2021-02-14, 08:10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det finns ingen garanti på det, många som har haft strikta restriktioner och haft skyhöga dödssiffror. Men det är hursomhelst 2 separata saker. Ja vi har misslyckats med att skydda våra äldre, men så har merparten av världen gjort.

Så det är OK att vara 23e sämst i världen för att så många andra också misslyckats? Det är OK att gravt misslyckas med ursäkten att så många andra också misslyckades? Ska vi ge tröstpriser åt alla som kommer sist i fotbolls-VM också eller?
Citera
2021-02-14, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ny vitamin d studie från Spanien. Minskar dödligheten 60% om man ger vitamin d i hög dos på sjukhus. Dessutom inga biverkningar av vitamin d.

"Findings: ICU assistance was required by 110 (11.8%) participants. Out of 551 patients treated with calcifediol at admission, 30 (5.4%) required ICU, compared to 80 out of 379 controls (21.1%; p<0.0001). Logistic regression of calcifediol treatment on ICU admission, adjusted by age, gender, linearized 25(OH)D levels at baseline, and comorbidities showed that treated patients had a reduced risk to require ICU (RR 0.18 [95% CI 0.11;0.29]). Baseline 25(OH)D levels inversely correlated with the risk of ICU admission (RR 0.53 [95% CI 0.35;0.80]). Overall mortality was 10%. In the Intention-to-treat analysis, 36 (6.5%) out of 551 patients treated with calcifediol at admission died compared to 57 patients (15%) out of 379 controls (p=0.001). Adjusted results showed a reduced mortality for more of 60%."

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3771318
Det var några rejäla hästdoser man använt. (532 ug on day one and 266 ug on day 3, 7, 15, and 30).

Det är tio resp. 5 gånger mer än vad som rekommenderas i FASS som maxdos (4000IE/100 ug) och dubbelt det mot vad EU rekommenderar (2000IE/50 ug).

Det handlar om stötdoser till folk som blir inlagda på sjukhus med COVID19. Tar man D-vitamin regelbundet tror jag nog man ska hålla sig till vad FASS säger åtminstone. Överdosering under längre tid slår mot njurarna och ökar risken för förkalkningar i blodkärlen speciellt hos äldre.
Citera
2021-02-14, 08:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det var några rejäla hästdoser man använt. (532 ug on day one and 266 ug on day 3, 7, 15, and 30).

Det är tio resp. 5 gånger mer än vad som rekommenderas i FASS som maxdos (4000IE/100 ug) och dubbelt det mot vad EU rekommenderar (2000IE/50 ug).

Det handlar om stötdoser till folk som blir inlagda på sjukhus med COVID19. Tar man D-vitamin regelbundet tror jag nog man ska hålla sig till vad FASS säger åtminstone. Överdosering under längre tid slår mot njurarna och ökar risken för förkalkningar i blodkärlen speciellt hos äldre.

Tar många månader för nivåer att öka så att under kort tid ta höga doser är inte så riskabelt.

Så på Dr John när han testade sig o hade en nivå på 22ng i blodet trots 3000 enheter om dagen så han behövde öka för att nå optimalt värde.

Verkar som om rekommenderade doser är anpassade för att undvika benskörhet o är på tok för låga för immunsystemet. Att rekommendera 400 enheter är ju en tiondel av vad man troligen behöver.

Jag kör med 5000 enheter om dagen o planerar ta ett werlabs test senare för att se var jag ligger.
Citera
2021-02-14, 10:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Danmark varnar för en resistent virusvariant
enligt expressen

Det är sydafrikamutationen de pratar om.
Citera
2021-02-14, 10:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är sydafrikamutationen de pratar om.

Tror faktiskt inte det..

Den varianten kan dyka upp i flera olika mutationer.

Tror jag läste att endast i 8 av 67 av fallen var det den sydafrikanska som hade E484K
Citera
2021-02-14, 10:13
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tar många månader för nivåer att öka så att under kort tid ta höga doser är inte så riskabelt.

