2021-02-16, 22:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För det första är vi inte helt utan sol här i Sverige förutom i Lappland under vissa månader.

För det andra är det inte svårt att få i sig tillräckliga mängder om man inte överdriver som ni alarmisterna gör.

För min del får ni stoppa i er precis hur mycket ni vill. Men det är ändå oansvarigt att predika för något som kan vara ohälsosamt i stora mängder i det långa loppet.

Men en del av er blir saliga på olika hälsokostprodukter - samtidigt som man är tveksam till vaccinet..

Tyvärr är det bara 4-5 månader som solen står tillräckligt högt för att generera d vitamin.

Krävs rätt bra med tillskott för att nå rekommenderade 30-50 enheter i blodet.

"Eftersom UVB-strålar filtreras bort i atmosfären när solen står lågt är det i praktiken bara under sommarmånaderna april-maj till augusti-september som kroppen kan producera sitt eget D-vitamin i nämnvärda mängder. "
Citera
2021-02-16, 22:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Sill och strömming är samma fisk(Clupea harengus) och som kallas sill i de södra delarna av landet. Så länge den är från Östersjön så innehåller den mycket dioxiner och tungmetaller vare sig den kallas sill eller strömming.

Varför inte kolla dödstal i Färöarna, Island, Grönland också. Vi är alla jägare och i princip självhushållare
Citera
2021-02-16, 22:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Benämns sill på västkusten, Kallas strömming i Östersjön.

Norr om Öland
Citera
2021-02-16, 22:18
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det tar ju åtskilliga veckor innan vaccinet ger något skydd, och uppåt en månad efter andra dosen innan full effekt.

Enligt Vaccin Direkt, som ansvarar för att ge bl a vård och omsorgspersonal vaccin, så har man 90 % skydd efter en vecka efter andra dosen.
Citera
2021-02-16, 22:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De tre jag känner har blivit sjuka igen under de senaste veckorna efter att den brittiska mutationen började spridas där jag bor. Du må tycka det är märkligt, men så är det.

Notera också att de inte har något PCR-test från första gången då det inte gjordes PCR-tester i mars-maj 2020. En av dem har dock ett privat positivt antikroppstest dokumenterat. FHM godkänner knappast återinsjuknande från de som saknar bekräftat PCR från första tillfället och frågan är om de kommer att godkänna antikroppstester utförda av privata utförare heller.

Mitt eget antikroppstest visade positivt i somras efter sjukdom i maj, men redan i höstas så hade det vänt till negativt, så det är ju inte otroligt att även jag riskerar att få detta igen om jag smittas igen. Jag ligger nu på nio månader sedan jag blev sjuk och antikroppstestet visade negativt redan efter knappt fem månader.

Hur kan du då veta att de två andra verkligen hade covid? Jag vet många som var influensasjuka under början av pandemin men som hade "vanlig" influensa. Det blir lite missvisande om man då säger att det är TRE som blivit sjuka av covid igen.
Citera
2021-02-16, 22:22
Medlem
severustheemperors avatar
Sky News
At least three WHO COVID-19 investigators linked with Chinese-institutions
https://www.youtube.com/watch?v=zIwo2fr06a0
Citera
2021-02-16, 22:24
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccineringen är än så länge blygsam i Sverige. Dessutom har vaccineringen inte skett i dom grupper som står för det mesta av smittspridningen. Vaccineringen har istället skett i dom grupper som löper störst risk att bli allvarligt sjuka. För att dämpa smittspridningen, så behöver vaccineringen växla upp till en mycket högre hastighet.

Det hade kanske varit en bättre idé att börja vaccinera arbetsföra människor som rör sig ute i samhället - framför allt de med samhällsviktiga jobb som inte kan sitta hemma och jobba. Då hade smittspridningen sett annorlunda ut. Jag förstår att man vill skydda de äldsta men jag tycker det känns som en bakvänd ordning. De är ändå skyddade om personalen är det. Risken finns att man släpar med sig viruset trots vaccinering, men det antyds ju om att man då ger ifrån sig mindre virusmängd=lindrigare sjukdom.
Citera
2021-02-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eller varför helt enkelt inte använda mejeriprodukter där d-vitamin finns naturligt - som i fet mjölk (över 3%) grädde och smör?

