Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Nä, många roller glider ihop men syftar ofta på samma saker - t.ex. kan en utannonserad tjänst som DS, riskanalytiker, verksamhetsutvecklare samt kundanalytiker syfta på samma typ av roll.
Min uppfattning är att DS sällan kräver specifika programmeringstekniker men att man "helst" ska kunna Python, R samt SQL, det viktiga är dock inte språk utan att man har en bra kombo av domänkunskaper samt statistik tillsammans med dataanalys. ML-jobb tenderar att vara mer specifika i de tekniska kunskaper som anges samt verkar kräva fler språk, inte sällan ska man vara vass på C/C++ (detta ser jag aldrig i jobb för DS).
Tack för svar! Känns som, likt jag skrivit innan, en bra ingång i branschen är just som DA av något slag, sedan DS och om man känner för det MLE om man haft möjligheten att utvecklas åt det hållet. Jag inbillar mig att lönerna för dessa tre jobb är i ökande i den ordning som de nämndes.
För att bidra mer generellt till tråden så är jag just nu i rekryteringsprocessen till ett dataanalytikerjobb som jag förstås hoppas att jag får. Det känns som att det utannonseras ytterst få tjänster jag i dagsläget är behörig till men jag jobbar X antal timmar i veckan på mina SQL-kunskaper men vet inte riktigt när det är "tillräckligt" för att kunna skriva på mitt CV att man behärskar det. Liksom, jag har ju ingen aning om hur avancerade skills i SQL en viss arbetsplats behöver när de skriver att man "ska behärska" det.
Mitt fokus ligger iaf nu på just SQL och inte Python, statistik eller ML eftersom DS-jobben inte känns nåbara även om jag var klart bättre på programmering då de allt som oftast efterfrågar halvlång relevant arbetslivserfarenhet också.