2021-02-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Smittspridningen är inte farlig i sig om du inte tillhör en riskgrupp...

De flesta får endast milda eller inga symptom (inkl mig själv, mina kollegor, mina vänner och släkt.. inte ett enda svårare fall bland 100talet individer)

90% som dött med Covid har varit >70 år ... 75% har varit 80+

Ingen större risk för resten av befolkning av vare sig Smitta eller Viruset
Och hur i helsike ska du veta om du inte tillhör riskgrupp, varenda person har väl inte genomgått en helbesiktning av kroppen.
Citera
2021-02-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, det ligger nåt i de du säger också .Ta ett t ex. det är ett möte och de högt uppsatta säger si och så, resten sitter med och nickar..fast de i själva verket tycker helt annorlunda. Men inte ett pip i rummet utan allt kommer efter man lämnat. Men man törs inte avvika flocken och tycka annorlunda ..p ga rädsla och feghet. Och nu törs man inte ens säga att man hade fel om munskydden fastän mer än halva världen säger annat p ga ren tjurighet.

Nu har ni svårt att komma överens om huruvida det svenska folket ska anses vara fårfolket eller tjurfolket.

Svetsaren ansåg att man inte behövde bötfälla/fängsla/hota svenskarna, eftersom svenskarna är ju sunda i sitt tankesätt och följer regler som är motiverade. Inte att man bara slänger ut sig något för att verka vara handlingskraftig - typ du får endast njuta av ditt kaffe om du STÅR upp - inte om du sitter..

Men nu ska det alltså diskuteras huruvida svensken lyder blint eller struntar i regelverket.

Tegnell anklagades ju att trotsa WHO och ANDRA länder. Vi hade vår egen väg i pandemin - hette det.

Är Tegnell (läs regeringen och FoHM) så annorlunda mot resten av befolkningen? Eller är det så att svenskarna gör som de anser vara klokast - oavsett vad resten av världen tycker i frågan?
Citera
2021-02-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jaha du.

Sannolikhetslära är du säkert duktig på. Men när du tillämpar det på områden, t.ex evolutionsbiologi blir det allt för stora förenklingar. Som du verkar vara helt omedveten om. Detta är en ganska bra analogi för dina resonemang i övrigt.
Jag tolkar det som att du inte vet hur CoV2 skulle kunna uppstå i naturen.
Citera
2021-02-16, 17:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Stämmer det som så många skriver överallt att om någon dör i en trafikolycka eller sätter i halsen osv att ifall dessa har covid-19 så räknas dom med i statistiken som döda i det som rapporteras?

Det stämmer nog inte. Enligt socialstyrelsen finns det i dödsorsaksregistret ett dödsorsaksintyg där följande framgår: "Dödsorsaksintyget ska skickas till Socialstyrelsen inom tre veckor efter dödsfallet. Läkaren beskriver i intyget det sjukdomsförlopp eller skadeförlopp som haft störst betydelse för dödsfallet, samt andra sjukdomar och tillstånd som kan ha bidragit till dödsfallet."

Läs mer här: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/

Den överhängande dödsorsaken lär med andra ord inte vara redovisat som Covid 19 om du dör i en bilolycka eller sätter något i halsen.
Citera
2021-02-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det stämmer nog inte. Enligt socialstyrelsen finns det i dödsorsaksregistret ett dödsorsaksintyg där följande framgår: "Dödsorsaksintyget ska skickas till Socialstyrelsen inom tre veckor efter dödsfallet. Läkaren beskriver i intyget det sjukdomsförlopp eller skadeförlopp som haft störst betydelse för dödsfallet, samt andra sjukdomar och tillstånd som kan ha bidragit till dödsfallet."

Läs mer här: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/

Den överhängande dödsorsaken lär med andra ord inte vara redovisat som Covid 19 om du dör i en bilolycka eller sätter något i halsen.
Vem vet, man kanske kan tappa synen tillfälligt och få andra kräpmper av just covid-19 just när man är man är ute och kör bil och dör i en trafikolycka. Eller att sväljreflexerna försämras av covid 19 tillfälligt så man sätter i halsen och kvävs till döds.
Citera
2021-02-16, 17:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan de inte. Men regeringar i hela världen har pressen på sig att visa handlingskraft. Ett sätt att visa det är att lagstifta om knasiga saker.

I England fick man ett tag sedan inte sätta sig på en parkbänk för att växla några ord med grannen. Man fick stå. Nu har man infört lättnader i restriktionerna så man får sitta bredvid EN granne/vän/bekant för att njuta av en fika eller bara prata.

Ingenstans har man kunnat visa studier som säger att C19 smittar lättare om man sitter - än om man står.

Jag menade såklart "mer nytta än skada" - men det förstod du ju!

