Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Det kan de inte. Men regeringar i hela världen har pressen på sig att visa handlingskraft. Ett sätt att visa det är att lagstifta om knasiga saker.
I England fick man ett tag sedan inte sätta sig på en parkbänk för att växla några ord med grannen. Man fick stå. Nu har man infört lättnader i restriktionerna så man får sitta bredvid EN granne/vän/bekant för att njuta av en fika eller bara prata.
Ingenstans har man kunnat visa studier som säger att C19 smittar lättare om man sitter - än om man står.
Jag menade såklart "mer nytta än skada" - men det förstod du ju!
Jag ser det som ganska självklart, att en tygbit (eller ännu hellre två) som suger upp fukt är rätt vettig att ha mellan två personer, om det handlar om en smitta som sprider sig i vattendroppar. Dessutom skyddar det mot andra typer av smitta, på samma sätt som handtvätten, avstånden och hemmablivandet vid sjukdom, gör.
Sedan kan man även fråga sig om det är något positivt, att ha en regering som INTE känner sig pressad att visa någon handlingskraft...
Om man sätter sig ner, är det stor risk att pratstunden varar längre. Det är obekvämt att stå - man får fort ont i fötterna. Det är sådant som jag kallar "grundläggande psykologi" - som
våra myndigheter inte förstår sig på alls. Som detta jag skrev tidigare, att det inte spelar någon roll vilka goda föresatser folk har, när de reser på semester. De ska hålla avstånden, bara äta ur medhavda konservburkar och inte gå in på någon butik eller restaurang och i synnerhet inte på Systembolaget, absolut inte prata med andra gäster. Men sedan överfalls de av turistkänslan - och gör allt det där vanliga ändå, som man gör när man är på semester... och där spriten går in, går vettet ut...