2021-02-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad exakt är man efter i, antalet neonskyltar som man kan belysa nattetid som syns från ISS?

Njae....

Vi kanske kan börja med några mer grundläggande saker man ligger efter i.

Vad sägs om:

1. Demokrati är ännu inte infört
2. Frihet att resa vart man vill och när man vill
3. Fri tillgång till global information
4. Press och yttrandefrihet
5. En fri och rättssäker marknadsekonomi

Skall vi börja där och ta del 2 senare?
Citera
2021-02-13, 00:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Javisst, men de hotade ju inte andra. Det är ju det som är den stora skillnaden när du refererar till sanktioner.
70-talet var dessutom någonting helt annat vad beträffar internationell information till gemene man, få utanför Sydkorea hade någon aning.
Så, det är alltså inte befolkningen i första hand du värnar om. Och jo, något strypt informationsflöde var det inte. Se bara på Vietnam. Nog höll man koll på vad som hände och definitivt hade politiker koll. Nog för att ha sanktioner mot Nordkorea.
Citera
2021-02-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Är ju ganska patetiskt att hänga upp sig på en väldigt gammal byggnad. Finns ju gott om andra byggnader, som arkitekter från väst har guidade turer till. Masikryong ser väldigt nice och ut ,och det har varit öppet länge.
Men du har, som trådens läsare insett, en tydlig agenda.

Nej!

Däremot är det patetiskt, att ett av världens fattigaste länder överhuvudtaget kommer på den befängda idén att bygga en sådan extrem och fullkommligt onödig byggnad, i synnerhet när infrastrukturella hålen gapade avgrundsdjupa då liksom nu.

Att Kim och Nordkorea lider av ett enormt mindervärdskomplex vet vi sedan tidigare, men att man inte lärt sig det destruktiva i att bibehålla detta komplex år 2021 är märkligt då det endast hämnar landets utveckling.

Man borde lärt sig av Vietnam. som efter kriget fortsatte den katastrofala Stalinistiska planekonomin vilket medförde att inflationen till slut blev så hög som 700%. Räddningen blev att istället bli partner med USA och odla fruktsam gemenskap och vänskap.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-02-13 kl. 08:04.
Citera
2021-02-13, 10:44
Medlem
På tisdag, den 16/2, kl 20.00 sänder National Geografic Sverige den första delen av två av den nyproducerade filmen ”Inside the Mind of a Dictator”
Del två sänds veckan efter den 23/2 samma tid.
Totalt två timmar långt
Den kommer att visas i alla världsdelar så håll koll på sändningstider ni tråddeltagare utanför Sverige
Citera
2021-02-13, 11:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
På tisdag, den 16/2, kl 20.00 sänder National Geografic Sverige den första delen av två av den nyproducerade filmen ”Inside the Mind of a Dictator”
Totalt två timmar långt
Den kommer att visas i alla världsdelar så håll koll på sändningstider ni tråddeltagare utanför Sverige
Det blir andra försöket, den skulle visats redan jan, 18. Men togs bort utan förklaring.

Den kommer naturligtvis även att finnas att streama, sannolikt på disney+, hulu i USA för dom som vill kolla på de tider som passar.
Citera
2021-02-13, 11:13
Medlem
Citat:
Totalt två timmar långt

Jag rekommenderar ALLA att se den!

Jag har haft förmånen att följa produktionen och man visar bland annat en hel del nya intervjuer.

Missa inte!
Citera
2021-02-13, 11:22
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag rekommenderar ALLA att se den!

Jag har haft förmånen att följa produktionen och man visar bland annat en hel del nya intervjuer.

Missa inte!

Programmets titel indikerar nobelprisstatus på vetenskapsmännen som förmodas ha trängt in i nåns hjärna och förmodas framträda i programmet, eller - så är det den vanliga västliga propagandan: mycket skrik och inget innehåll.

Alltså, slöseri med tid.
Citera
2021-02-13, 11:30
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Däremot är det patetiskt, att ett av världens fattigaste länder....

DFRK är ett rikt land, enorma naturresurser, välutbildat och artigt folk som har arbete, bostad, social välfärd och gemenskap och höga ideal i den demokratiska folkrepubliken.

DFRK är ett självständigt och rikt land som där folket älskar varandra och sitt ledarskap som står emot fienden som en järnhård näve av vilja!

