• 1
  • 2
2021-02-13, 09:27
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hej,

Jag och min sambo har på senaste försökt att styra upp vår ekenomi efter någon slags fyra-hink-modell. Hink 1 kontanter, hink 3 aktiefonder, och hink 4 lek är inga problem. Dock känns det inte som att det finns något klockrent sätt att placera hink 2, 100k "köpa ny bil" -potten på. Ofta rekommenderas räntefonder, och vi har haft pengarna i amf mix ett tag. Men i nollräntetider backar ju i princip denna. Känns dumt att ha dessa i madrassen då vi redan har hink 1 till det. Vill främst säkra dessa pengar mot inflation. Hur gör ni andra med sällanköpsbufferten? Funderar på fondrobot 10/90 eller 20/80 aktier/räntor.
Citera
2021-02-13, 09:38
Medlem
SYSTEMexes avatar
Tidsram?

Generellt finns ingen anledning att riskera en förlust för att vinna någon procent. Lägg på sparkonto med insättningsgaranti.
Citera
2021-02-13, 10:55
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Hej,

Jag och min sambo har på senaste försökt att styra upp vår ekenomi efter någon slags fyra-hink-modell. Hink 1 kontanter, hink 3 aktiefonder, och hink 4 lek är inga problem. Dock känns det inte som att det finns något klockrent sätt att placera hink 2, 100k "köpa ny bil" -potten på. Ofta rekommenderas räntefonder, och vi har haft pengarna i amf mix ett tag. Men i nollräntetider backar ju i princip denna. Känns dumt att ha dessa i madrassen då vi redan har hink 1 till det. Vill främst säkra dessa pengar mot inflation. Hur gör ni andra med sällanköpsbufferten? Funderar på fondrobot 10/90 eller 20/80 aktier/räntor.

Allt kapital som jag kan tänkas behöva inom 5år har jag på sparkonto
Sevenday rörligt 0,85% och Klarna 1-års konto 1,30% vilket suger
Citera
2021-02-13, 10:59
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Dock känns det inte som att det finns något klockrent sätt att placera hink 2, 100k "köpa ny bil" -potten på. Ofta rekommenderas räntefonder, och vi har haft pengarna i amf mix ett tag.
Bankkonto om ni ska använda pengarna i närtid. Grejen med räntefonder är att hur låg risk det än påstås vara så är det mycket högre risk än bankkontot. När covidpaniken kom igång tappade "riskfria" räntefonder flera procent på en eftermiddag och handelsstoppades osv. Det är inte jättekul om man tror att pengarna är säkra och om man vill kunna använda dem när som helst.

Är det värt en förväntad avkastning på kanske 1-2% om året att kanske inte komma åt pengarna eller att högen istället har minskat när det är dags att köpa bilen eller vad det är? Om inte så är räntefonder inte bra.
Senast redigerad av buzzkillington 2021-02-13 kl. 11:05.
Citera
2021-02-13, 10:59
Medlem
Från Avanza

Citat:
nsättningsgaranti och investerarskydd

Aktie- och fondkonto omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det innebär att om vi skulle gå i konkurs träder insättningsgarantin in, och ersätter icke-investerade pengar på ditt Aktie- och fondkonto upp till ett värde av 1 050 000 SEK.*

Citera
2021-02-13, 11:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hej,

Vad sägs om hink 1 obundet sparande räntekonto, hink 2 bundet 1-år? Räntefonder äger jag inga utanför pensionslösningar då de precis som du konstaterat sjunker. Bättre att ha likvider på nollräntekonto än räntefonder som backar dagligen.
Citera
2021-02-13, 11:28
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Om du vågar chansa med 20% av kapitalet i global indexfond och
resterande på ett rörligt sparkonto så borde det täcka inflationen.
Citera
2021-02-13, 11:45
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Om du vågar chansa med 20% av kapitalet i global indexfond och
resterande på ett rörligt sparkonto så borde det täcka inflationen.

Tack för svar. Har också funderat på det upplägget. Har svårt att se att vi skulle använda hela potten. Är mer en trygghet att den finns. Vill inte ha 100% av vårt kapital i aktiefonder.
Citera
2021-02-13, 12:43
Medlem
Citat:
Tack för svar. Har också funderat på det upplägget. Har svårt att se att vi skulle använda hela potten. Är mer en trygghet att den finns. Vill inte ha 100% av vårt kapital i aktiefonder.

Håller med. Eller ta höjd för en ev Dipp och lägg in 150K istället för 100K, så bör man klara sig även vid akutfall+nedgång.
Det mest troliga är att man inte behöver hela summan kortsiktigt.
Citera
2021-02-13, 13:17
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Håller med. Eller ta höjd för en ev Dipp och lägg in 150K istället för 100K, så bör man klara sig även vid akutfall+nedgång.
Det mest troliga är att man inte behöver hela summan kortsiktigt.

Absolut, men vi har en del pengar i hink 3 och 4 (inte buffert, utan långtidsspar) som är placerade i 100% aktier. Så oavsett storlek på börsnedgång står vi aldrig utan pengar. Fördelen med t.ex 30k indexaktiefond och 70k kontanter är ju att vid ett säg 30% börsfall faller värdet på bufferten med 10k. Medans 150k aktiefond förvisso låter dig ha dina 100k i buffert även om totala förlusten blir 50k givet att du måste sälja av. Samtidigt går man miste om potentiell avkastning med mycket kontanter som också är en slags förlust. Men jag antar att det är de små rörelserna vi vill åt i vår "mellanhink". Därav att vi köpte räntefonder först. Att säkra bufferten mot inflation var det ursprungliga målet.
Citera
2021-02-13, 13:20
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Bankkonto om ni ska använda pengarna i närtid. Grejen med räntefonder är att hur låg risk det än påstås vara så är det mycket högre risk än bankkontot. När covidpaniken kom igång tappade "riskfria" räntefonder flera procent på en eftermiddag och handelsstoppades osv. Det är inte jättekul om man tror att pengarna är säkra och om man vill kunna använda dem när som helst.

Är det värt en förväntad avkastning på kanske 1-2% om året att kanske inte komma åt pengarna eller att högen istället har minskat när det är dags att köpa bilen eller vad det är? Om inte så är räntefonder inte bra.

Tack för infon. Har dålig koll när det kommer till räntefonder. Har egentligen bara gått på tips från olika privatekonomibloggar osv.
Citera
2021-02-13, 13:26
Medlem
Algheros avatar
Brummer & Partners Multi Strategy är en bra fond. Låg korrelation med både World MSCI och SIX och ett högsta ackumulerat värdefall på dryga 6% under nästan 20 års förvaltning. Kan anses väldigt imponerande. Titta själv på dess utveckling och speciellt under oroliga perioder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in