Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Återigen avgälden är ingen "dold skatt". Det är en extremt förmånlig hyra av värdefull mark. Man kan säga att bostadsrättsföreningarna som valde att inte köpa sin mark när de byggde husen gjorde ett riktigt felbeslut.
[...]
Först trodde jag att du inte hade så bra koll, men jag inser nu att du faktiskt inte har ens den blekaste aning.
Låt mig därför förklara ytterligare förenklat:
1) Många föreningar är ombildade. Det var tidigare kommunala bolag som ägde husen. Vid ombildningen åkte avgiften upp. Man kan undra varför marken måste beskattas högre bara för att den byter ägare.
2) Hyran för markplätten baseras inte på plättens yta utan på den sammanlagda bostadsytan som är byggd ovanpå den. Det är alltså inte marken man betalar för, utan bostaden. Om det är ett flertal våningar så blir det skatt på varje enskild våning som är på samma markplätt.
3) De lägenheter som är ovanför markplätten och som har sjöutsikt får skatten/avgiften/hyran höjd med 15%. Observera att det alltså är placeringen av fönster det gäller här. Det är hur fönster placeras som avgör detta, inget annat. En identisk lägenhet som är vänd åt ett annat håll ger lägre kostnad, trots att det är samma markplätt de står på.
4) Om det inte är bostäder utan kommersiella lokaler blir skatten/avgiften/hyran drygt tredubblad. Det är -- som tidigare -- alltså inte hyra av markyta det rör sig om. I hus med lokaler, bostäder samt bostäder med sjöutsikt blir det alltså inte mindre än TRE olika skattesatser för samma markplätt.
Hemläxa åt den vetgirige är att klura ut hur ytor som används till exvis tvättstuga beskattas.
och det är alltså, bland annat, av denna anledning som Stockholms kommun kan ha så låg skatt -- och tidigare i tråden var det någon som så bestämt hävdade att fastighetsskatten minsann var högst 600 kronor.. . vissa tycker att dolda skatter inte ska räknas som skatter.. .