2021-02-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Frågan är om han ens förstod att han sålde fastigheten. Det är ju därför det är så otroligt intressant att veta vad som föregick avtalsskrivningen.

Theo Dietz är ju en nyckelperson här, han får ett skrivuppdrag av Ebba Busch men pratar aldrig med säljande part och upprättar ett pinsamt avtal.
Esbjörn får aldrig ta del av Anticimex protokoll.

Plus mycket annat som ser allt annat än okej ut från Ebba Buschs sida.

Vad som sker sen efter avtalsskrivningen är ren idioti från Esbjörns sida men tyder också på att han inte är 100%igt kognitivt fungerande.

Enligt Dietz när expressen prata med han, så prata Dietz med Esbjörn via telefon.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

Gissar han inte valt kommentera mer är på grund av det sker juridisk bråk.

Tror personligt en mäklare hade varit bäst för båda parter
2021-02-17, 08:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Man får nog se det som att innerstadsmäklaren Theo Dietz har begränsad förståelse för vad fastigheter utanför Uppsala är värda. Är den här sjötomten värd 4 miljoner i Marielund som är ett exklusivt område så borde du med lätthet kunna hitta motsvarande sjötomter med ruckel på för under 2 miljoner i mindre exklusiva områden 1 mil från Uppsala om det nu hade funnits några. Ser man till tidigare försäljningar kring Uppsala så ser man att det här objektet är ganska unikt och det måste vara otroligt svårt att värdera.

Jag har svårt att se att just denna tomten skulle vara exceptionellt exklusiv man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena
detta kan ses både i expressens bild samt på en arkivbild från inventeringen.
Detta är ett nordöst läge samt utloppet från sjön tveksamt om man får muddra där och iom det kan ju stranden bli nästintill obrukbar, sjöar växer ju ingen som alla vet.
Det är inte speciellt brett där heller. se kartan.

https://static.cdn-expressen.se/images/c0/26/c0269cf534f54e57b3609f6c7f0ae39a/16x9/1280@40.jpg
https://digitaltmuseum.se/011014007674/sjobod-marielund-funbo-socken-uppland-1982/media?slide=0
https://www.hitta.se/kartan!~59.83995,17.87205,16.873969067814645z/tr!i=LhGRdybN/tileLayer!l=1/realestate!a=1?search=funbo%2520uppsala&sst=cmp&st =weblist

Vad det gäller huset är det ju ingen guldgruva precis och det kostar en hel del att få det beboeligt hade man fått skulle det varit betydligt bättre och billigare med ett nytt men tomten innefattas av strandskydd på 100 m dvs hela tomten
2021-02-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enligt Dietz när expressen prata med han, så prata Dietz med Esbjörn via telefon.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/

Gissar han inte valt kommentera mer är på grund av det sker juridisk bråk.

Tror personligt en mäklare hade varit bäst för båda parter
Givetvis hade mäklare varit bäst för båda parterna, men det visste Ebba Busch redan när hon gick in i affären, hon spelade högt för att vinna något.
Det är ju klart att är man förtroendevald och en sådan utsatt position som partiledare så måste man göra affärer "by the book" och inte göra skumraskaffärer som denna.

Nedan har du Expressens artikel.
Trovärdigheten på uttalandet att Theo Dietz har pratat med Esbjörn över telefon är ju inte direkt övertalande med tanke på de flyktiga svaren tidigare, han kanske insåg att denna affär kommer att smeta skit på han då han inte agerat enligt god mäklarsed.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Theo Dietz bekräftar att han upprättat köpeavtalet mellan Ebba Busch och 83-årige Esbjörn.
Jag kan säga så här... jag håller mig nog utanför eventuella kommentarer på den. Det får du ta med dom.
Men du har upprättat avtalet?
Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja.
Din roll, avtalet är upprättat på Sjönära fastighetsmäklares papper.
- Ja, absolut.
Träffade du Esbjörn när kontraktet skrevs?
Jag kommer inte kommentera någonting just nu. Du får jättegärna prata med Esbjörn eller Ebba.
Theo Dietz säger att han bara har haft telefonkontakt med Esbjörn.
Hur kom köpeskillingen 3 900 000 kronor in i kontraktet?
Det är säljare och köpare som kommit överens.
När du upprättade avtalet måste någon ha sagt att det ska stå dessa siffror?
Jag vill inte yttra mig något mer eftersom det inte är klart. Det är en pågående process.

