2021-02-14, 15:58
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Försök hålla isär diskussionerna eller låt de vuxna vara ifred. Jag har diskuterat en värdering. Alltså när man utifrån olika parametrar försöker uppskatta vilket pris något skulle betinga vid en öppen budgivning. Jag har besökt fastigheten och gjort en värdering som en tjänst åt en god vän. Det handlade om ett försäkringsärende kan man säga. Men jag vill inte gå in på fler detaljer. Baserat på det jag såg då uppskattar jag idag värdet till 8 miljoner kronor och drar därmed slutsatsen att Stor-Esse blivit grundlurad av Stureplan-Buschan.

Du yrar vidare om avtal. Jag har inte sagt något om avtal. Det är en separat fråga.

Påstår du att avtal inte har skett? Det är hittills inte ens en fråga som är aktuell i TR.

På vilket sätt skulle då din värdering påverka om avtal har skett? Du har inte visat minsta skymt utav kunskap eller erfarenhet i dessa frågor hittills. Ge oss något i varje fall.

Med din expertis kan väl du redogöra för om accept har skett, om ett avtal har slutits, om nytt avtal erbjudits och om accept av detta skett samt om alla rekvisit är giltiga eller inte i detta fall?

Det borde inte vara några problem alls för någon som sysslar med avtal och fastigheter i den omfattningen som du verkar göra.

Du kan väl sedan redogöra för om och i så fall varför dina värderingar (som nu tydligen gjordes för ett par år sedan, redogör gärna för om en ev värdering som du gjort i närtid skulle ha någon påverkan på detta avtal)?

Du borde inte ha några problem med detta om du har någon insikt i avtalsrätt och sysslar med internationella fastighetsaffärer.
2021-02-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Med din expertis kan väl du redogöra för om accept har skett, om ett avtal har slutits, om nytt avtal erbjudits och om accept av detta skett samt om alla rekvisit är giltiga eller inte i detta fall?

Det borde inte vara några problem alls för någon som sysslar med avtal och fastigheter.

Du kan väl sedan redogöra för om och i så fall varför din värdering skulle ha någon påverkan på detta avtal?
Jag är inte insatt i er diskussion.

Jag medverkar inte till fastighetsöverlåtelser med äldre människor om det finns misstanke om minnessvårigheter att de inte kan ta riktiga beslut om de inte har en god man, oftast när man har med äldre säljare att göra är deras barn eller någon närstående med och hjälper till i kommunikationen, märker man att de inte kan ta riktiga beslut skall man som mäklare se till att säljaren då i så fall får en god man tilldelad, vill de inte ha en god man ska man som mäklare som sagt inte medverka till en överlåtelse.
Senast redigerad av sandraso 2021-02-14 kl. 16:02.
2021-02-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Är också i fastighetsbranschen och skulle också vilja påstå att fastigheten skulle mycket troligt säljas för 8 miljoner på öppna marknaden. Läge, läge, läge, det är vad man betalar för. Sen att det står ett hus med renoveringsbehov och lite skrotbilar på tomten struntar man i. Det finns inte oändligt med sådana här fastigheter som man får bebygga det gör dem unika och dyra. Antingen renoverar man eller river och bygger nytt. Grannfastigheter har sålts för 12 miljoner. Så jag anser att det är en mycket rimlig värdering. Sen får kleti och pleti Ebba usch klanen som har noll kunskap i vår bransch säga vad dem vill.

eftersom ingen lyckats presentera en värdering ens in närheten av fantasisiffrorna ni nämner så får man nog hålla dem för just det - fantasier.
Det hade varit otroligt enkelt för Esbjörns ombud att få fram ett antal oberoende värderingar på 8-10 miljoner - förutsatt att huset faktist var värt det. Nu är det uppenbart ingen seriös mäklare som velat åta sig att värdera det till något annat än det som det redan är värderat till.
Lovar att Esbjörns parti inte missat ett öppet mål - om det funnits något.

Personligen tror jag Esbjörn vart otroligt smart här. genom att vara noggrann - tagit fram rimliga värderingar, sålt för ett rimlig pris, så har han försäkrat sig om att köpet inte kommer gå tillbaka - trots att ett antal personer i hans närhet inte önskar något annat. I grunden vill Esbjörn sälja för att få loss pengar - men troligast för att han inte vill att någon snyltare ska ärva något. Han tänker nog bränna pengar på lite guldkant och "blåsa" girigbukarna, brorsonen, hustanten, och rättshaveristerna i RO på arvet. Vilket jag förstår till fullo när man läser om deras komplotter mot honom.
Senast redigerad av martinator 2021-02-14 kl. 16:05.
2021-02-14, 16:07
Medlem
Xius avatar
Citat:

Jag medverkar inte till fastighetsöverlåtelser med äldre människor om det finns misstanke om minnessvårigheter att de inte kan ta riktiga beslut, oftast när man har med äldre säljare att göra är deras barn eller någon närstående med och hjälper till i kommunikationen, har de inga barn eller närstående och man märker att de inte kan ta riktiga beslut skall man som mäklare se till att säljaren då i så fall får en god man tilldelad, vill de inte ha en god man ska man som mäklare som sagt inte medverka till en överlåtelse.

