2021-02-17, 07:12
Medlem
Sunimods avatar
Jag tror det kommer bli kaos när vaccinationerna kommer igång på allvar.

Det jag läst så får många biverkningar av AZ vaccinet.
Alltså feber mm. Inget farligt och går tydligen över på ett dygn.
Men.
Klart symptom som man ska stanna hemma och måste testas och få negativt provsvar före man kan gå tillbaka till jobbet.

Nuläget är det sjukvårdspersonal som larmar och de får test och har svar samma dag. Övriga medborgare kan få vänta flera dagar och upp mot en vecka.
Med väldigt stort antal som ska testas kommer testverksamheten lamslås.

Än så länge inte sett någon ny regel för de med symptom och som troligen kommer från vaccinet.
Men hur skulle en sådan ny regel se ut?
Jag tror det blir kaos.
Citera
2021-02-17, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Förstår inte hur Sverige tänker! Detta måste vara grunden till den största smittspridningen:

Om t.ex. du får corona så ska du först vänta 24 timmar innan du får göra ett test och under den tiden får resten av familjen leva som vanligt, handla, jobba m.m. Dvs. sprida det vidare, för med stor sannolikhet så har de också corona utan att veta det.
Sen när du har tagit testet så kan resten av familjen leva som vanligt i normala fall minst 2 dygn innan svaret kommer!

Tänk då också på att i många fall har du varit som MEST smittsam 2 dygn innan du fått symtom!

Sammanfattningsvis så hinner en familj på ex. 5 personer smitta andra i minst fem dygn på jobb, skola, vänner m.m.

Vi kommer ALDRIG att få stopp på detta om inga drastiska ändringar görs!

Det blir för dyrt annas
Citera
2021-02-17, 07:19
Medlem
Citat:
Förstår inte hur Sverige tänker! Detta måste vara grunden till den största smittspridningen:

Om t.ex. du får corona så ska du först vänta 24 timmar innan du får göra ett test och under den tiden får resten av familjen leva som vanligt, handla, jobba m.m. Dvs. sprida det vidare, för med stor sannolikhet så har de också corona utan att veta det.
Sen när du har tagit testet så kan resten av familjen leva som vanligt i normala fall minst 2 dygn innan svaret kommer!

Tänk då också på att i många fall har du varit som MEST smittsam 2 dygn innan du fått symtom!

Sammanfattningsvis så hinner en familj på ex. 5 personer smitta andra i minst fem dygn på jobb, skola, vänner m.m.

Vad menar du med "får"?

Rekommendationerna är ju att man ska hålla sig hemma och undvika kontakt med andra människor.

https://sverigesradio.se/artikel/7581881

Citat:
Kaunis Iron har gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket efter att en entreprenör som hade symtom på covid-19 gick till jobbet, utan att invänta provsvaret efter coronatestet.
Detta trots att gruvbolaget vid minst två tillfällen påtalat att personen ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och gå hem och invänta provsvaren. När provsvaren väl kom visade det sig att personen var smittad av covid-19.
Enligt smittskyddsläkaren Anders Nystedt är det olagligt att gå till jobbet med symtom på coronasmitta när man inväntar provsvaret efter coronatestet, men det blir inga egentliga påföljder då den sjuka hinner bli icke smittsam under handläggningstiden.
Citera
2021-02-17, 07:21
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad menar du med "får"?

Rekommendationerna är ju att man ska hålla sig hemma och undvika kontakt med andra människor.

https://sverigesradio.se/artikel/7581881

Förstod du inte?? Den regeln gäller endast när någon i familjen fått corona bekräftat därför kan resten av familjen smitta andra i ca. 5 dagar, innan det är bekräftat! Läs hela inlägget! Den som har symtom måste självklart vara hemma!
Senast redigerad av ettanollan 2021-02-17 kl. 07:24.
Citera
2021-02-17, 07:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vaccin till exempel. I oktober är alla vaccinerade då kan vi återgå till det normala livet. Kanske, för Orsa kompani lovar inget bestämt, vet du väl.
Citera
2021-02-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
GMB national officer Rachel Harrison said the "system is collapsing" in straits far worse than the first lockdown last March.

The troubling study comes after the head of the NHS revealed today that hospitals across England are taking on a new Covid patient every 30 seconds.

NHS chief executive Simon Stevens said he could not "sugar-coat" the scale of the crisis on wards and in intensive care.

Responses from paramedics and other emergency workers to the GMB survey include:

“People are dying waiting for ambulances whilst crews are stuck at hospital with Covid-confirmed patients.”
“We had a taxi pull up in an ambulance bay with a dead male while his wife was shouting for help.
“It’s very scary for us all.”
“In 24 years in the ambulance service I’ve never ever seen staff sat on station at the start of the shift so frightened (almost to tears) to go out on an ambulance.”

“Staff overwhelmed – calls waiting are in their hundreds for hours on end with little or no resources to send.”

Ms Harrison said: "This cannot go on – something has got to give.

“Ambulance staff are going off sick in droves while the service collapses around them, despite their heroic efforts.

“A massive 93% are crying out for better protection, the PPE they are given just isn’t fit for purpose, and is a massive factor in why the situation is so desperate.

