2021-02-16, 17:01
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man dör inom 30 dagar från det att man har konstaterat C19 hos den döde..

Men om man konstaterat C19 1,5 månader före dödstillfället så reggas inte personen nödvändigtvis som död av C19. Det går på ett ut.
Citera
2021-02-16, 17:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du frågade varför och jag svarade varför. Det vill säga vad som ligger till grund för att de tagit detta beslut. Det är inte jag som tagit beslutet emellertid så jag behöver inte försvara det.

Jag vet precis hur det varit i 20 år, men det blir ju inte bättre om en redan icke-fungerande verksamhet får ännu mer att göra.

Jag vet egentligen inte vad du vill förmedla.
Håller absolut med!
Argumentationsteknik som bygger på att det alltid finns något som är värre och/eller sämre är ganska värdelös och leder bara till att det inte är lönt att göra något åt någonting.
Citera
2021-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Frågan är ju då varför nästan alla andra befolkningar i världen kan hantera dem korrekt, eller - om det inte är så - deras regeringar och medicinska experter, ändå bedömer att de gör mer skada än nytta. Varför skulle det fungera helt annorlunda i Sverige än i exempelvis Storbritannien eller Tyskland?

Det kan de inte. Men regeringar i hela världen har pressen på sig att visa handlingskraft. Ett sätt att visa det är att lagstifta om knasiga saker.

I England fick man ett tag sedan inte sätta sig på en parkbänk för att växla några ord med grannen. Man fick stå. Nu har man infört lättnader i restriktionerna så man får sitta bredvid EN granne/vän/bekant för att njuta av en fika eller bara prata.

Ingenstans har man kunnat visa studier som säger att C19 smittar lättare om man sitter - än om man står.
Citera
2021-02-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag vill hellre kalla svenskarnas mentalitet för fårmentalitet. De gör vad de har blivit tillsagda. Dessutom saknar många svenskar förmåga att tänka själv. Därför åker en del svenskar till fjällen efter att Tegnell har sagt att skidsemestrar inte ökar smittspridningen nämnvärt. De dumma svenskarna har säkert glömt att covidviruset börjades sprida väldigt mycket från skidorter i olika europeiska länder i förra året.
Ja, det ligger nåt i de du säger också .Ta ett t ex. det är ett möte och de högt uppsatta säger si och så, resten sitter med och nickar..fast de i själva verket tycker helt annorlunda. Men inte ett pip i rummet utan allt kommer efter man lämnat. Men man törs inte avvika flocken och tycka annorlunda ..p ga rädsla och feghet. Och nu törs man inte ens säga att man hade fel om munskydden fastän mer än halva världen säger annat p ga ren tjurighet.
Citera
2021-02-16, 17:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast smittspridningen på skidorter beror sannolikt mest på hur mycket man trängs på afterski.

Om man åker egen bil, har egen stuga och håller avståndet i liftköer och liftar (och åker i en egen backe) är risken för smittspridning väldigt liten tror jag.
Det tror jag inte för att någon sagt det, det tror jag för att jag har tänkt själv.

Det finns afterski aktiviteter som många kommer att delta i. jag är säker på det. Det kommer att öka risken att bli smittad. Till och med Folkmordsmyndigheten/Folkhälsomyndigheten har sagt att man bör undvika resor och man bör undvika träffa människor som man inte måste träffa.
Citera
2021-02-16, 17:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag kommer inte låta mig snärjas in i ickefrågor...

Mortality Rate är 0,1%.. det är odiskutabel fakta.

Ovan fakta är talande nog för huruvida vi skall ge oss in i diskussioner kring vaccinets tillförlitlighet eller munskyddets verkan.

Du gör ju en felaktig jämförelse när du jämför med hela befolkningen då inte hela befolkningen genomgått smitta.
Citera
2021-02-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det finns afterski aktiviteter som många kommer att delta i. jag är säker på det. Det kommer att öka risken att bli smittad. Till och med Folkmordsmyndigheten/Folkhälsomyndigheten har sagt att man bör undvika resor och man bör undvika träffa människor som man inte måste träffa.

Vilka afterski-aktiviteter kan man ordna när man högst får vara 8 personer i en grupp?

Och 4st vid ett bord..
Citera
2021-02-16, 17:13
Medlem
Citat:
Smittspridningen är inte farlig i sig om du inte tillhör en riskgrupp...

De flesta får endast milda eller inga symptom (inkl mig själv, mina kollegor, mina vänner och släkt.. inte ett enda svårare fall bland 100talet individer)

90% som dött med Covid har varit >70 år ... 75% har varit 80+

Ingen större risk för resten av befolkning av vare sig Smitta eller Viruset

Menar du att vi ska bortse helt från virusets framfart bara för att de "flesta" inte dör av det?
Citera
2021-02-16, 17:16
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Smittspridningen är inte farlig i sig om du inte tillhör en riskgrupp...

De flesta får endast milda eller inga symptom (inkl mig själv, mina kollegor, mina vänner och släkt.. inte ett enda svårare fall bland 100talet individer)

90% som dött med Covid har varit >70 år ... 75% har varit 80+

Ingen större risk för resten av befolkning av vare sig Smitta eller Viruset

Min farfar rökte från att han var 15 år till att han dog vid 95 års ålder. Ergo är rökning inte farligt. Det är t.o.m. bra om man ämnar att bli gammal.
Citera
2021-02-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Varför skulle något vara självklart? Om du inte har en studie att hänvisa till så kan du hålla dina gissningar för dig själv. Gemene man kan inte hantera munskydd korrekt.
Eftersom det finns studier som visar att diverse andningsskydd hjälper så finns kunskapen där.

Vem tror du satte på ansiktsmaskerna på de som deltog i studierna?
Citera
2021-02-16, 17:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Läser man hela texten är det ganska självklart att de rekommenderar att man i första hand stannar hemma. Munskyddet kan aldrig vara en ursäkt för att gå till jobbet om man känner sig sjuk.

Om inget av detta kan undvikas:
Jag har då ALDRIG hört FHM uttala att de rekommenderar munskydd (förutom nu på sistone i kollektivtrafikens rusningstrafik). Tvärtom har jag hört många gånger däremot.
Citera
2021-02-16, 17:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Jag kommer inte låta mig snärjas in i ickefrågor...

Mortality Rate är 0,1%.. det är odiskutabel fakta.

Ovan fakta är talande nog för huruvida vi skall ge oss in i diskussioner kring vaccinets tillförlitlighet eller munskyddets verkan.
Tänk att folk har så extremt dåliga matematikkunskaper nuförtiden.

Det har dött mer än 12 000 personer i covid. Sveriges befolkning är 10,5 miljoner.

Hur får du ekvationen att gå ihop? Varenda svensk i hela landet har blivit smittad OCH vår befolkning är i själva verket 12 miljoner.

Är det detta du fösöker säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in