2021-02-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om du tror att alla restauranger/krogar och så vidare följer rekommendationerna är du naiv. Att få intäkter är viktigare än att följa FHM-s rekommendationer.

Varför googlar du inte?

Citat:
I denna tid av pandemi är det som ni förstår inte aktuellt med en normal After Ski och Nattklubbsverksamhet.

Citat:
Afterski i vårt tidigare populära koncept tar en paus kommande säsong.

Citat:
Ingen afterski i Sälen i vinter.
Citera
2021-02-16, 18:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Nu var frågan inte riktad till mig men har svårt att inte läsa det som "Såvitt vi (och regionerna) kan avgöra".

Underförstått, som läget är nu och oaktat nya utvecklingar, säg försenade leveranser, dvs det bör gå men osvuret är bäst (särskilt när huvuddelen av ansvaret för utförandet ligger annorstädes). På vilket sätt är det en orimlig tolkning?
Den första tolkningen är inte orimlig men att sedan läsa in underförstådda förbehåll efter eget skön tycker jag inte följer av det sagda.
Citera
2021-02-16, 18:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Och varför tar du inte med hela sammanhanget ur citatet som du ursprungligen hänvisade till?
Ursprungligt citat som du hänvisade till:

Att ta en lösryckt mening ur ett helt sammanhang och därigenom förvanska innebörden är ett riktigt ordentligt fulspel som är fullt i klass med sämre sortens manipulations och sensationsjournalistik.

Det är ett ordvrängeri att ur citatets första del omvandla ordet hoppas till få innebörden lova,
Var har jag gjort det?
Jag använder hela citatet istället för att ordvränga ett utbrutet ord.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför googlar du inte?

Folk kan ju handla på Systemet, och träffa sina nyfunna vänner i sina egna (eller hyrda) stugor eller hotellrum. Tror du verkligen inte, att det finns folk som gör så? Särskilt unga människor, singlar. Barnfamiljer kan kanske nöja sig med varandras sällskap hela veckan.
Citera
Medlem
Jag och jag tror de flesta är övertygad om att historien om C19 INTE kommer att sluta med, alla fick vaccinet som togs fram och sjukdomen utrotades
Frågan är hur länge världens befolkning tolererar konstanta restriktioner, social distansering, lockdowns och övriga restriktioner. Folk kommer ledsna förr eller senare när de inser, om de inte gjort det redan, att de själva, eller de allra allra flesta i deras omgivning inte är i riskzonen
Citera
2021-02-16, 18:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Varför googlar du inte?

Läs Merwinas tidigare inlägg här i tråden. I Värmland är man orolig för att smittspridningen kommer att öka på grund av fjällturister. Många familjer utan munskydd som går på ICA för att handla med mera.
Citera
2021-02-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Står om eländet i Aftonbladet idag (läs gärna hela artikeln, jag vågar inte kopiera mer än så här - det står även om kaoset på serveringsställena längre ner i artikeln).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAkb5m/varmland-varnar-fjallturisterna-har-tagit-semester-fran-pandemin

”Tagit semester från pandemin”
Dock varnar Värmlands län nu för att situationen där är en helt annan och uppger att det stora orosmomentet är just fjällturisterna.

”Sportloven har börjat och redan under helgen syntes tendenser till att de som stannar för att handla, äta och gå på toaletten har tagit semester från pandemin” skriver länsstyrelsen i sin veckorapport.

Stora sällskap
Vidare skriver man att flera kommuner i länet vittnar om samma problem: att hela familjer följer med in för att handla och att alla står i toalettkön.

”Stora sällskap handlar tillsammans eller äter ihop på restauranger genom att dra fram extra stolar. Vissa serveringsställen får extra tillsyn eftersom möblering och skyltning ändras fort till det sämre.

”Det svåra är att det drabbar verksamhetsutövaren när enskilda individer väljer att ta semester från restriktionerna” konstaterar länsstyrelsen.

Frågan handlade om after-ski-aktiviteter..

