• 1
  • 2
2021-02-15, 12:38
Medlem
Svavelvinters avatar
Jag blir fan galen Fiber sedan i torsdags på 100/100. Fick ut runt 30-40 i hastighet via routern. Testade via kabel och där låg hastigheten på 101/89. Köpte en modernare router (TP-Link AC1200 Archer C50 v.4) Men problemet kvarstår. Har uppgraderat firmware och kör på 5 GHz. Jag har testade också att stänga ner brandväggen men det spelade ingen roll. Nu har jag inga mer idéer. Någon som har något tips?
Citera
2021-02-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Jag blir fan galen Fiber sedan i torsdags på 100/100. Fick ut runt 30-40 i hastighet via routern. Testade via kabel och där låg hastigheten på 101/89. Köpte en modernare router (TP-Link AC1200 Archer C50 v.4) Men problemet kvarstår. Har uppgraderat firmware och kör på 5 GHz. Jag har testade också att stänga ner brandväggen men det spelade ingen roll. Nu har jag inga mer idéer. Någon som har något tips?
Nätverk är aldrig snabbare än den svagaste länken.
Vilka värden har du på mottagen signal? Hur breda kanaler använder du? Hur mycket interferens är det i omgivningen? Googla hur du tar reda på detta.
netsh wlan show interfaces
Flytta dig närmare routern. Det hjälper inte att slå av brandväggen.
Citera
2021-02-15, 13:49
Medlem
Gå igenom de här 3 videoklippen.

https://www.youtube.com/watch?v=02gPEmKoTXg

https://www.youtube.com/watch?v=RK2PHpKI9M4

https://www.youtube.com/watch?v=hAqdynOyPG8
Citera
2021-02-15, 13:53
Medlem
HarryManbacks avatar
Om du kör trådlöst beror det troligen på att dina enheter stödjer upp till 802.11g. Denna standard stödjer hastigheter upp till ungefär 30MB/s. För att du ska få ut upp till 100MB/s behöver dina enheter stödja 801.11n.

Så i detta fallet behöver du troligen köpa nya enheter som är modernare.
Citera
2021-02-15, 13:57
Medlem
Pratar ni Mbit eller Mb/s?
Logga in i routern och se att QOS är avslaget, den funktionen kanske dedikerar bandbredd till fel saker.

Ta ner wifi analyser på mobilen och skanna av vilka kanaler som är värst belastade i ditt område, byt kanal på båda banden till något dina grannhus inte kör, brukar väl oftast vara kanal 6 som default.

Om nu wankabeln är intakt och anslutet rätt så är det bara in i routern och checka alla inställningar, kolla också att det inte är aktiverat någon VPN i routern.
Senast redigerad av popcornpopop 2021-02-15 kl. 14:07.
Citera
2021-02-17, 00:51
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Om du kör trådlöst beror det troligen på att dina enheter stödjer upp till 802.11g. Denna standard stödjer hastigheter upp till ungefär 30MB/s. För att du ska få ut upp till 100MB/s behöver dina enheter stödja 801.11n.

Så i detta fallet behöver du troligen köpa nya enheter som är modernare.

Vad baserar du det på, han säger ju att han kör 5Ghz (802.11g tillägget har bara 2,4 definierad)? Det skulle lika gärna kunna vara ett 802.11n kort, som har data rate med 1x1 på 72Mbit på 20Mhz kanaler, vilket skulle kunna ge en överföringshastighet om 30Mbit, alt dålig signalstyrka/drivrutiner så att klienten skickar långsammare.

Men som sagt, TS, kika på vilket kort du har i burken (för att se vad som är rimliga hastigheter) samt kika på om du har de senaste drivrutinerna.
Citera
2021-02-18, 05:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Pratar ni Mbit eller Mb/s?
Logga in i routern och se att QOS är avslaget, den funktionen kanske dedikerar bandbredd till fel saker.

Ta ner wifi analyser på mobilen och skanna av vilka kanaler som är värst belastade i ditt område, byt kanal på båda banden till något dina grannhus inte kör, brukar väl oftast vara kanal 6 som default.

Om nu wankabeln är intakt och anslutet rätt så är det bara in i routern och checka alla inställningar, kolla också att det inte är aktiverat någon VPN i routern.

Men 5 GHz bandet har inte överlappande frekvenser så grannarna kan inte störa.

Vad har TS för nätverkskort?
Lite småsnålt med en router utan gigabitportar, men det är inte felet här.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-02-18 kl. 05:32.
Citera
2021-02-19, 23:48
Medlem
Jag har samma router som TS - en TP-Link AC 1200 Archer C50, men v1.
Har fiber 1000/100 och får med kabel direkt i datorn ut knappa 800 mbit/s. Med routern inkopplad och trådlös signal får jag bara ut 50-80 mbit/s! Jag sitter 1,5 m från routern så inga hinder i vägen. Jag bor i villa och har god distans till närmaste granne så inga störningar där. Jag laddade nyligen ner ny firmware till routern från TP-links hemsida.
Det måste vara någon inställning i routern som stryper hastigheten på nåt sätt, men vad? Tankar och idéer?
Citera
2021-02-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffonjr
Jag har samma router som TS - en TP-Link AC 1200 Archer C50, men v1.
Har fiber 1000/100 och får med kabel direkt i datorn ut knappa 800 mbit/s. Med routern inkopplad och trådlös signal får jag bara ut 50-80 mbit/s! Jag sitter 1,5 m från routern så inga hinder i vägen. Jag bor i villa och har god distans till närmaste granne så inga störningar där. Jag laddade nyligen ner ny firmware till routern från TP-links hemsida.
Det måste vara någon inställning i routern som stryper hastigheten på nåt sätt, men vad? Tankar och idéer?

Verkar som att routerns portar enbart har stöd för upp till 100mbit.
Citera
2021-02-20, 10:52
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Verkar som att routerns portar enbart har stöd för upp till 100mbit.
LAN-portarna verkar vara begränsade till 100 Mbit/s, men dom två trådlösa banden har en hastighet på 300 respektive 867 Mbit/s.

Jag gissar på att TS sitter med ett 100 Mbit/s nätverkskort i sin dator som stryper hans hastigheter. Sen får man inte ha så stora förhoppningar på ett trådlöst nätverk. Gå och köp en riktig router.
Citera
2021-02-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
LAN-portarna verkar vara begränsade till 100 Mbit/s, men dom två trådlösa banden har en hastighet på 300 respektive 867 Mbit/s.

Jag gissar på att TS sitter med ett 100 Mbit/s nätverkskort i sin dator som stryper hans hastigheter. Sen får man inte ha så stora förhoppningar på ett trådlöst nätverk. Gå och köp en riktig router.

Ja både LAN och WAN, så antar att han bara når upp till 300/867 till andra trådlösa enheter på nätverket..?
Citera
2021-02-20, 12:59
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Ja både LAN och WAN, så antar att han bara når upp till 300/867 till andra trådlösa enheter på nätverket..?
Jo precis. Men jag kan även tänka mig att nätverkskortet i hans dator är begränsad till 100 Mbit/s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in