2021-02-05, 15:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Vet inte om den nyheten är så otrevlig. Snarast bra att hon ärligt talar om det vi ändå insett kommer att ske. Rödtotten fjamåt är lika röd i själen som i kalufsen.

Finns bara en lösning på saken. M+Kd+SD och ev. folkpartiklarna om de inte trillar ut, måste få flera mandat i riksdagen än resten. Om det sedan räddar Sverige eller inte är osäkert. Too late.

Du har helt rätt i det där. Jag har haft en tanke att det räcker med M+KD+SD>S+MP+C så blir de skifte då C aldrig kommer gå med på passivt stöd från V eller budgetsamarbete(jag räknar då att L åker ut). Så det är bra att nu vet vi faktiskt hur det ligger till. En röst på C är nu en röst för att V kommer få inflytande.

Citat:
Ursprungligen postat av PantherE

Jag vet. Förlåt.
jag skyller på att jag börjar bli mer senil än vanligt. Är trots allt 68år.

Men mandatfördelningen ser bra ut enligt mig i alla fall

https://statistiskopinion.se/2021/02/05/aftonbladet-demoskop-februari/
Japp trevlig mandatfördelning verkligen
Du är förlåten ! Coolt att en 68 åring hänger här! Hoppas du fortsätter många år till.
2021-02-08, 02:11
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
När F! bildades av Gudrun och en handfull av hennes kompisar blev det kvällens huvudnyhet på SVT. Tiden efter fick de en enorm uppmärksamhet i media, (naturligtvis) uteslutande positiv. Journalisterna satt i studion med leenden upp till öronen och spekulerade i hur många röster F! skulle få. De gissade på siffror på 10, 15, kanske t.o.m. 20%, allt var möjligt! Och kunde ö.h.t. några partier överleva den feministiska våg som sköljde över Sverige? (Inga o.u. hade ö.h.t. presenterats som visade på något sådant, men vad spelade det för roll när de var i extas...) T.o.m. Gudrun själv försökte ibland lugna ner dem och sänka förhoppningarna. Så visst älskade de henne (och kärleken var besvarad). Men samtidigt visade detta även tydligt vilken liten trång bubbla många journalister de facto levde i.

Det bildas nya partier var och varannan dag, media bryr sig inte ett smack om dessa. Att de gjorde det denna gång berodde förståss på en kombination av att Gudrun var välkänd samt att de gillade budskapet. Sedan var det förståss också mycket skickligt av henne att nyttja sina kontakter inom media maximalt.

Ovanstående kan jämföras med att det utanför riksdagshuset alltid står grupper av människor som protesterar mot något utan att någon bryr sig. Men när Greta stod där brydde de sig. Det berodde rimligen på en kombination av att hennes mor är känd (och sannolikt var den som kontaktade media) samt att de gillade budskapet. Utan dessa två helt avgörande faktorer hade hon förblivit en av alla de okända människor som sitter utanför riksdagen med ett plakat i handen som ingen någonsin hört talas om.

Ibland (läs ofta) undrar jag hur många journalister tänker. Men allt tyder på att det vid här laget helt givit upp hoppet om F!. Nu är nog målet att rädda kvar MP i riksdagen samt att det förblir någon form av röd-grön regering och absolut inte någon form av konservativ konstellation. För att åstadkomma detta krävs sannolikt att även L klarar spärren. Detta förefaller vara ett klart mer rimligt mål än att få in F! i riksdagen, och andra sidan lever som sagt var många av Sveriges journalister uppenbarligen i en bubbla så man vet ju aldrig vad de kan få för sig...
Tack för uppdatering. Så var det ju. Den nya feminismen som media ville göra känd över hela världen. Löfven tog fasta på den nya feminismen och reste till Iran med sina kvinnor iförda hijab. Den första nya feministiska regeringen uppstod.
2021-02-12, 17:54
Moderator
Strix m/94s avatar
https://www.svd.se/borgerlig-kannibalism--nytt-bottenrekord-for-l

I SvD redovisas den senaste Sifo-OU. Förra mätningen inom parentes:

S: 27,6 (27,6)
V: 10,0 (10,0)
MP: 3,6 (3,7)
M: 23,5 (22,4)
C: 8,1 (8,1)
L: 2,8 (3,2)
KD: 4,3 (4.9)
SD: 18,8 (18,6)
Övr: 1,4 (1,6)

Påfallande jämt för flera partier, men glädjande att L och MP ligger under spärren.
2021-02-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Islamister är bara toppen på det menaitiska isberget.

Undersökningen som visade vad muslimer röstar på gav att ca. 66 procent röstade på Socialdemokraterna. De är också det enda stora parti som är så totalt fokuserade på att få makt att de bokstavligen kan sälja sin gamla mamma för att leverera till sina nya kärnväljare.

