2021-02-17, 03:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Vilken tid på året får man d-vitamin från solen?

I Sverige är det bara på sommaren som solen står högre än 45 grader, och då bara mitt på dagen. Här ser du mellan vilka datum som solen står högre än 45 grader på några platser i Sverige. :

Stockholm: 27 april–15 augusti
Göteborg: 22 april–20 augusti
Malmö: 16 april–26 augusti
Umeå: 13 maj–30 juli
Kiruna: 16–26 juni

https://allasvaren.se/vilken-tid-pa-aret-far-man-d-vitamin-fran-solen/
Tvivlar på att det går en så skarp gräns vid 45 grader. Borde vara mer en gradvis förändring med hur högt solen står.
Citera
2021-02-17, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ja det är nog dumt att äta det i enorma mängder. Vi har ju vissa livsmedel som är berikade med D-vitamin i Sverige men jag skulle tro att de flesta har för låga nivåer så här års.

Det går att beställa hem testkit från nätet, men det var inte helt billigt.

Jag googlade förut att maximalt dagligt intag var 125mcg = 5000 IU (dagligt rekommenderat intag är 20mcg = 800 IU).

Det finns rekommendationer att ta K2 vitamin tillsammans med D för att minska risken för biverkningar av högre halter D-vitamin.

Ah har också hört att K2 ska vara bra att kombinera(gör de själv).

https://youtu.be/T5_bSHzNdqs denna läkaren äter 10 000 mcg d vitamim om dagen. Jävligt intressant klipp.
Citera
2021-02-17, 05:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Till skillnad från att sitta hemma med 14 munblöjor på och vara livrädd för ett virus med 0,1% dödlighet. Det är inte alls patetiskt.
Tycker synd om dig som måste sitta hemma med munskydd på dig.

Så farligt är det nog inte utan du kan gå ut ett varv i kvarteret där du bor.
Men att trängas i skidliftar och ha party med andra är nog inget du bör göra på ett tag.

Förresten, kan du överhuvudtaget stå på ett par skidor?
Du verkar mest hänga här framför en dator. Troligen betydligt farligare för dig än frisk luft.
Citera
2021-02-17, 06:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tvivlar på att det går en så skarp gräns vid 45 grader. Borde vara mer en gradvis förändring med hur högt solen står.

Ja, det är gradvis men det är först vid 50 grader som det blir signifikant. Detta pga att UVB dämpas mer i atmosfären. Dessutom dämpar molnen UVB så det gäller att vara ute mitt på dagen när himlen är klar om du ska få nån d vitamin under våren.

"Note: this angle depends on many factors and Vitamin D production is not all or nothing. In actuality, you may start to produce a tiny amount of Vitamin D when the sun is slightly lower in the sky, but this amount seems to be inconsequential. It is only when the sun is 50 degrees or higher that the amount of Vitamin D produced starts to become significant. And the higher the sun is above 50 degrees, the higher the rate of your Vitamin D production"
Citera
2021-02-17, 06:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De säger att man bara ska ha en spruta om man har antikroppar. Kommer de testa en då om man tror att man haft covid? Är det billigare än att ge två sprutor? Vården är annars rigid, gör precis som alla andra det duger åt dig med.

De säger ju att varianten covid i Storbritannien bara är mer lättsmittad men inte farligare. Är det sant? Är det bara för att så många är smittade som man hör massa historier från folk man känner där?

En kompis har varit covidsjuk i elva månader nu. En annans mamma dog fast hon bara var 60 år.

Enligt Britterna är den nya varianten 30-70 procent dödligare.

Men snart är "brittiska mutationen" gammal. Finns ju en Nigeriansk nu också som kanske är ännu otrevligare. Dessutom nya varianter på brittiska o brasilianska.
Citera
2021-02-17, 06:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Politiska mål är lite annorlunda än vanliga mål. De lovar mycket även om de vet att det är omöjligt att hålla. Jag tror inte på de regioner som säger sig bli klara i mitten av juli. Då har väldigt många semester, smittan är låg intresset är närmats obefintligt att vaccinera sig då.
Juli bli mer eller mindre en lång paus.

