2021-02-16, 15:18
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är nog mer typiskt att man börjar recensera den andres intelligens när man själv får slut på argument.

Det har jag naturligtvis aldrig gjort. Uttalat mig om din intelligens alltså. Jag försöker bara förklara hur du drar en tvärsäker slutsats på ett allt för skakigt underlag.
Citat:

Om du kan föreslå någon enda händelsekedja hur det här viruset kan ha uppstått på naturlig väg, utan att lämna spår i Kinas djur eller dess befolkning, shoot.
Läs länken i mitt inlägg du citerade här. Jag har inte alla svar. Till skillnad från dig.
Citera
2021-02-16, 15:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med i stort, men
Det är väldigt få 80+ som tas in på IVA, så där blir det nog ingen större skillnad beroende på att alla 80+ är vaccinerade, men det är ju bra att det är nära nog färdigvaccinerat i grupp 1.
Minskar iaf trycket på vården totalt. Är 25-30% av de som slutenvårdas som är 80+.
Citera
2021-02-16, 15:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccineringen är än så länge blygsam i Sverige. Dessutom har vaccineringen inte skett i dom grupper som står för det mesta av smittspridningen. Vaccineringen har istället skett i dom grupper som löper störst risk att bli allvarligt sjuka. För att dämpa smittspridningen, så behöver vaccineringen växla upp till en mycket högre hastighet.

Är det barnen och tonåringarna du syftar på att vi ska vaccinera med detta gift?

De som är OROLIGA (det nya modeordet) att dö av Covid19 får väl vaccinera sig... 90% av de som dog var >70år

Covid19 har en Mortality Rate på 0,1% era Alarmister och Lobbyister.

Fortsätt nu bemöta fakta med känsloargument som ni alltid gör.
Citera
2021-02-16, 15:29
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är det barnen och tonåringarna du syftar på att vi ska vaccinera med detta gift?

De som är OROLIGA (det nya modeordet) att dö av Covid19 får väl vaccinera sig... 90% av de som dog var >70år

Covid19 har en Mortality Rate på 0,1% era Alarmister och Lobbyister.

Fortsätt nu bemöta fakta med känsloargument som ni alltid gör.

Att vaccinera de som oftast smittar andra, det vill säga unga människor kan minska smittspridningen väldigt mycket i landet. Det är kanske mer effektivt att vaccinera de unga först. Då smittar de inte andra. och vi kan återgå till det normala fortare än om vi vaccinerar människor över 70 år först.
Citera
2021-02-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad betyder – Vår bedömning som vi delar med regionerna är fortfarande att det ska gå ?
Kan du svara på det istället för ta loss ett ord ur sitt sammanhang?
Nu var frågan inte riktad till mig men har svårt att inte läsa det som "Såvitt vi (och regionerna) kan avgöra".

Underförstått, som läget är nu och oaktat nya utvecklingar, säg försenade leveranser, dvs det bör gå men osvuret är bäst (särskilt när huvuddelen av ansvaret för utförandet ligger annorstädes). På vilket sätt är det en orimlig tolkning?
Citera
2021-02-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med i stort, men
Det är väldigt få 80+ som tas in på IVA, så där blir det nog ingen större skillnad beroende på att alla 80+ är vaccinerade, men det är ju bra att det är nära nog färdigvaccinerat i grupp 1.

Helt obetydlig mängd är det ju inte, ganska tydligt hur IVA-inläggningar bland 80+ blivit ungefär dubbelt så vanligt som under våren.
Citera
2021-02-16, 15:39
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Att vaccinera de som oftast smittar andra, det vill säga unga människor kan minska smittspridningen väldigt mycket i landet. Det är kanske mer effektivt att vaccinera de unga först. Då smittar de inte andra. och vi kan återgå till det normala fortare än om vi vaccinerar människor över 70 år först.

Varför vaccineras man? Utrota Covid?
Citera
2021-02-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad betyder – Vår bedömning som vi delar med regionerna är fortfarande att det ska gå ?
Kan du svara på det istället för ta loss ett ord ur sitt sammanhang?
Och varför tar du inte med hela sammanhanget ur citatet som du ursprungligen hänvisade till?
Ursprungligt citat som du hänvisade till:
Citat:
Tegnell säger dock att man fortfarande hoppas att alla svenskar ska ha erbjudits vaccin innan midsommar.

– Vår bedömning som vi delar med regionerna är fortfarande att det ska gå men det kommer bli tufft under april och maj.
Att ta en lösryckt mening ur ett helt sammanhang och därigenom förvanska innebörden är ett riktigt ordentligt fulspel som är fullt i klass med sämre sortens manipulations och sensationsjournalistik.

Det är ett ordvrängeri att ur citatets första del omvandla ordet hoppas till få innebörden lova,
Citera
2021-02-16, 15:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Man vaccineras för att minska smittningstakten så pass mycket att samhället kan återgå till det normala. Det kommer ta väldigt mycket tid tills vi kan utrota covid 19. Det är till och med tveksamt om vi kan utrota covid 19.
Citera
2021-02-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Inget av detta är rekommendationer.

*edit
Jämför med det de skriver först:

Läser man hela texten är det ganska självklart att de rekommenderar att man i första hand stannar hemma. Munskyddet kan aldrig vara en ursäkt för att gå till jobbet om man känner sig sjuk.

Citat:
Stanna hemma vid symtom.
Håll avstånd.
Ha en god handhygien.
Umgås endast i en mindre krets.
Undvik situationer med trängsel.

Om inget av detta kan undvikas:

Citat:
Det finns dock situationer där munskydd kan vara av värde. Korrekt använda kan kvalitetssäkrade engångsmunskydd minska risken för smittspridning i situationer där nära kontakt, under längre tid, i inomhusmiljö inte går att undvika.

Citat:
Folkhälsomyndighetens bedömning är sammanfattningsvis att det kan finnas situationer där användning av munskydd utanför vård och omsorg kan vara motiverad när det gäller vuxna.
Citera
2021-02-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det har jag naturligtvis aldrig gjort. Uttalat mig om din intelligens alltså. Jag försöker bara förklara hur du drar en tvärsäker slutsats på ett allt för skakigt underlag.

Läs länken i mitt inlägg du citerade här. Jag har inte alla svar. Till skillnad från dig.
Du skrev "Det finns en kedja av varianter även för sars-cov-2." när jag förklarade hur SARS kom till.

Jag är inte virolog, men evolution och sannolikhetslära kan jag bättre än en virolog. Jag kan inte komma på en enda plausibel händelsekedja i naturen som skulle leda dit vi är nu. Jag är uppriktigt sagt intresserad av en verklighetsförankrad hypotes.
Citera
2021-02-16, 15:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Varför vaccineras det mot säsongsinfluensan, ja helt enkelt för att hålla insjuknande på en läge nivå för att inte belasta sjukvården och för att personer i riskgrupper inte ska drabbas allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in