Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det var några rejäla hästdoser man använt. (532 ug on day one and 266 ug on day 3, 7, 15, and 30).
Det är tio resp. 5 gånger mer än vad som rekommenderas i FASS som maxdos (4000IE/100 ug) och dubbelt det mot vad EU rekommenderar (2000IE/50 ug).
Det handlar om stötdoser till folk som blir inlagda på sjukhus med COVID19. Tar man D-vitamin regelbundet tror jag nog man ska hålla sig till vad FASS säger åtminstone. Överdosering under längre tid slår mot njurarna och ökar risken för förkalkningar i blodkärlen speciellt hos äldre.
Tar många månader för nivåer att öka så att under kort tid ta höga doser är inte så riskabelt.
Så på Dr John när han testade sig o hade en nivå på 22ng i blodet trots 3000 enheter om dagen så han behövde öka för att nå optimalt värde.
Verkar som om rekommenderade doser är anpassade för att undvika benskörhet o är på tok för låga för immunsystemet. Att rekommendera 400 enheter är ju en tiondel av vad man troligen behöver.
Jag kör med 5000 enheter om dagen o planerar ta ett werlabs test senare för att se var jag ligger.