Den menaiter som kommer och har kommit är i princip alla i röstberättigad ålder. Av 100 000 menaiter så kommer 66 000 att rösta på Socialdemokraterna om de bara kan mobiliseras och lockas till valurnorna. Då behövs bl.a. imamer och islamister.

Den här i tråden som tror att t.ex. Morgan Johansson skulle tveka en sekund i valet mellan att riskera att förlora makten och att tillmötesgå muslimer bör byta forum och börja skriva på Familjeliv. En distinkt ständigt växande population där 66 procent är väljare är en makthavares våta dröm.

Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Muslimer och menaiter har ett lågt valdeltagande.

Det spelar ingen roll att det procentuellt sett är lågt valdeltagande bland menaiter när gruppen ökar med tiotusentals per år.
Det som dock är glädjande är att dessa ratar MP som har lägre än rikssnittet bland MENA.
Och Sveriges enda hopp vad jag ser ligger i att MP ryker.
Och ja S kommer aldrig sänka invandringen. ALDRIG. Bara säga att man ska göra det för att vinna tillbaks röster från SD. Enda sättet S i princip inte åker ur riksdagen när alla gråsossar är döda i framtiden är just genom importerat valboskap och det vet S mycket väl om.
2021-02-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Hysteriken och framför allt sossarnas aggressiva förnedrande beteenden kring Sverigedemokraterna som man kallar alla möjliga öknamn, gör hysteriska utfall i tv och debatter, överdrifter och lögner borde enbart hjälpa SD naturligtvis. Redan nu är SD den stora valfrågan 2022.

SD har den bästa och finaste historian av alla partier i riksdagen, lustigt nog. Dessutom har övriga partier haft regeringsmakt och regeringsinflytande när man varit kommunister, hjälpt nazister, plågat handikappade, barnhemsbarn och psykiskt sjuka och allt möjligt vidrigt tänkbart som dessa partier gjort och det är bara 50-60 år tillbaka i tiden gällande en hel del jävla vidrigt som sossar, centerpartister och övriga gjort. Utöver att dom nu förstört vårt land, bytt ut vårt folk till folk från mellanöstern och afrika och utsätter vårt folk för en enorm och brutal kriminalitet med råa vidriga rasistiska förtecken mot svenskar, i vårt eget land.

Man får hoppas du har rätt.
Långt kvar till valet än men nu ser det bäckmörkt ut.
2021-02-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 1-11/1 6704 personer tillfrågades.

S 27,6% (+-0)
V 10,0% (+-0)
MP 3,6% (-0,1)

C 8,1% (+-0)
L 2,8% (-0,4)

SD 18,8% (+0,2)

M 23,5% (+1,1)
KD 4,3% (-0,6)

Övriga 1,4% (-0,2)

https://www.expressen.se/nyheter/ny-bottennotering-for-l-28-procent-i-matning/

Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Fan vad härligt. MP och L fortsatt nere i träsket.

MP under 4 både hos demoskop och sifo. I novus förra månaden fick de exakt 4 medan man fick 4 hos ipsos (där ipsos bara visar heltal)

Att S fortfarande har så extremt höga siffror är för mig fullkomligt osannolikt och surrealistiskt.
Tror ni S kommer börja tappa när corona är över och deras misslyckande i coronahanteringen tillsammans med att kriminalitet etc kommer upp på dagordningen igen som innan coronakrisen?
2021-02-12, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det spelar ingen roll att det procentuellt sett är lågt valdeltagande bland menaiter när gruppen ökar med tiotusentals per år.
Det som dock är glädjande är att dessa ratar MP som har lägre än rikssnittet bland MENA.
Och Sveriges enda hopp vad jag ser ligger i att MP ryker.
Och ja S kommer aldrig sänka invandringen. ALDRIG. Bara säga att man ska göra det för att vinna tillbaks röster från SD. Enda sättet S i princip inte åker ur riksdagen när alla gråsossar är döda i framtiden är just genom importerat valboskap och det vet S mycket väl om.
Visst är det alarmerande. Men det hade kunnat vara ännu värre om valdeltagandet var högt och om precis alla invandrare eller personer med utländsk bakgrund röstade på S/V.

Som tur är så är valdeltagandet inte högt. Personer med utländsk bakgrund i Sverige innefattar 3 miljoner och i den här gruppen har du östeuropéer, syrianer osv. som också röstar på M/KD/SD.

