Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Jag tänkte köpa grejjor för mining, men vet inte var jag skall börja. El är inga problem, i alla fall inte på vintern.
Tips på utrustning, hur får man tag i den? Jag antar att man kan köra detta på en linuxburk med något fett graifkkort, men sedan då?
Nummer ett: Moderkort som har plats för många GPU. Jag lyckades köpa en ASUS B250 mining expert för 450 kr och började där.
Nummer 2: köp CPU/RAM/POWER SUPPLY PCI-E risers till GPU och en jävla massa GPU:er (samt en del sladar beroende på powersupply). Som hårddisk använder jag en 32 GB USB med Simple mining OS (rekommenderar denna varmt om du är nybörjare) för att veta vilka GPU:er du ska köpa och vilken lönsamhet samt hur lång tid till ROI etc så kan du kolla här
https://whattomine.com/gpus.
För GPU:s så lyckades jag hitta på Amazon.de för c:a 6 månader sen RX 580 8 GB (Köp inte 4 GB för du vill kunna minea Ethereum) för 1600-1700 kr st och kom fram till att dessa hade snabbast ROI och valde därför dessa för att minimera risken och fortast möjligt tjäna tillbaka min investering.
Nummer 3: Du behöver bygga din rig kring något. Du kan köpa färdiga "cases" etc eller så kan du bygga något själv. Kolla på yotube för inspiration. Jag köpte själv en billig lagerhylla som jag byggde om till min rig.
Nummer 4: När du har byggt ihop din rig så vill du maximera effekten av dina GPU:er genom att överklocka och undervolta samt flasha biosen i dessa. Om du använder Simple mining OS så kan du göra allt detta i detta program. I SMOS finns även alla olika miners integrerade och det kostar 2 dollar/månad per rig, värt varenda krona enligt mig.
Det finns massvis av sidor och instruktionsvideos på youtube om hur man bygger en rig. Jag är totalt oteknisk och lyckades utan någon hjälp med att bara att läsa på bygga ihop en rig så det bör också du klara. Sen är det fantastiskt roligt att bygga en också och jag har börjat fundera på at bygga rig två.