2021-02-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Visst är det alarmerande. Men det hade kunnat vara ännu värre om valdeltagandet var högt och om precis alla invandrare eller personer med utländsk bakgrund röstade på S/V.

Som tur är så är valdeltagandet inte högt. Personer med utländsk bakgrund i Sverige innefattar 3 miljoner och i den här gruppen har du östeuropéer, syrianer osv. som också röstar på M/KD/SD.

Enligt Hubinette så är 20 procent av befolkningen synliga minoriteter, alltså icke-vita. Alltså runt 2 miljoner. Gör avdrag på minderåriga som inte får rösta i val och gör sedan avdrag på det väldigt låga valdeltagandet. Gör även avdrag på de som faktiskt röstar på annat än de vänsterliberala partierna. Faktum är att socialdemokraterna fortfarande har extremt mycket etniska svenskar som röstar på partiet. Du har som du säger en massa gamlingar som generationsröstar trots att de blir lurade på pensionen. Sen har du många svenska kvinnor. Kan man få ner siffran på de etniska svenskarna som röstar på S så tror jag faktiskt att man kan få ner siffran betydligt och bana vägen för en mer invandringskritisk majoritet i riksdagen 2022 som kan hejda utvecklingen med importerat valboskap. Fan hela efterblivna norrland röstar ju rött.

Ja att de har lågt valdeltagande gör att det ändå finns en strimma hopp till 2022.

(Enligt mig BEHÖVER vi förresten ett muslimskt parti som skulle äta av S och V, lite som F! 2014)

Ja i norrland har man extremt mycket att vinna. Här borde SD sikta in sig då det är väljare man kan vinna till skillnad från tex innerstaden i storstäder eller universitetsstäder.
2021-02-13, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja att de har lågt valdeltagande gör att det ändå finns en strimma hopp till 2022.

(Enligt mig BEHÖVER vi förresten ett muslimskt parti som skulle äta av S och V, lite som F! 2014)

Ja i norrland har man extremt mycket att vinna. Här borde SD sikta in sig då det är väljare man kan vinna till skillnad från tex innerstaden i storstäder eller universitetsstäder.
Nyans finns redan. Kan bara hoppas att de verkligen når stort bland förorterna.

Problemet med Norrland är dock att det är så få röster som ligger på spel om man exkluderar Gävleborg. SD är redan rätt starka i Gävleborg och Dalarna. Vi snackar om runt 600.000 röster (giltiga) max i Norrland exklusive gävleborg (och dalarna som dock tillhör svealand). Så det är liksom ingen riktig förlust men visst har man mycket att vinna även i denna del av landet. Men jag tror SD ändå kommer göra en naturlig ökning här till följd av att problemen även gror däruppe.

Det är egentligen innerstaden och storstäderna som SD måste satsa eftersom det är där massan finns.
2021-02-13, 00:22
Medlem
Citat:
Min känsla är att S är överskattade och SD underskattade i undersökningarna. Även om det var val idag med pandemin så är jag säker på att SD hade fått åtminstone minst 20 procent. Det innebär att S hade fått 25-26 snarare än 27.5.

Jag hade räknat iskallt med det om det inte hade varit för förra valet...
2021-02-13, 00:40
Medlem
Citat:
Nyans finns redan. Kan bara hoppas att de verkligen når stort bland förorterna.

Problemet med Norrland är dock att det är så få röster som ligger på spel om man exkluderar Gävleborg. SD är redan rätt starka i Gävleborg och Dalarna. Vi snackar om runt 600.000 röster (giltiga) max i Norrland exklusive gävleborg (och dalarna som dock tillhör svealand). Så det är liksom ingen riktig förlust men visst har man mycket att vinna även i denna del av landet. Men jag tror SD ändå kommer göra en naturlig ökning här till följd av att problemen även gror däruppe.

Det är egentligen innerstaden och storstäderna som SD måste satsa eftersom det är där massan finns.

Absolut- i en normal värld hade det logiska varit att satsa där flest väljare bor såklart.
Men ser man på varje land i hela väst så är större städer hopplöst vänsterliberala(trots att dessa platser är de mest förstörda). Medan landsbygden är konservativ. Norrland är undantaget.
2021-02-13, 00:47
Bannlyst
Citat:
Jag hade räknat iskallt med det om det inte hade varit för förra valet...
Ja men steget från 28 till 25 är ju inte långt alls. S tappade 2,7 i förra valet. Dom kommer lätt tappa minst 2 procent vilket gör att kommer hamna på 26,3 som bäst.
2021-02-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ja hatar man det lilla som är kvar av Sverige så!

