu verkar planen vara att riskgrupperna är färdigvaccinerade till månadsskiftet maj/juni och då är ju även vädret bättre mot corona.

Håll ut, kanske bara 3 - 4 månader kvar!?

Det känns väl rimligt att man borde kunna börja öppna upp när de sköra personerna samt alla olika riskgrupper har blivit vaccinerade. Jag tänker att det inte är allt för oroväckande om det finns en viss spridning bland oss ''yngre'' förmågor?

Vaccinet ska väl bidra till att man inte blir lika hårt drabbad vid ett eventuellt insjuknande, således bör väl även trycket på sjukvården minska?

Jag kanske är helt ute och cyklar.
Citera
2021-02-17, 13:56
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle vilja inflika angående "allvarliga långtidseffekter" av C19.

Jag fattar om man pratar om andningsbesvär eller att pulsen skenar så fort man anstränger sig minst lilla. Men men.. Allergiska besvär och problem med matsmältning..

Folk tvingas att jobba när de har cancer och här är det tydligen ett jätte problem om man har allergiska besvär.

Vissa tappar håret. Men det ska växa tillbaka. Och även som flintis går det faktiskt att jobba..

Extremt trötthet. Det skulle jag också vilja veta vilken grad vi pratar om då.

Somnar de mitt i meningen ungefär som narkolepsi-patienterna eller är det bara ovanligt trötta efter en arbetsdag?

Jag blir lite purken när allt blandas ihop i en stor soppa. De som verkligen HAR långtidsbesvär och de som har besvär som man gott kan leva med fullgott liv.

Håller med. Hade covid i våras och är konstant trött nu för tiden. Men det är ju endast för att man går runt och slappar hemma och läget är som det är. Klart man mår sämre än innan men det beror ju inte på nån långtidscovid.
Citera
2021-02-17, 13:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Tyvärr ökar andelen positiva hela tiden nu..
Citera
2021-02-17, 14:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Står ju 130 på platz idag och 62 igår....
Citera
2021-02-17, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 82
Nya fall: 4 247

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 141, 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 074, 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.
Citera
2021-02-17, 14:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tyvärr ökar andelen positiva hela tiden nu..
Det minskar faktiskt i Uppsala. Sakta men säkert.
Citera
2021-02-17, 14:05
Medlem
Sverige har vaccinerat 20.000 personer sen igår. Det är för fan 140.000 i veckan bara. Sanslöst uselt.
Citera
2021-02-17, 14:06
Medlem
OG-lovers avatar
Knappt 20 000 nya vaccinerade sen igår. Åh hej vad det går, se upp i backen!
Citera
2021-02-17, 14:06
Bannlyst
2 procent av befolkningen över 18 har fått sin andra dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in