2021-02-16, 16:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ju fortare vi minskar smittspridningen, desto tidigare kan vi återgå till det normala. för att återgå till det normala så fort som möjligt bör vi bland annat använda munskydd för att minska smittspridningen.

Experter har redan sagt att detta kommer hålla på i flera år (lockdown, social distancing etc). Det är fungerande mediciner vi behöver.
Citera
2021-02-16, 16:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är svårt att upprätthålla en trovärdighet eftersom detta inte är något nytt fenomen.. "att gå på knäna".. ett djävla gnällande rent ut sagt nu när man tar en närmare titt.

2015 https://sverigesradio.se/artikel/6105951
2019 https://unt.se/sigtunabygden/asikten...a-5247012.aspx
2012 https://www.hd.se/2012-01-20/vardpersonal-gar-pa-knana
2009 https://sverigesradio.se/artikel/3126605
2014 https://www.gd.se/artikel/vardpersonalen-gar-pa-knana
2020 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ider-mot-lagen

5 minuter på Google.. finns hur mycket som helst

Du frågade varför och jag svarade varför. Det vill säga vad som ligger till grund för att de tagit detta beslut. Det är inte jag som tagit beslutet emellertid så jag behöver inte försvara det.

Jag vet precis hur det varit i 20 år, men det blir ju inte bättre om en redan icke-fungerande verksamhet får ännu mer att göra.

Jag vet egentligen inte vad du vill förmedla.
Citera
2021-02-16, 16:41
Medlem
Citat:
Då ska FHM eller någon annan ge information om hur man använder munskydd på ett korrekt sätt. Svårare än så är det inte.
Det är inte svårt och de finns redan utförliga filmer hur man använder munskydd..ja t om på svenska för den som missat!
Men det ligger nåt i svenskens tjurighet, det har varit så under alla år. Tjurigare befolkning går inte hitta.
Senast redigerad av hagelskur 2021-02-16 kl. 16:46.
Citera
2021-02-16, 16:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Smittspridningen är inte farlig i sig om du inte tillhör en riskgrupp...

De flesta får endast milda eller inga symptom (inkl mig själv, mina kollegor, mina vänner och släkt.. inte ett enda svårare fall bland 100talet individer)

90% som dött med Covid har varit >70 år ... 75% har varit 80+

Ingen större risk för resten av befolkning av vare sig Smitta eller Viruset

Hög smittspridning innebär också att ekonomin skadas väldigt mycket. Svag ekonomisk utveckling kan drabba många människor. Därför bör vi minska smittspridningen med bland annat munskydd.
Citera
Medlem
Stämmer det som så många skriver överallt att om någon dör i en trafikolycka eller sätter i halsen osv att ifall dessa har covid-19 så räknas dom med i statistiken som döda i det som rapporteras?
Citera
Medlem
Citat:
Vi kan gå in för att diskutera fakta. Däremot hoppas jag att du inte vänder dig emot slutsatsen att viruset framför allt smittar genom luften. Eftersom viruset smittar mest genom luften är det självklart att munskydd hjälper eller hur?
Både frågan om asymtomatisk smitta och munskydd verkar lida av en situation där båda sidorna inte lyssnar på varandra och kör bokstavstolkningar för att få "rätt".

Asymtomatisk smitta: Mycket tyder på att sådan inte finns i någon större utsträckning, efter de studier jag sett. Däremot verkar man kunna smitta med med väldigt subtila symtom, såpass subtila att många inte ens märker dem. Är det då asymtomatisk smitta? Per definition, nej. I praktiken, ja. Båda har rätt och vägrar ge med sig.

Munskydden: De som förespråkar munskydd enligt logiken att de hindrar utandningsluft och därmed minskar smittspridningen har givetvis rätt. Mindre utandningsluft långt bort med droppar innebär mindre smitta. Samtidigt så säger Tegnell med gänget inte emot detta faktum som sådant, de menar bara på att minskningen av utandningsluft "äts upp" av att man pillar sig i ansiktet och går närmre folk än man hade gjort annars. Vad som verkligen stämmer verkar omtvistat, men återigen så kan båda med korrekt logik hävda att man har rätt och vägrar ge sig.