Det kommer att hålla på långt in på hösten med eftersläntarna. Det förstår även de ansvariga men det vore dålig propaganda för ordföranden, för partiet, för staten och dess institutioners renommé.
Man kan kanske hoppas på att kapaciteten höjs successivt. I alla led, utländsk produktion som svensk skjutning.

Vad ligger vi på nu? 10 000 skott om dagen!?

Vad är möjligt i maj? 50 000 om dagen? 100 000 ? UK ligger nu, endast två månader efter starten, på flera hundratusen om dagen.
Citera
2021-02-17, 06:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt Britterna är den nya varianten 30-70 procent dödligare.

Men snart är "brittiska mutationen" gammal. Finns ju en Nigeriansk nu också som kanske är ännu otrevligare. Dessutom nya varianter på brittiska o brasilianska.
Jag har inte följt vacciner väl. Men från media (ej bara svensk), har jag fått intrycket att befintliga vacciner är effektiva mot flera virus-varianter. Finns någon variant som man vet vaccinerna ej biter på?
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-17 kl. 06:39.
Citera
2021-02-17, 06:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har inte följt vacciner väl. Men från media (ej bara svensk), har jag fått intrycket att befintliga vacciner är effektiv mot flera virusskäl-varianter. Finns någon variant som man vet vaccinerna ej biter på?

E484K mutationen verkar ju minska immuniteten så vi får sämre skydd av tidigare infektion eller vaccin.

De långsamma vaccineringarna kan ge möjlighet för viruset att mutera på sätt som gör vaccinerna mindre effektiva. Är inte jättebra att rulla ut vaccinerna långsamt samtidigt med stor allmän spridning.

Om alla gjort som Australien tex så hade viruset inte haft nån chans att mutera förbi vaccinerna.
Citera
2021-02-17, 06:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har inte följt vacciner väl. Men från media (ej bara svensk), har jag fått intrycket att befintliga vacciner är effektiva mot flera virus-varianter. Finns någon variant som man vet vaccinerna ej biter på?

Den brasilianska.
Citera
2021-02-17, 06:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
E484K mutationen verkar ju minska immuniteten så vi får sämre skydd av tidigare infektion eller vaccin.

De långsamma vaccineringarna kan ge möjlighet för viruset att mutera på sätt som gör vaccinerna mindre effektiva. Är inte jättebra att rulla ut vaccinerna långsamt samtidigt med stor allmän spridning.

Om alla gjort som Australien tex så hade viruset inte haft nån chans att mutera förbi vaccinerna.
Sant. Man märker även hur folk börjar slappna av mer när vaccinationerna dragit igång. Det var kanske det som hände i israel. De drog igång sitt vaccinationsprogram 20e december. Och de hade en topp i smittspridning 4 veckor senare. Det finns säkert flera möjliga förklaringar till den peaken men en förklaring är att respekten för befintliga åtgärder minskar samt det blir politiskt svårt att stärka åtgärderna efter att man dragit igång vaccinationsprogrammet (i Israel drogs det dessutom igång med nationalpatriotiskt buller och bång).
Citera
2021-02-17, 07:03
Medlem
Ny pressträff kl 08 med hallenberg m fl.
Citera
2021-02-17, 07:12
Medlem
ettanollans avatar
Förstår inte hur Sverige tänker! Detta måste vara grunden till den största smittspridningen:

Om t.ex. du får corona så ska du först vänta 24 timmar innan du får göra ett test och under den tiden får resten av familjen leva som vanligt, handla, jobba m.m. Dvs. sprida det vidare, för med stor sannolikhet så har de också corona utan att veta det.
Sen när du har tagit testet så kan resten av familjen leva som vanligt i normala fall minst 2 dygn innan svaret kommer!

Tänk då också på att i många fall har du varit som MEST smittsam 2 dygn innan du fått symtom!

Sammanfattningsvis så hinner en familj på ex. 5 personer smitta andra i minst fem dygn på jobb, skola, vänner m.m.

Vi kommer ALDRIG att få stopp på detta om inga drastiska ändringar görs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in