https://avalanches.com/world_news/se/se_31327/nyhet_marg892478_10_10_2020
2021-02-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har svårt att se att just denna tomten skulle vara exceptionellt exklusiv man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena
Detta är ett nordöst läge samt utloppet från sjön tveksamt om man får muddra där och iom det kan ju stranden bli nästintill obrukbar, sjöar växer ju ingen som alla vet.

https://static.cdn-expressen.se/images/c0/26/c0269cf534f54e57b3609f6c7f0ae39a/16x9/1280@40.jpg
https://digitaltmuseum.se/011014007674/sjobod-marielund-funbo-socken-uppland-1982/media?slide=0
https://www.hitta.se/kartan!~59.83995,17.87205,16.873969067814645z/tr!i=LhGRdybN/tileLayer!l=1/realestate!a=1?search=funbo%2520uppsala&sst=cmp&st =weblist

Vad det gäller huset är det ju ingen guldgruva precis och det kostar en hel del att få det beboeligt hade man fått skulle det varit betydligt bättre och billigare med ett nytt men tomten innefattas av strandskydd på 100 m dvs hela tomten
Jag håller med om att läget inte är bäst och att huset har mer att önska men faktum är, kolla sålda bostäder på Hemnet i Uppsala, det är ändå över 96% av alla skiften och över 99% av alla privata försäljningar utom familj och där finns nära noll liknande objekt som sålts inom en radie av ca 1 mil från Uppsala, på så vis är det unikt.
2021-02-17, 09:15
Medlem
Citat:

Det är just pga strandskyddet som värdet ökar då där finns ett hus på fastigheten.

En strandtomt där man inte får bygga får lågt värde.

Så oavsett skick på huset ger det möjligheten att få till ett exklusivt boende i en exklusiv miljö.

Men som vanligt snackas den för Ebba så åtråvärda fastigheten ner. Varför?
2021-02-17, 09:18
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Jo det är rätt utdrag Marielund 7:1 aktuell fastighet och ingen skogstomt som du påstår står ju även de inblandades namn på utdraget under ägare

https://www.byggahus.se/forum/attachments/uppsala-marielund-7_1-kopia-pdf.464985

Du gjorde helt enkelt bort dig, ändrade inlägget men fastnade i quote, och slätar över med en nödlögn, så att du är mäklare är lika sant som att jorden är platt...
2021-02-17, 09:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är just pga strandskyddet som värdet ökar då där finns ett hus på fastigheten.

Så oavsett skick på huset ger det möjligheten att få till ett exklusivt boende i en exklusiv miljö.

För att förtydliga får man inte bygga på denna heller, det är renovering av befintligt hus som gäller.
2021-02-17, 09:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:

För att detta är ett skithus i mina ögon, finns egentligen inget värde i själva huset då det saknar allt egentligen
Vad det gäller tomten så kan man lugnt säga att den är under all kritik.
Med lätthet hamnar renoveringen på 3 miljoner för att få huset beboeligt

Jag har som vanligt ej tagit ställning för EB eller Esb jag är intresserad av affären. och hur den kan påverka hur ramar kan förändras iom detta fallet
2021-02-17, 09:58
Avslutad
Citat:
Jag har svårt att se att just denna tomten skulle vara exceptionellt exklusiv man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena nio

Har du varit på plats och själv sett läget ?

Citerar dej:

"man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena"

Du sitter bakom din dator dygnet runt, tittar på kartor, nån bild och sen killgissar du !
Jag ska då förklara för dej att detta är ett grymt läge, om man dessutom har pengar att lägga på fastighet/tomt blir det ett paradis.