Vid vilken ålder börjar du diskriminera rättskapabla människor då?
Redogör gärna för dina kunskaper och erfarenheter kring avtal och fastigheter och på vilket sätt din värdering ska ha någon påverkan på detta avtal?

Det borde inte vara några problem alls för någon som sysslar med avtal och fastigheter.

Du kan väl sedan redogöra för om och i så fall varför din värdering skulle ha någon påverkan på detta avtal?
2021-02-14, 16:14
Medlem
Knut-Annes avatar
Folk flyter iväg, detta är ingen sjötomt vid Mälaren eller Östersjön, det är en sjötomt mot en mindre sjö.
Att Uppsala har planer på att exploatera området höjer inte dess värde, de som vill bo där vill bo i en idyll.
LVU hem, flyktingförläggningar och fina kommunikationer från utsatta områden till skafferiet, är inget som lockar.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-02-14 kl. 16:21.
2021-02-14, 16:16
Medlem
Citat:
Vid vilken ålder börjar du diskriminera rättskapabla människor då?
Redogör gärna för dina kunskaper och erfarenheter kring avtal och fastigheter och på vilket sätt din värdering ska ha någon påverkan på detta avtal?

Det går ju inte att säga en ålder utan det är en bedömning man måste göra i varje affär. Som sagt är oftast någon närstående i de flesta fall med i kommunikationen när en äldre människa skall avyttra sin fastighet som man också kan säkerställa att allt är ok.

Ett köpavtal är inte giltigt om säljaren inte vet vad han gör, därför ska man som mäklare inte medverka till en sådan överlåtelse, då ska man se till att säljaren först får en god man tilldelad.
2021-02-14, 16:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Påstår du att avtal inte har skett? Det är hittills inte ens en fråga som är aktuell i TR.

På vilket sätt skulle då din värdering påverka om avtal har skett? Du har inte visat minsta skymt utav kunskap eller erfarenhet i dessa frågor hittills. Ge oss något i varje fall.

Det borde inte vara några problem alls för någon som sysslar med avtal och fastigheter i den omfattningen som du verkar göra.

Du kan väl sedan redogöra för om och i så fall varför dina värderingar (som nu tydligen gjordes för ett par år sedan, redogör gärna för om en ev värdering som du gjort i närtid skulle ha någon påverkan på detta avtal)?

Du borde inte ha några problem med detta om du har någon insikt i avtalsrätt och sysslar med internationella fastighetsaffärer.
Jag läste det fetade och svarar så här: jag påstår inget om avtal. Jag påstår något om värdering. Vad du sen svamlar om, det vet nog bara gud och din psykiater. Ta dina schizomediciner.
2021-02-14, 16:18
Medlem
Citat:
Min värdering gjordes för ett par år sedan men har inget förändrats vidhåller jag den såklart.
När gjordes den värderingen och varför?
Var det planen att få Ebba på kroken?
2021-02-14, 16:25
Medlem
Citat:

Jag medverkar inte till fastighetsöverlåtelser med äldre människor om det finns misstanke om minnessvårigheter att de inte kan ta riktiga beslut om de inte har en god man, oftast när man har med äldre säljare att göra är deras barn eller någon närstående med och hjälper till i kommunikationen, märker man att de inte kan ta riktiga beslut skall man som mäklare se till att säljaren då i så fall får en god man tilldelad, vill de inte ha en god man ska man som mäklare som sagt inte medverka till en överlåtelse.

Händer det ofta att mäklare initierar en process så att deras äldre kunder får en God man?
2021-02-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Händer det ofta att mäklare initierar en process så att deras äldre kunder får en God man?
om man misstänker att säljaren inte kan ta egna beslut ska vi som mäklare inte medverka till en överlåtelse. man skall då verka för att säljaren tilldelas en god man. Är säljaren inte förmögen att ta egna beslut kan hela köpet bli ogiltigt, det skall man som mäklare inte medverka till!

kan läsas mer här:
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nar-saljaren-har-demens-eller-lider-av-psykisk-sjukdom
2021-02-14, 16:34
Medlem
Xius avatar
Citat:
Jag läste det fetade och svarar så här: jag påstår inget om avtal. Jag påstår något om värdering. Vad du sen svamlar om, det vet nog bara gud och din psykiater. Ta dina schizomediciner.

Jag vet att du vet att Esb kan sälja till vilket pris han vill. Ringer det någon klocka?

Avtal verkar ha skett i detta fall, varför pratar du om en värdering som har noll och intet värde för om avtal skett i detta fall?
2021-02-14, 16:38
Medlem
Xius avatar
Citat:
om man misstänker att säljaren inte kan ta egna beslut ska vi som mäklare inte medverka till en överlåtelse. man skall då verka för att säljaren tilldelas en god man. Är säljaren inte förmögen att ta egna beslut kan hela köpet bli ogiltigt, det skall man som mäklare inte medverka till!

kan läsas mer här:
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nar-saljaren-har-demens-eller-lider-av-psykisk-sjukdom

Finns det något som säger att Esb var rättsoförmögen då avtal slöts?
De utredningar som har gjorts har ju alla hittills visat att han är fullt rättskapabel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in