Så på Dr John när han testade sig o hade en nivå på 22ng i blodet trots 3000 enheter om dagen så han behövde öka för att nå optimalt värde.

Verkar som om rekommenderade doser är anpassade för att undvika benskörhet o är på tok för låga för immunsystemet. Att rekommendera 400 enheter är ju en tiondel av vad man troligen behöver.

Jag kör med 5000 enheter om dagen o planerar ta ett werlabs test senare för att se var jag ligger.

jag kör 47,5 mikrogram om dagen samt zink och selen.

det där snabbtestets dr john körde finns det via apoteket??
Citera
2021-02-14, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det verkar vara den Brittiska mutationen som sprids i Tjeckien.

Jo jag vet, läste fel först
Citera
2021-02-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Danmark varnar för en resistent virusvariant
enligt expressen

Det tog ungefär 2 månader från att varianten upptäcktes i Sydafrika tills den letat sig upp till Norden och orsakat ett större utbrott.

https://www.businessinsider.co.za/what-we-know-about-the-new-strain-of-the-coronavirus-2020-12

I England tog man till "door to door" testning och nedstängning av områden med ca 80000 invånare. Få se om Danskarna gör nåt extra.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/status-for-covid-19-virusmutationen-e484k
Citera
2021-02-14, 10:48
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Jag skrev nyss Mail till Johan Carlsson och Tegnell och gav den frågan varför vi ej använder medicinen den banbrytande Ivermectin till att förebygga samt bota Covid - 19 .
Jag skrev att jag verkligen ville ha ett svar från dem om anledningen till att vi ej använder en gammal medicin som är billig och ofarlig att använda .
Återkommer givetsvis hit ifall de behagar att svara .
Ptja, ivermectin-tillverkaren Merck gick ut med detta pressmeddelande i februari:
https://www.merck.com/news/merck-statement-on-ivermectin-use-during-the-covid-19-pandemic/

Citat:
KENILWORTH, N.J., Feb. 4, 2021 – Merck (NYSE: MRK), known as MSD outside the United States and Canada, today affirmed its position regarding use of ivermectin during the COVID-19 pandemic. Company scientists continue to carefully examine the findings of all available and emerging studies of ivermectin for the treatment of COVID-19 for evidence of efficacy and safety. It is important to note that, to-date, our analysis has identified:

- No scientific basis for a potential therapeutic effect against COVID-19 from pre-clinical studies;
- No meaningful evidence for clinical activity or clinical efficacy in patients with COVID-19 disease, and;
- A concerning lack of safety data in the majority of studies.

Du kan kanske vidarebefordra ditt mail till Merck?
Citera
2021-02-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så det är OK att vara 23e sämst i världen för att så många andra också misslyckats? Det är OK att gravt misslyckas med ursäkten att så många andra också misslyckades? Ska vi ge tröstpriser åt alla som kommer sist i fotbolls-VM också eller?

Att vara någonstans på mitten är väl mer svenskt än något? "Lagom": inte sämst och inte bäst.

Och ekonomin rullar på.. Efter pandemin har vi en statsskuld på ca 40% när Finland kommer att ha en skuld på ca 70%. Och Italien, Grekland, Spanien ska vi inte ens prata om när det gäller skuldsättning..
Citera
2021-02-14, 10:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
jag kör 47,5 mikrogram om dagen samt zink och selen.

det där snabbtestets dr john körde finns det via apoteket??

Han körde två tester. Ett man fick skicka in o ett man fick svar direkt.

Såg att det finns ett test man skickar in även i Sverige.

Cerascreen.se har för 319 kr.
Citera
2021-02-14, 10:57
Medlem
Gotland verkar ha klarat sig väldigt väl, relativt sett, åtminstone på sistone. Vad beror det på tror ni, förutom att det är en ö då kanske? Verkar även vaccinera snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in