Citat:
Ursprungligen postat av
charmenkarmen007
En gång för alla vill jag ta bort "myten" att du som har högt HB dvs över 170 som är max på referensintervallet att ni kan donera blod för att få ner värdet. Det finns INGEN läs INGEN Blodcentral som kommer att acceptera att ni vill bli blodgivare med så höga värden.
Sedan kan det vara så att er läkare har gett klartecken att ni skall ge blod eller tappas för blod pga höga HB värden men det är en annan femma, men för er som av en eller annan anledning inte har blivit remitterade får INTE ge blod.
Spännande!
Jag va nyss och anmälde mig som blodgivare så lämnade lite prover och svarade på frågor gällande min medicinering.
Jag berättade om Nebido samt Venlafaxin. Det lät som att det inte var några som helst problem.
Hon skulle visserligen kolla med dom på labbet först men hon tror att högt HB inte va någon fara så länge man vet orsaken bakom det höga HB värdet.
Jag har tidigare vart blodgivare för ca 10 år sen och mitt HB va normalt innan jag sattes in på Nebdio.
Känns onödigt att kassera blod med högt HB om det inte ligger någon bakomvarande sjukdom.
Nu har jag inte fått svar från labb än om det är okej så jag lär snart märka om du har rätt