Men i din lilla inskränkta hjärna så vet du t.o.m. mer än även grannar till fastigheten vilka uttryckligen har sagt att fastigheten har ett fantastiskt fint sjöläge.
Du blir ju bara patetisk, eller blir är fel ord för patetisk är du ju sedan långt tillbaka i denna tråd !

Ebba har tokblåst Esbörn, punkt !
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-02-17 kl. 10:02.
2021-02-17, 10:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Har du varit på plats och själv sett läget ?

Citerar dej:

"man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena"

Du sitter bakom din dator dygnet runt, tittar på kartor, nån bild och sen killgissar du !
Jag ska då förklara för dej att detta är ett grymt läge, om man dessutom har pengar att lägga på fastighet/tomt blir det ett paradis.

Men i din lilla inskränkta hjärna så vet du t.o.m. mer än även grannar till fastigheten vilka uttryckligen har sagt att fastigheten har ett fantastiskt fint sjöläge.
Du blir ju bara patetisk, eller blir är fel ord för patetisk är du ju sedan långt tillbaka i denna tråd !

Ebba har tokblåst Esbörn, punkt !

Min uppfattning och din tolkning du har bara än en gång bevisat din okunskap iom detta.
2021-02-17, 10:19
Medlem
Citat:

För att värdet idag inte beräknas utifrån vad den kommer att vara värd när den är uppröjd och huset renoverat. Det verkar vara sjukt svårt att begripa.

Fastigheten är värderad som den ser ut idag med dess möjligheter och begränsningar, hur värdet sedan blir efter ett antal investeringar och områdets eventuella värdehöjning får bedömas när det är en realitet.

Mäklare är inga spåmän som till exempel ska bedöma hur troligt det är att området får kommunalt vatten och avlopp om 1år, 2år eller aldrig så länge det inte finns ett genomförandebeslut.

Ett befintligt hus kan vara en möjlighet eller en begränsning, det beror helt på omständigheterna. Det beror på om man vill renovera det befintliga eller bygga nytt. Det beror även på om man måste bygga på befintlig grund.

Det finns väldigt många olika variabler som styr värdet, det vi vill ha är Binninges värdering på 6 miljoner och inga vilda gissningar. Men vi väntar förmodligen förgäves.
2021-02-17, 10:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag kan inte svara på varför inte Binninge har presenterat sin värdering.
Men som du själv sett så påstår team-Esbjörn att han inte fick ta del av Anticimex protokollet.
Jag skulle också vilja ta del av det, men tyvärr är det inget som vi har tillgång till.

Samma "team-Esbjörn" som påstår att Ebba lurat Esbjörn men inte kan säga hur? Samma "team-Esbjörn" som påstår att han glömt att han skrev på avtalet men ändå kommer ihåg allt från händelsen? Samma "team-Esbjörn" som påstår att Ebba "uppvaktat" Esbjörn men inte kan förklara hur? Samma "team-Esbjörn" som påstår att Esbjörn är dement fast fyra undersökningar visar att han inte är det? Samma "team-Esbjörn" som påstår att han ångrade sig dagen efter fast det finns bevis för att det tog två veckor? Samma "team-Esbjörn" som polisanmälde Ebba för röjning trots att Esbjörn gett henne lov och var på plats när det hände? Samma "team-Esbjörn" som påstår att fastigheten är värd 5.7 miljoner men ändå inte kan lägga fram ett enda belägg för saken? Samma "team-Esbjörn" som påstår sig ha gjort minst tre olika värderingar men inte kan visa upp en enda?

Är det det teamet du menar, som påstår att Esbjörn inte sett besiktningsprotokollet? Trots att det framgått att han har det.

Att "team-Esbjörn" ljuger om allt är ingen nyhet och alla vet varför.

Men frågan är fortfarande, varför ljuger DU om det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in