När man ser dessa diskussioner så står ni ofta och skriker två helt olika saker om samma ämne. Båda hävdar att man har rätt (vilket båda troligtvis har utifrån olika infallsvinklar enligt ovan). Givetvis kommer ni aldrig landa i någon gemensam slutsats om ni inte ens försöker förstå varandra.
Senast redigerad av zorigo 2021-02-16 kl. 16:47.
Citera
2021-02-16, 16:46
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Experter har redan sagt att detta kommer hålla på i flera år (lockdown, social distancing etc). Det är fungerande mediciner vi behöver.

Visst. Däremot finns det olika grader i helvetet. Mindre smittspridning i samhället innebär att vi kan leva livet på ett mer normalt sätt. Mindre smittspridning kan bland annat uppnås med munskydd.
Citera
2021-02-16, 16:49
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är inte svårt och de finns redan utförliga filmer hur man använder munskydd..ja t om på svenska för den som missat!
Men det ligger nåt i svenskens tjurighet, det har varit så under alla år. Tjurigare befolkning går inte hitta.

Jag vill hellre kalla svenskarnas mentalitet för fårmentalitet. De gör vad de har blivit tillsagda. Dessutom saknar många svenskar förmåga att tänka själv. Därför åker en del svenskar till fjällen efter att Tegnell har sagt att skidsemestrar inte ökar smittspridningen nämnvärt. De dumma svenskarna har säkert glömt att covidviruset börjades sprida väldigt mycket från skidorter i olika europeiska länder i förra året.
Citera
2021-02-16, 16:53
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Både frågan om asymtomatisk smitta och munskydd verkar lida av en situation där båda sidorna inte lyssnar på varandra och kör bokstavstolkningar för att få "rätt".

Asymtomatisk smitta: Mycket tyder på att sådan inte finns i någon större utsträckning, efter de studier jag sett. Däremot verkar man kunna smitta med med väldigt subtila symtom, såpass subtila att många inte ens märker dem. Är det då asymtomatisk smitta? Per definition, nej. I praktiken, ja. Båda har rätt och vägrar ge med sig.

Munskydden: De som förespråkar munskydd enligt logiken att de hindrar utandningsluft och därmed minskar smittspridningen har givetvis rätt. Mindre utandningsluft långt bort med droppar innebär mindre smitta. Samtidigt så säger Tegnell med gänget inte emot detta faktum som sådant, de menar bara på att minskningen av utandningsluft "äts upp" av att man pillar sig i ansiktet och går närmre folk än man hade gjort annars. Vad som verkligen stämmer verkar omtvistat, men återigen så kan båda med korrekt logik hävda att man har rätt och vägrar ge sig.

När man ser dessa diskussioner så står ni ofta och skriker två helt olika saker om samma ämne. Båda hävdar att man har rätt (vilket båda troligtvis har utifrån olika infallsvinklar enligt ovan). Givetvis kommer ni aldrig landa i någon gemensam slutsats om ni inte ens försöker förstå varandra.

Givetvis bör man inte pilla ansiktet under covidtider. Däremot bör man inse att munskydd hjälper.
Citera
2021-02-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Varför skulle något vara självklart? Om du inte har en studie att hänvisa till så kan du hålla dina gissningar för dig själv. Gemene man kan inte hantera munskydd korrekt.

..Men at teste sig selv hjemme i stuen er ikke et problem for gemene mennesker.
Alle stikker pinden langt nok ned i halsen og undgår forurening eller for meget spyt.
Citera
2021-02-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Stämmer det som så många skriver överallt att om någon dör i en trafikolycka eller sätter i halsen osv att ifall dessa har covid-19 så räknas dom med i statistiken som döda i det som rapporteras?

Om man dör inom 30 dagar från det att man har konstaterat C19 hos den döde..
Citera
2021-02-16, 16:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag vill hellre kalla svenskarnas mentalitet för fårmentalitet. De gör vad de har blivit tillsagda. Dessutom saknar många svenskar förmåga att tänka själv. Därför åker en del svenskar till fjällen efter att Tegnell har sagt att skidsemestrar inte ökar smittspridningen nämnvärt. De dumma svenskarna har säkert glömt att covidviruset börjades sprida väldigt mycket från skidorter i olika europeiska länder i förra året.
Fast smittspridningen på skidorter beror sannolikt mest på hur mycket man trängs på afterski.

Om man åker egen bil, har egen stuga och håller avståndet i liftköer och liftar (och åker i en egen backe) är risken för smittspridning väldigt liten tror jag.
Det tror jag inte för att någon sagt det, det tror jag för att jag har tänkt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in