Och ovanpå detta äta rött kött, lax, makrill, tonfisk etc.

Men det är väl för komplicerat? Istället ska man trycka i sig massor av piller för att "hålla sig frisk"..

Jag äter en del tillskott ovanpå en balanserad kost. B 12, magnesium, Berocca multivitamintabletter. Sen äter jag sådant som innehåller kalium. Fisk, spenat och torkade aprikoser. Jag äter ganska mycket fil till frukost så där får jag D vitamin. Sen häller jag ibland i Möllers tran med citronsmak. Fiskleverolja. Som innehåller omega 3.
Citera
2021-02-16, 22:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan Nigerianska "flyktingar" fortfarande flyga till Sverige o komma in pga asyl? Nigeria har ju en potentiellt elak mutation.

Regeringen har ju sagt att "flyktingar" fortsatt ska komma hit oberoende av covidsmittan.

Ja är det inte så att bara man ropar ordet "asyl" så slipper man visa upp visum, pass, coronaintyg, flygbiljet. -"Jag har inga papper"!! Du blir genast omhändertagen får ett boende, mat och blir efter ett tag, då man hunnit smitta ner en massa värdar, även läkarundersökt.
Citera
2021-02-16, 22:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
För billigt, hur skulle det bli vinst någonstans? Fruktansvärt!

Tack och lov har Livsmedelsverket gått ut och varnat. För D-vitamin.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/livsmedelsverket-varnar-for-d-vitamin

Låt dom som tror att frälsningen är att äta negervitamin i enorma mängder göra det. De får diagnosen primär hyperparatyreos bygger på höga halter av kalcium och PTH i blodet.

Sypmtomen omfattar i huvudsak:

Kardiella: hypotension, takykardi, AV-block I, kort QT-tid, arytmi, asystoli och ökad känslighet för digitalis
Neuromuskulära: trötthet, proximal myopati och muskelsvaghet, depression, psykos, konfusion, koma
Gastrointestinala: illamående, anorexi, obstipation, pankreatit
Nefrologiska: polyuri, dehydrering, törst, njursten, nefrokalcinos, njursvikt

Kanske de redan har drabbats av det jag fetat ovan.
Citera
2021-02-16, 23:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför inte kolla dödstal i Färöarna, Island, Grönland också. Vi är alla jägare och i princip självhushållare

Eskimåer är unika de äter bara (gjorde förut i alla falla) animalisk föda och kan syntetisera C-vitamin i sin egen lever precis som rovdjur gör som inte äter grönsaker. D-vitaminer B-vitaminer har de däremot i sin föda.
Jag tror inte jag har unik lever så jag tar vitaminer i normaldos. Ingen bör lita på kvacksalvarna som säger att man ska sätt i sig kilovis av ett ämne.
Citera
2021-02-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Eskimåer är unika de äter bara (gjorde förut i alla falla) animalisk föda och kan syntetisera C-vitamin i sin egen lever precis som rovdjur gör som inte äter grönsaker. D-vitaminer B-vitaminer har de däremot i sin föda.
Jag tror inte jag har unik lever så jag tar vitaminer i normaldos. Ingen bör lita på kvacksalvarna som säger att man ska sätt i sig kilovis av ett ämne.

Citat:
Inuiterna sägs ha ätit bara kött, fisk och fett. Deras genetiska arv är konstruerat så att de mår bra av den dieten, särskilt av den omega-3-rika fisken. De behövde allt fett för att klara den extrema kylan.

Men deras bytesdjur åt t.ex lavar, alger och sjögräs. Inuiterna åt deras kött, fett, inälvor och maginnehåll. Särskilt från maginnehållet fick de i sig vitaminer och mineraler från lavar och liknande näringsrika växter.

Så Inuiter, precis som Samer, fick alltså på ett enkelt sätt i sig näringsämnen från grönt, även om kylan i Polartrakterna gör att det gröna inte växer så bra. De för människan osmältbara växtdelarna från lavar, örter, buskar och träd, omvandlades till näring som vi kunde tillgodogöra oss, sedan bytesdjuren ätit dem.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/inuiter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in