Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jaha, så det är första gången du hör liknelsen om att ropa "FIRE!" i en packad och mörk biosalong? Tyckte väl att du verkade litet newbie i den här diskussionen...
Att ta efter sydstatsgeneralerna och öppet förklara krig mot den federala makten som sådan, det är per definition en krigshandling, ett uppror. Och inget som någon kuppmakare eller president i dagens USA
öppet skulle vilja annonsera ut som sin avsikt.
Vilken diskussion, om den senaste riksrätten mot Trump? Jag tror jag har har översatt minst 80-90% av allt som Reuters har skrivit i ämnet. Jag fattade inte vad han, Dershowitz, menade, men nu utvecklade han och berättade utförligt om scenariet att ropa att det brinner i en biosalong.
Ahh, men nu googlade jag det, och det finns en förklaring. Jag hade tänkt googla den frasen tidigare men glömde bort.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shouting_fire_in_a_crowded_theater
Det ska alltså handla om att ropa att det brinner i en biosalong, ska vara en liknelse till att hålla tal som har uppsåtet att skapa panik. Uttrycket ska vara från strax efter första världskriget, och ska ha tagits upp i fallet Schenck v. United States.
Det ska senare ha använts i fallet Brandenburg v. Ohio, 1969.
Det andra stycket du skriver. Det är väl det som demokraterna eventuellt nu kommer att vilja få prövat, ifall Trump gjorde uppror mot Unionen.
Man har ju talat om att åberopa det 14:e tillägget, paragraf 3, i USAs konstitution, son nämner diskvalifikation av offentligt ämbete efter att ha deltagit i ett kuppförsök, för att säkerställa att Trump inte kan komma att ställa upp igen.
Här är 14:e tillägget, paragraf 3
Citat:
No Person shall be a Senator or Representative in Congress, or elector of President and Vice-President, or hold any office, civil or military, under the United States, or under any State, who, having previously taken an oath, as a member of Congress, or as an officer of the United States, or as a member of any State legislature, or as an executive or judicial officer of any State, to support the Constitution of the United States, shall have engaged in insurrection or rebellion against the same, or given aid or comfort to the enemies thereof. But Congress may by a vote of two-thirds of each House, remove such disability
.
https://constitution.congress.gov/browse/amendment-14/section-3/
Fox News ska i en artikel i förra veckan ha sagt att demokraterna har de senaste veckorna diskuterat möjligheten att åberopa det 14:e tillägget i konstitutionen, för att därefter med en enkel majoritet säkerställa att Trump aldrig mer kan bli president, eller ha något annan offentlig tjänst.
Demokraternas majoritetsledare i senaten, Chuck Schumer, ska i torsdags ha sagt att man skulle avvakta huruvida Trump blev fälld eller ej i riksrätten, för att därefter i början av denna vecka besluta sig för hur man ska gå vidare.
Citat:
Democratic senators have discussed in recent weeks that if they cannot secure the 67 votes needed to convict Trump -- and bar him from holding office in a subsequent simple-majority vote -- that they might invoke the 14th Amendment of the Constitution to do the same.
Schumer, D-N.Y., was asked about the possibility in a press conference ahead of the impeachment trial proceedings Thursday.
"We're first going to finish the impeachment trial and then Democrats will get together and discuss where we go next," Schumer replied.
https://www.google.se/amp/s/www.foxnews.com/politics/schumer-leaves-door-open-to-14th-amendment-measure-to-bar-trump-from-office.amp