Jag ser det som ganska självklart, att en tygbit (eller ännu hellre två) som suger upp fukt är rätt vettig att ha mellan två personer, om det handlar om en smitta som sprider sig i vattendroppar. Dessutom skyddar det mot andra typer av smitta, på samma sätt som handtvätten, avstånden och hemmablivandet vid sjukdom, gör.

Sedan kan man även fråga sig om det är något positivt, att ha en regering som INTE känner sig pressad att visa någon handlingskraft...

Om man sätter sig ner, är det stor risk att pratstunden varar längre. Det är obekvämt att stå - man får fort ont i fötterna. Det är sådant som jag kallar "grundläggande psykologi" - som våra myndigheter inte förstår sig på alls. Som detta jag skrev tidigare, att det inte spelar någon roll vilka goda föresatser folk har, när de reser på semester. De ska hålla avstånden, bara äta ur medhavda konservburkar och inte gå in på någon butik eller restaurang och i synnerhet inte på Systembolaget, absolut inte prata med andra gäster. Men sedan överfalls de av turistkänslan - och gör allt det där vanliga ändå, som man gör när man är på semester... och där spriten går in, går vettet ut...
Citera
2021-02-16, 17:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Vilka afterski-aktiviteter kan man ordna när man högst får vara 8 personer i en grupp?

Och 4st vid ett bord..

Om du tror att alla restauranger/krogar och så vidare följer rekommendationerna är du naiv. Att få intäkter är viktigare än att följa FHM-s rekommendationer.
Citera
2021-02-16, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag vill hellre kalla svenskarnas mentalitet för fårmentalitet. De gör vad de har blivit tillsagda. Dessutom saknar många svenskar förmåga att tänka själv. Därför åker en del svenskar till fjällen efter att Tegnell har sagt att skidsemestrar inte ökar smittspridningen nämnvärt. De dumma svenskarna har säkert glömt att covidviruset börjades sprida väldigt mycket från skidorter i olika europeiska länder i förra året.
Till skillnad från dina landsmän som måste hotas med militär för att följa coronarestriktionerna?
Citera
2021-02-16, 17:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vilka afterski-aktiviteter kan man ordna när man högst får vara 8 personer i en grupp?

Och 4st vid ett bord..

Står om eländet i Aftonbladet idag (läs gärna hela artikeln, jag vågar inte kopiera mer än så här - det står även om kaoset på serveringsställena längre ner i artikeln).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAkb5m/varmland-varnar-fjallturisterna-har-tagit-semester-fran-pandemin

”Tagit semester från pandemin”
Dock varnar Värmlands län nu för att situationen där är en helt annan och uppger att det stora orosmomentet är just fjällturisterna.

”Sportloven har börjat och redan under helgen syntes tendenser till att de som stannar för att handla, äta och gå på toaletten har tagit semester från pandemin” skriver länsstyrelsen i sin veckorapport.

Stora sällskap
Vidare skriver man att flera kommuner i länet vittnar om samma problem: att hela familjer följer med in för att handla och att alla står i toalettkön.

”Stora sällskap handlar tillsammans eller äter ihop på restauranger genom att dra fram extra stolar. Vissa serveringsställen får extra tillsyn eftersom möblering och skyltning ändras fort till det sämre.

”Det svåra är att det drabbar verksamhetsutövaren när enskilda individer väljer att ta semester från restriktionerna” konstaterar länsstyrelsen.
Citera
2021-02-16, 17:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Till skillnad från dina landsmän som måste hotas med militär för att följa coronarestriktionerna?

Mina landsmän? Du vet inte ens vem jag är. Fokusera på ämnet. Tack!
Citera
2021-02-16, 17:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag vill hellre kalla svenskarnas mentalitet för fårmentalitet. De gör vad de har blivit tillsagda. Dessutom saknar många svenskar förmåga att tänka själv. Därför åker en del svenskar till fjällen efter att Tegnell har sagt att skidsemestrar inte ökar smittspridningen nämnvärt. De dumma svenskarna har säkert glömt att covidviruset börjades sprida väldigt mycket från skidorter i olika europeiska länder i förra året.

Ja DET också. Viruset verkar trivas just i den miljön. Torr luft, lagom kallt. Det förekommer säkert en hel del smittspridning även utomhus - i skidliftsköer t. ex. - i den miljön. Dessutom gissar jag att folk inte använder munskydd när de åker skidor.
Citera
2021-02-16, 17:58
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och hur i helsike ska du veta om du inte tillhör riskgrupp, varenda person har väl inte genomgått en helbesiktning av kroppen.

Ska jag och resten av den friska befolkningen vaccinera mig för att du inte orkar ta reda på om du tillhör en riskgrupp?

Människor dör.. det är liksom en del av livet.

Viruset i princip ofarligt för de under 70 .. dessutom står Covid endast för en tiondel av dödsorsakerna... men är det den uppfattningen du får när du lyssnar på alarmisterna?

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

https://www.statista.com/statistics/...by-age-groups/

(Ovan data är någon vecka gammal)