Inga kriminella gäng i DFRK, ingen Covid 19 som dödar dem som flugor som i vissa sk "rika" länder, inga uteliggare, ingen utslagning. Här byggs ett paradis för de arbetande klasserna utan parasiter och propagandister som du!
Citera
2021-02-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Programmets titel indikerar nobelprisstatus på vetenskapsmännen som förmodas ha trängt in i nåns hjärna och förmodas framträda i programmet, eller - så är det den vanliga västliga propagandan: mycket skrik och inget innehåll.

Alltså, slöseri med tid.

Recensioner av en rödgardist som Dig, med Rokossovskij som idol, tillmäts föga seriositet och än mindre någon form av sanningshalt!

Har man en idol och avatar, som har det CV som Rokkosovskij har, förstår jag att man hyllar diktaturen i Nordkorea.

Du kanske kan berätta för trådens läsare hur många människoliv Rokossovskij har på sitt samvete och hur många han sände som tvångsarbetare till olika gruvor och stenbrott respektive hur många gånger han beordrat in armén mot strejkande arbetare.

Minns Du hur han motiverade insättningen av armén när Polska arbetare strejkade i Poznan 1956?

Du borde skämmas!
Senast redigerad av LEMMOR 2021-02-13 kl. 12:02.
Citera
2021-02-13, 11:58
Medlem
Giant Squids avatar
Gällande den unika stil som nordkoreansk arkitektur innebär kan Inside North Korea av Oliver Wainwright vara av intresse. Jag tror han i grunden är arkitekturkritiker på The Guardian till vardags.

I vanliga fall så borde Ryugyong kanske ha rivits, såsom man gör med megabyggnader som misslyckats i övriga världen. Men ibland blir det spökskyscrapers kvar, det finns exempel runt om på jorden. Men i detta fall så är det en ikonisk unik byggnad som i sig bör stå kvar som den symbol den är.

Dom första arkitekterna för att bygga upp den helt raserade staden under den neoklassiska eran var från östtyskland och sovjet. På 60-70 talet så kom dom futuristiska sci fi influenserna. Kim Jong il skriver i en av sina design avhandlingar om hur han vill att byggstilen ska uppfattas. "Mysig" skriver han, det är inte något man förväntar sig. Och staden verkar vara mysig med sin färgsättning och sin blandning utav husstilar och former. Inte så stelt monotont fyrkantigt som o tex, sverige. Som präglats av miljonprogram,gallerior, rivanden utav innerstadscentra, samt en arkitektur som bara handlar om kostnadseffektivitet och förvaring av människor.

Efter 70 talet så började koreanska traditionella stilar att blandas med det tidigare, vilket oplanerat gör det ännu mer unikt. Och under Kim Jong un så fylls skylinen med skyskrapor, inte min favorit. Men varje område (ploppar upp ett om året) har ändo en egen prägel. Arkitektur påverkar mående och hälsa, dålig arkitektur leder till ökad psykisk ohälsa, vilket finns statistik på från stockholms förortsprogram, och jag tror vem som helst skulle må bättre att vandra på Pyongyangs gator än på Brunkebergstorg.
Citera
2021-02-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
DFRK är ett rikt land, enorma naturresurser, välutbildat och artigt folk som har arbete, bostad, social välfärd och gemenskap och höga ideal i den demokratiska folkrepubliken.

DFRK är ett självständigt och rikt land som där folket älskar varandra och sitt ledarskap som står emot fienden som en järnhård näve av vilja!

Inga kriminella gäng i DFRK, ingen Covid 19 som dödar dem som flugor som i vissa sk "rika" länder, inga uteliggare, ingen utslagning. Här byggs ett paradis för de arbetande klasserna utan parasiter och propagandister som du!
Jag håller med på alla punkter!
Ytterligare en sak att nämna är att DPRK har tagit hem Nobelpriset i alla discipliner sedan 1951. Man missade dock priset i kemi 1964 då jag tror att det var en brittisk kvinna som tog hem det.
I övrigt har man gjort rent hus vilket är en enastående bedrift!
Dessutom har de flesta av dagens inovationer sitt ursprung i DPRK.
Citera
2021-02-13, 13:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Appropå dokumentärer tittade jag idag på Assassins som handlar om mordet på Kim Jong-nam på Kuala Lumpur flygplats 2017. Framkom en del som jag inte kommit i kontakt med tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in