Enligt Hubinette så är 20 procent av befolkningen synliga minoriteter, alltså icke-vita. Alltså runt 2 miljoner. Gör avdrag på minderåriga som inte får rösta i val och gör sedan avdrag på det väldigt låga valdeltagandet. Gör även avdrag på de som faktiskt röstar på annat än de vänsterliberala partierna. Faktum är att socialdemokraterna fortfarande har extremt mycket etniska svenskar som röstar på partiet. Du har som du säger en massa gamlingar som generationsröstar trots att de blir lurade på pensionen. Sen har du många svenska kvinnor. Kan man få ner siffran på de etniska svenskarna som röstar på S så tror jag faktiskt att man kan få ner siffran betydligt och bana vägen för en mer invandringskritisk majoritet i riksdagen 2022 som kan hejda utvecklingen med importerat valboskap. Fan hela efterblivna norrland röstar ju rött.
Senast redigerad av tunnelgatan 2021-02-12 kl. 23:56.
2021-02-13, 04:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Påfallande jämt för flera partier, men glädjande att L och MP ligger under spärren.

Instämmer. Inga nämnvärda förändringar och så kan det vara ibland. Men det är åtminstone trevligt att MP och L ligger kvar under 4%-spärren. Ju fler o.u. som visar på det desto mer sannolikt är det att det stämmer. Men som jag skrivit flera gånger tidigare känns MP:s siffror fortfarande lite oroande. Om detta står sig fram till valet kan de få tillräckligt med stödröster för att klara sig kvar. Ytterligare några promillen lägre hade känts mycket bättre, men det kanske kommer framöver?
2021-02-13, 04:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Börjar se lite knarrigt ut för KD. Det är väl det raset som ligger bakom stora delar av M-uppgången, gissningsvis. Men vad är det Klistersson har gjort för att locka över Busch-människor på sistone, egentligen?
2021-02-13, 05:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Börjar se lite knarrigt ut för KD. Det är väl det raset som ligger bakom stora delar av M-uppgången, gissningsvis. Men vad är det Klistersson har gjort för att locka över Busch-människor på sistone, egentligen?
Inte så mycket. Busch har nog skrämt iväg dom flesta av dom som man vann ett tag nu när hon är avslöjad som inte riktigt den friska fläkt man trodde. Mest en stor käft bara som inte riktigt heller beter som många förväntar sig av en KD-ledare.
Senast redigerad av Steff83 2021-02-13 kl. 05:50.
2021-02-13, 05:43
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

Jag tror också M:s uppgång den senaste tiden främst kan förklaras med KD:s tillbakagång under samma period. Men jag tror inte det beror på att M gjort något bra, utan KD gjort något dåligt.

Jag kan ö.h.t. inte påminna mig att jag sett att M gjort ett smack på sistone utan förmodar att de främst ökar p.g.a. att KD gjort många av sina väljare missnöjda. Jag tänkte dels på EBT:s festande under Coronan, men främst på trädfällningen och den långvariga konflikten med sin granne. Tyvärr är jag inte insatt i frågan men förmodar att ett stort bråk med en gammal man om några träd uppfattas som okänsligt och något många av KD:s väljare betraktar som motsatsen till den etik och moral KD önskar associeras med. Jag tror faktiskt inte det är mycket svårare än så. Huruvida Kristersson och M är känsligare och har högre etik och moral är kanske en annan fråga...

Även om KD säkerligen oroas över sitt sjunkande väljarstöd tror jag de har goda chanser att få stödröster från M (och möjligen även SD) om det skulle knipa. För L kan det nog bli svårare då de lyckats med bedriften att göra sig osams med precis allt och alla. MP kan möjligen få enstaka stödröster från S (och kanske med viss tvekan även från V). Men vad jag förstått är de inte alla gånger så omtyckta av verken sossar eller vänsterpartister.

Om jag tvingas välja mellan riksdagspartierna hade jag nog motvilligt valt M. Och i mitt fall hade en stödröst på KD kanske varit möjligt. Men knappast L eller MP, de hoppas jag tvärtom åker ur riksdagen. Jag har uppfattat att du befinner dig i motsatt del av det politiska spektrat varför det vore extra intressant att höra hur du ser på saken, kan du eller andra med västersympatier, tänka er stödrösta på något av ovanstående partier? (För KD vet jag redan svaret, jag tänkte främst på MP och möjligen L av rent taktiska orsaker, eller vore ni lika glada som jag att slippa dem?)
2021-02-13, 05:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Vet inte om den nyheten är så otrevlig. Snarast bra att hon ärligt talar om det vi ändå insett kommer att ske. Rödtotten fjamåt är lika röd i själen som i kalufsen.

Finns bara en lösning på saken. M+Kd+SD och ev. folkpartiklarna om de inte trillar ut, måste få flera mandat i riksdagen än resten. Om det sedan räddar Sverige eller inte är osäkert. Too late.
Snarare så att höger-vänster blir allt mer irrelevant. Det är ju en trend överlag även internationellt att värderingar står högst framför ekonomi.

L har nog ingen chans hur dom än gör. Partiet är alltför splittrat för att egentligen ens kallas ett parti längre. Och en konsekvens av det förändrade landskapet där dom som helhet inte får plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in