“Ambulance PPE needs addressing urgently or more people will die unnecessarily, including our ambulance workers.”

https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/patients-dying-waiting-ambulances-crews-23334188

Dock har ju personer fått vård ...nog är det fullt men inte fan stänger sjukhusen ner , den dagen är det kollaps nu är läget ansträngt. Sjulvården kollapsar inte i krig heller

Det är alltid på gränsen
Senast redigerad av Porky123 2021-02-17 kl. 07:27.
Citera
2021-02-17, 07:25
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ny pressträff kl 08 med hallenberg m fl.

Och Amanda lind. Blir väl någon skärpning vid deltagande i idrott och teater. Men hoppas de skäller lite på alla som åker till sälen och Åre på sportlovet.
Citera
2021-02-17, 07:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den brasilianska.
När jag letar hittar jag inget konklusivt varken om att befintliga vaccin biter på den brasilianska varianten eller inte inte gör det. Jag förmodar/hoppas att studier pågår.

Min enkla sökning gav att Moderna och Pfizer biter bra på den brittiska och hyffsat bra på den sydafrikanska varianten.

Den sydafrikanska varianten har man detekterat i Sverige, vad med den brasilianska?
Citera
2021-02-17, 07:33
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Eskimåer är unika de äter bara (gjorde förut i alla falla) animalisk föda och kan syntetisera C-vitamin i sin egen lever precis som rovdjur gör som inte äter grönsaker. D-vitaminer B-vitaminer har de däremot i sin föda.
Jag tror inte jag har unik lever så jag tar vitaminer i normaldos. Ingen bör lita på kvacksalvarna som säger att man ska sätt i sig kilovis av ett ämne.

Jag håller med dig men du det fetade? Har du källa på att Inuiter har denna förmåga?
Jag tror nog mer att det handlar om deras kost, det går utmärkt att få i sig tillräckligt med C-vitamin genom rått kött och frukt och bär på sommaren.

Off topic kanske men jag blev nyfiken
Citera
2021-02-17, 07:36
Medlem
arbetets avatar
Lite mer info kring COMMUNITY-studien över antikroppar från Danderyds sjukhus. Inget om mutationerna. Det nämndes inte heller i fas II-studien: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.03.21249162v1

Resultat FAS 3

Av de personer som utvecklade antikroppar mot SARS-CoV-2 i våras har 96% kvar dessa nio månader senare. De flesta har även ett SARS CoV-2 specifikt T-cellsminne. Immuniteten verkar i hög grad skydda mot återinfektion. Det visar den tredje uppföljningen i COMMUNITY-studien som undersöker långtidsimmunitet efter covid-19.

I våras 2020 samlades prover in från 2 149 medarbetare på Danderyds sjukhus, där 19% visades ha antikroppar mot SARS-CoV-2. Nu har fas 3 av studien genomförts och 1 884 personer (88% av gruppen) har åter lämnat blodprov.

De nya resultaten visar att 96% av de 370 deltagare som i våras hade antikroppar mot spike-proteinet, d.v.s. de antikroppar som kan neutralisera viruset, fortfarande, efter 9 månader, har mätbara nivåer av dessa antikroppar. Två tredjedelar av dessa individer har också ett uppmätt SARS CoV-2 specifikt T-cellsminne.

I studien har även SARS-CoV-2 screening genomförts, där 340 deltagare med antikroppar testats en gång i veckan under en 10-veckorsperiod. Virus kunde påvisas hos mindre än 1% av deltagarna, vilket talar för en låg risk för återinfektion.

Genom att undersöka flera komponenter av immunförsvaret nio månader efter genomgången infektion, kan vi se att även milda symptom ger ett långvarigt och brett immunförsvar. En osäkerhet har varit om en individ med antikroppar kan bära på viruset och föra smittan vidare utan att själv ha några symptom, men den risken verkar vara mycket liten.

Community-studien har mätt både antikroppar och T-cellsminne på samtliga 1 884 studiedeltagare. Förutom att vi ser att 40% av hela gruppen nu har haft genomgången covid-19, ser vi också att mindre än 2% av de som inte har antikroppar har tecken på ett SARS-CoV-2 specifikt T-cellsminne, vilket talar för att antikroppar mot spike-proteinet speglar den generella immuniteten.

COMMUNITY-studien fortsätter och nästa provtagning sker i maj 2021 då en stor andel deltagare förväntas vara vaccinerade. Då kommer studien kunna jämföra immunförsvaret efter naturlig infektion och efter vaccinering.
https://communitystudien.com/information-om-fas-3/
Citera
2021-02-17, 07:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Och Amanda lind. Blir väl någon skärpning vid deltagande i idrott och teater. Men hoppas de skäller lite på alla som åker till sälen och Åre på sportlovet.
Jag hoppas på skärpning eftersom det tyder på att smittspridningen ökar nu igen.

Men jag minns när smittspridningen ökade i höstas och Amanda Lind presenterade lättnader, från 50 till 500 på publikevenemang:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-kan-verka-lite-trubbigt, 29e sep
Citera
2021-02-17, 07:41
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag hoppas på skärpning eftersom det tyder på att smittspridningen ökar nu igen.

Men jag minns när smittspridningen ökade i höstas och Amanda Lind presenterade lättnader, från 50 till 500 på publikevenemang:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-kan-verka-lite-trubbigt, 29e sep

Ja det skulle inte förvåna mig faktiskt. Men jag hoppas också på skärpningar så det inte ökar nu. Är väldigt orolig över min gamla farmor som varit i karantän i ett år nu. Om folk bara kunde hålla sig isolerade så det dör ut nån gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in