2021-02-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Respektlöst för att de inte gör som du vill?
Om du vill maximera din trygghet, så bör du be en kamrat handla dina matvaror.

Eller, så handlar du tidigt på morgonen när ingen annan är där.

Precis jag handlar alltid min mat innan jobbet 7 på morgonen är nästan helt själv i Affären, men det har jag alltid gjort har inget me Corona att göra, det är pga jag hatar att stå i Köer :-D

Nice att see att det finns kvar folk som inte tillåter sin personliga rädsla gå ut över andra.
Citera
2021-02-13, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kort sagt vet man inte så mycket om det än, mycket lite data. Modernas verkar vara lika effektivt men kanske ger kortare skydd och lägre immunsvar. AZ:s skyddar mycket sämre men verkar iaf skydda mot allvarligt utfall.
Är nog ingen fara i närtid eftersom den engelska varianten konkurrerar ut sydafrikavarianten(mer smittsam), det är när vi har mer utbredd vaccinationsgrad som SA-varianten kan ta över.

Är den Engelska varianten verkligen mer smittsam än sydafrikavarianten?

Har läst att båda är väldigt smittsamma men att den från sydafrika är värre då den slår hårt mot yngre personer.

Känns inte sådär jättebra att sydafrika mutationen just nu sprids i österrike, lär ju sprida sig till resten av europa inom en snar framtid
Citera
2021-02-13, 21:28
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Smitta: Folk blir smittade i detta fall genom framförallt luftvägarna.

Skydd: Andningsskydd både skyddar ifrån att bli smittad samt skyddar andra ifrån dig om du redan är smittad.

Om vi håller oss till det så minskar det smittan, hur svårt kan det bli!

Samtidigt så när vi inte håller oss till dessa enkla tillvägagångssätt så ökar vi risken inte bara att smittan sprids utan också att den evalverar till något mer allvarligt!
Gå ut och demonstrera eller kräv ett auktoritärt styre så kanske du får som du vill. Under tiden fortsätter vi fria att göra som vi vill. Utmärkt tillfälle att låsa in dig och bättra på språkkunskaperna, vem vet du kanske kan lära dig vad ord som evalvera egentligen betyder?
Citera
2021-02-13, 21:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckyouasshole22
EXAKT samma här, har fan inte vart så stolt som jag är över Sverige som jag är just nu någonsin.

Senast jag var så stolt över Svea Rike var när vi vann Hockey VM och OS samma år.

Du är stolt över att vara 23e sämst i världen? Klassigt högt du placerar ribban i livet.
Citera
2021-02-13, 22:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Om nu alla 70+ är färdigvaccinerade i mars varför öppnar vi inte upp samhället då?
Det är ju dessa som är i riskzonen.

För död ja, men när det gäller trycket i vården så räcker det inte..
Citera
2021-02-13, 22:15
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Kort sagt vet man inte så mycket om det än, mycket lite data. Modernas verkar vara lika effektivt men kanske ger kortare skydd och lägre immunsvar. AZ:s skyddar mycket sämre men verkar iaf skydda mot allvarligt utfall.
Är nog ingen fara i närtid eftersom den engelska varianten konkurrerar ut sydafrikavarianten(mer smittsam), det är när vi har mer utbredd vaccinationsgrad som SA-varianten kan ta över.

Finns väll ingen rapport som säger att man bara kan vara smittad med en variant åt gången.
Citera
2021-02-13, 22:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
För död ja, men när det gäller trycket i vården så räcker det inte..
Det lär ju minska IVA-fallen med 35-40% så en hel del gör det.
Citera
2021-02-13, 22:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det lär ju minska IVA-fallen med 35-40% så en hel del gör det.

Klart det gör skillnad, men inte tillräckligt för att öppna upp okontrollerat.

Mellofinal med publik är tex inte att rekommendera
Citera
2021-02-13, 22:33
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Finns väll ingen rapport som säger att man bara kan vara smittad med en variant åt gången.
Nej, det finns några dokumenterade fall av infektion med två strains samtidigt, framförallt från Brasilien. Detta är dokumenterat för andra virus, som influensa, och kan vara ett sätt för nya mutationer att uppstå. Däremot finns det i dagsläget inget som tyder på att det skulle vara vanligt.
Citera
2021-02-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Vi har tjockisar och rökare.

Citerade fel post. Skulle varit den du svarat på såklart.

Finns en del andra också. Ålder är förstås största riskfaktorn men många sjukdomar är betydande riskfaktorer.

Dessutom finns risken för ytterligare nya mutationer.

Jag förstår din tanke men det är nog riskfyllt att öppna upp som vanligt innan vi fått bukt på smittspridningen.

Jag tillhör riskgrupp så min syn på det är färgad och jag tycker att det är bättre att vara försiktig.
Senast redigerad av Enelalm 2021-02-13 kl. 22:36.
Citera
2021-02-13, 22:43
Medlem
okok1s avatar
The Ivermectin Story: Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=-crkxcWyWEc
Citat:
The story of a cheap, widely available drug that could have stopped the pandemic last summer.

The Ivermectin Story: Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=4g5QWO_3A64
Citat:
Here is the story of the powerful players who worked together to suppress any knowledge of a drug that could have ended the pandemic last summer.

Det dör lika många av covid i Indien som i Sverige idag. Tack vare att Indien använder sig av Ivermectin. Indien har 1,3 miljarder invånare, Sverige 10 miljoner. Brinn i helvetet era vaccinälskare/coronademagoger/lockdownterrorister. Ni har mördat miljoner och förstört ekonomin i alla länder.
Senast redigerad av okok1 2021-02-13 kl. 22:48.
Citera
2021-02-13, 22:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
The Ivermectin Story: Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=-crkxcWyWEc

The Ivermectin Story: Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=4g5QWO_3A64

Det dör lika många av covid i Indien som i Sverige idag. Tack vare att Indien använder sig av Ivermectin. Indien har 1,3 miljarder invånare, Sverige 10 miljoner. Brinn i helvetet era vaccinälskare/coronademagoger/lockdownterrorister. Ni har mördat miljoner och förstört ekonomin i alla länder.
Indien har ett enormt mörkertal och om vi bortser från det så har de klarat sig överlägset sämst om man, som är populärt i denna tråd, jämför med grannländerna. Faktum är att de har flest dödsfall per capita av alla länder i hela Sydasien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in