Restaurangerna måste försöka se till att stolar från andra bord inte kan placera till det egna bordet och de som inte följer reglerna kastas ut. Men detta är ingen after-ski-aktivitet som restaurangägarna ordnar mot regelverket.

Men ni som ändå sitter hemma under hela sportlovet anser säkert att INGEN får åka skidor - därför att några eventuellt försöker kringgå de regler som gäller för restauranger vid orten.

Och att minst tredubbla munskydd ska bli obligatoriskt - eftersom ni själva inte rör er utomhus överhuvudet och därmed inte "drabbas" av dessa regler..
Citera
2021-02-16, 18:09
Medlem
Citat:
Folk kan ju handla på Systemet, och träffa sina nyfunna vänner i sina egna (eller hyrda) stugor eller hotellrum. Tror du verkligen inte, att det finns folk som gör så? Särskilt unga människor, singlar. Barnfamiljer kan kanske nöja sig med varandras sällskap hela veckan.

Men det kan ju folk göra även på sina hemorter. Varje dag som Systemet har öppet. Det är tillåtet att handla alkohol och det är tillåtet att bjuda hem gäster om man så önskar.
Citera
2021-02-16, 18:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns afterski aktiviteter som många kommer att delta i. jag är säker på det. Det kommer att öka risken att bli smittad. Till och med Folkmordsmyndigheten/Folkhälsomyndigheten har sagt att man bör undvika resor och man bör undvika träffa människor som man inte måste träffa.

De har ju sina barn på skidskola också, handlar mat och käkar något på fiket för att värma sig osv. Svårt att vara helt isolerad på en skidort.
Citera
Medlem
Citat:
Ja DET också. Viruset verkar trivas just i den miljön. Torr luft, lagom kallt. Det förekommer säkert en hel del smittspridning även utomhus - i skidliftsköer t. ex. - i den miljön. Dessutom gissar jag att folk inte använder munskydd när de åker skidor.
Som bäddat för en tredje våg.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Frågan handlade om after-ski-aktiviteter..

Restaurangerna måste försöka se till att stolar från andra bord inte kan placera till det egna bordet och de som inte följer reglerna kastas ut. Men detta är ingen after-ski-aktivitet som restaurangägarna ordnar mot regelverket.

Men ni som ändå sitter hemma under hela sportlovet anser säkert att INGEN får åka skidor - därför att några eventuellt försöker kringgå de regler som gäller för restauranger vid orten.

Och att minst tredubbla munskydd ska bli obligatoriskt - eftersom ni själva inte rör er utomhus överhuvudet och därmed inte "drabbas" av dessa regler..

Jag går en rask promenad varje dag, om det har betydelse!

Klart man får åka skidor, men de typiska "skidorterna" handlar först och främst om after-ski, och i andra hand om skidåkning. Du vet "det är så hälsosamt och stärkande i fjällen, ifall man bara stannar inne på hotellen..." Vill man åka skidor, så finns det skidbackar och -spår närmare hemmet. Vi har ju haft en fantastisk vinter i hela Sverige i år, och den varar än.
Citera
2021-02-16, 18:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boozt3d
Jag och jag tror de flesta är övertygad om att historien om C19 INTE kommer att sluta med, alla fick vaccinet som togs fram och sjukdomen utrotades
Frågan är hur länge världens befolkning tolererar konstanta restriktioner, social distansering, lockdowns och övriga restriktioner. Folk kommer ledsna förr eller senare när de inser, om de inte gjort det redan, att de själva, eller de allra allra flesta i deras omgivning inte är i riskzonen

Varför frågar du världen då istället för här på forumet?
Det finns med stor sannolikhet ingen här som beslutat sådant.

Att folk dött i betydligt större antal är högst troligt om ni förnekare fått er vilja igenom och då på grund av en överbelastad sjukvård vilket resulterat i att folk fått ligga hemma och dö.
Om du haft minsta kontakt med någon som jobbar på sjukhus så hade du troligen haft en annan inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in