2021-02-16, 14:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Man behöver inte dra någon handbroms.

Vi kommer nästa vecka ha vaccinerat 600-700.000 av samhällets absolut sköraste. Dvs merparten av 80+:arna och det är dessa som har råkat illa ut i Covid-19.

Innan februari är över är jag övertygad om att alla 80 + är vaccinerade så det är ingen fara.
Vänta bara, man kommer att drämma till med en omgång restriktioner inom kort.
Regionalt får man hoppas.
Citera
Medlem
Citat:
Märkligt att just du känner denna promillen som blivit sjuka två gånger.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-antikroppar-mot-covid-19-kvar-efter-nio-manader

De tre jag känner har blivit sjuka igen under de senaste veckorna efter att den brittiska mutationen började spridas där jag bor. Du må tycka det är märkligt, men så är det.

Notera också att de inte har något PCR-test från första gången då det inte gjordes PCR-tester i mars-maj 2020. En av dem har dock ett privat positivt antikroppstest dokumenterat. FHM godkänner knappast återinsjuknande från de som saknar bekräftat PCR från första tillfället och frågan är om de kommer att godkänna antikroppstester utförda av privata utförare heller.

Mitt eget antikroppstest visade positivt i somras efter sjukdom i maj, men redan i höstas så hade det vänt till negativt, så det är ju inte otroligt att även jag riskerar att få detta igen om jag smittas igen. Jag ligger nu på nio månader sedan jag blev sjuk och antikroppstestet visade negativt redan efter knappt fem månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Stockholm rapporterar drygt 1800 fall idag, vilket är nästan 50 % av vad man rapporterade hela förra veckan. Det är lite oroande. Det går nog upp nu, lite senare än jag trodde.

Edit: Örebro och Västmanland är ännu värre, där dagens rapport är ca 60% av hela förra veckans summa.
Det är verkligen tråkig utveckling där. Hoppas och håller tummarna att sportlovet som börjar nästa vecka (8) för Örebro, vecka 9 för Västmanland och Stockholm kan kanske innebära att det går ner igen? Västra Götaland som hade uppgång förra veckan har sportlov denna vecka så snart ser vi om det kan bli så.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner nu flera som har fått det mer än en gång...

Och med mer smittsamma mutationer, samt nya mutationer som tar sig förbi antikropparna så kommer det att bli många fler som får det flera gånger.

Självklart känner du massvis med folk som blivit återsmittade!

Du verkar vara en fantastisk källa för historier och anekdoter..

Om detta nu är sant, så borde du ta ett snack med dina polare. Det verkar ju vara lite si och så med distanseringen hos dessa om de lyckas dra på sig skiten två gånger på mindre än ett år..
Citera
2021-02-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 62
Nya fall: 9 472

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Nu pekar det mesta svagt åt fel håll. Ska man dra i handbromsen är det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, nu sker det som många av oss befarat.

Vad för slags handbroms kommer de dra i?

Medger Tegnell ens att det ökar nu?

Dödsantalet fortsätter att minska, men med en ökad smittspridning så är det väl fullt möjligt att även dödsantalet börjar gå åt fel håll igen. Den stora frågan är väl dock om vaccineringen har hunnit ta ut sin rätt åt det positiva hållet? Då tänker jag på att vaccineringen är igång bland de sköra. En ökad smittspridningen samtidigt som allt fler personer får ett visst skydd är väl inte allt för oroande?
Citera
2021-02-16, 14:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, det tar inte en månad efter dos 2. Vart har du fått det ifrån?

Det är vad man sa till en bekant som fick vaccin häromdagen. "Tro inte att du är immun nu, det blir du inte förrän 3-4 veckor efter andra dosen". På 1177 står det två veckor efter andra dosen, men inget om vilket vaccin den siffran gäller för.
Citera
2021-02-16, 14:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Över 600.000 med BEKRÄFTADE antikroppar - förmodligen 1-2 miljoner har haft skitet och har antikroppar.

Utöver det 500.000 vaccinerade den här veckan

Hur fan kan då siffrorna fortsätta gå upp, vaccineringen/immuniteten borde ju för helvete visa sig nu.

Vaccineringen är än så länge blygsam i Sverige. Dessutom har vaccineringen inte skett i dom grupper som står för det mesta av smittspridningen. Vaccineringen har istället skett i dom grupper som löper störst risk att bli allvarligt sjuka. För att dämpa smittspridningen, så behöver vaccineringen växla upp till en mycket högre hastighet.
Citera
2021-02-16, 14:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Någon som har en åldersfördelning när det gäller de döda. Ser det likadant ut eller har vaccinationerna påverkat än?

54 av 59 (59 är dagens nettorapport då 3 dödsfall också strukits) är 70+. Däremot är andelen 70-79 högre an normalt medan 80+ är lägre. Men det är ju bara en dags rapport så vet inte om man vågar dra några slutsatser av det.
Citera
2021-02-16, 14:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hade det varit bättre att fördela vaccinerna så att hårt drabbade regioner fick mer vaccin inledningsvis? En sådan fördelning hade medfört minskad smittspridning, men gått emot alla jämlikhets-principer.

Vad är viktigast? Att bekämpa virus? Eller att upprätthålla politiska ideal?
Naturligtvis är de politiska idealen viktigast!

Det är väl bara det att det blir väldigt många olika prioriteringsvillkor om man börjar tänka efter vad som är smartast att göra och om något ändras i leveranserna tex. så spricker allt kanske.

Andra tankar som jag haft skulle ju vara att vaccinera hela VGR först så kunde de leva som de vill sedan, inom regionen.
Eller Region Malmö + Köpenhamn.
Eller många små norrlandsstäder som snabbt skulle bli färdigvaccinerade eftersom de inte är så många.
Elle alla norrlandslänen från norr till söder.
Citera
2021-02-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 62
Nya fall: 9 472

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste tisdagssiffror nya avlidna: 74, 221, 240, 270, 237.
Senaste tisdagssiffror nya fall: 8 128, 9 694, 9 135, 9 799, 17 418.

Nu pekar det mesta svagt åt fel håll. Ska man dra i handbromsen är det nu.

Får ju hoppas det handlar mer om att folk temporärt slappnat av än att B117 fått genomslag.
Tar folk det försiktigt en vecka under sportlovet, så kanske det lugnar ner sig igen?

Men mellan 1/3 och 1/2 smittspridningen från toppen är ju en rätt dålig utgångspunkt, även om vaccinationerna såklart kommer hjälpa mycket.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-02-16 kl. 14:58.
Citera
2021-02-16, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, det tar inte en månad efter dos 2. Vart har du fått det ifrån?

Om jag minns rätt så har faktiskt Richard Bergström sagt just detta i samband med ett inslag i Aktuellt för en tid sedan. Vad han baserar det på vet jag dock inte..
Citera
2021-02-16, 14:47
Medlem
Sverige vidtar inte lagstadgade smittskyddsåtgärder (förskola>grundskolor>universitet/arbetsmiljö) enligt arbetsmiljölagen - vid risk för exponering av allmänfarlig/samhällsfarlig smitta klass 3.

Smittspårning görs inte i grundskolan antagligen då detta leder till anmälningar praxis/prejudikat vilka i sin tur leder till att Sveriges ”taktik” måste ändras.

Skolor, alla skolor bör införa distansundervisning vid minsta tecken på våg 3.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-02-16 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in