Vad menar du? KD är ju lika överflödiga som L och MP. Ett stabilt styre skulle bestå av S, M och SD. På sätt så skulle man slippa bry sig om vad puttefnaskpartierna tycker.
2021-02-13, 00:51
Bannlyst
Citat:
Absolut- i en normal värld hade det logiska varit att satsa där flest väljare bor såklart.
Men ser man på varje land i hela väst så är större städer hopplöst vänsterliberala(trots att dessa platser är de mest förstörda). Medan landsbygden är konservativ. Norrland är undantaget.
Fast jag tror knappast någon här tror att SD kommer få 20 procent i Stockholms kommun eller göteborgs kommun. Men så länge man kan få ett hyfsat resultat och gå fram några procentenheter så hjälper det väldigt mycket. Varje procentenhet i en sån här stad innebär enorma röster.
2021-02-13, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Vad menar du? KD är ju lika överflödiga som L och MP. Ett stabilt styre skulle bestå av S, M och SD. På sätt så skulle man slippa bry sig om vad puttefnaskpartierna tycker.
S kommer aldrig samarbeta med M och sd.

Vad man än tycker om KD så måste de vara över 4 procent för att en M/KD/SD regering ska kunna nå majoritet.
Senast redigerad av tunnelgatan 2021-02-13 kl. 01:01.
2021-02-13, 00:59
Medlem
Citat:
S kommer aldrig samarbeta med M och KD.

Vad man än tycker om KD så måste de vara över 4 procent för att en M/KD/SD regering ska kunna nå majoritet.

Tack vare SD högersväng. Innan bjudmiddagarna hos Svenskt Näringsliv så var SD ett vänsterorienterat parti; inga vinster i välfärden, Nej till Eu mm men så lättköpta de var så är det inte förvånande att SD har bytt sida. Vad är SD utan invandringsfrågan? Istället låter de sig hunsas av M. Riktiga knähundar har de blivit.

SD skulle kunna vara mittenkraften mellan S och M så det inte blir för en skarp sväng åt något håll. Deras snack om konservatism är bara löjligt. Jag tycker att AFS är dårar men de ska ha eloge för att de inte hycklar i alla fall.
2021-02-13, 01:00
Medlem
Citat:

Ryker KD får vi evig vinter i form av rödgrön majoritet.
I en drömvärld där blågula blocket inte hade förlorat på det så hade jag dock också gjort mig av med KD då de mycket riktigt fyller noll funktion.
2021-02-13, 01:04
Medlem
Citat:
Tack vare SD högersväng. Innan bjudmiddagarna hos Svenskt Näringsliv så var SD ett vänsterorienterat parti; inga vinster i välfärden, Nej till Eu mm men så lättköpta de var så är det inte förvånande att SD har bytt sida. Vad är SD utan invandringsfrågan? Istället låter de sig hunsas av M. Riktiga knähundar har de blivit.

SD skulle kunna vara mittenkraften mellan S och M så det inte blir för en skarp sväng åt något håll. Deras snack om konservatism är bara löjligt. Jag tycker att AFS är dårar men de ska ha eloge för att de inte hycklar i alla fall.

Det är komplett psyksjukt att tro att något vänsterparti någonsin skulle vilja samarbeta med SD. Även om de så stod för planekonomi och gick med i pride med dildos i analen.
SD;s lite högersväng är just för att det är det enda block man har chans att få samarbete med och genomslag i invandringsfrågan(vår tids ödesfråga). Skulle S vilja stoppa invandringen menar du?
2021-02-13, 01:05
Bannlyst
Citat:

Råkade skriva "aldrig samarbeta med M och KD". Ska givetvis vara SD och inte KD.

Tror inte SD hade haft några problem att bilda regering med S och faktiskt driva klassisk socialdemokratisk ekonomisk politik. Problemet är att S är envisa och hade S tagit det steget så hade partiet dränerats på kvinnor och invandrare.

SD är fortfarande emot EU. SD slickar inte wallenbergs röv. SD är inte för NATO. Och tittar man på SD:s ekonomiska politik så är den de facto klassiskt socialdemokratisk utan identitetspolitiska flumsatsningar, dyra integrationsreformer, migrationskostnader, EU-kostnader. Allt går till välfärden. Med det så har landet råd att sänka skatter.

Vad är alternativet? M är de enda som är beredda att samarbeta med SD. Det viktigaste är att få stopp på migrationen, förändra straffrätten och lägga pengarna på Sverige och vårt folk. Med M kan SD få igenom dessa saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in