2021-02-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det du menar är att KP och hela PU blivit hotade till tystnad. Är det trovärdigt? Det handlar ju inte om förskolelärare, det handlar om poliser och åklagare. Van vid hotbilder.

Det är skillnad på hot och hot.
Citera
2021-02-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det finns civilanställda inom CIA också, ja. Det är inte CIA agenter.

Vapen handlaren var "civilanställd" som översättare inom US Air Force med placering i Sverige vilket är tidernas sämsta täckmantel för en CIA agent på hemligt uppdrag i Sverige.

I förhören med Vapensamlarens dotter finns ett foto på ett dokument från US Air Force och gradbeyeckningar för sergeant vilket han förmodligen innehade.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Eller tidernas bästa då eftersom du absolut inte misstänker honom.
Citera
2021-02-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Han har gjort jättemycket KP, han har sökt massa info om SEs bästa vän vapensamlaren, frågor till MUST, CIA och Amerikanska försvaret. Han har också haft folk som varit Sydafrika och hämtat en viktig dossier. Men han fick inte presentera vad han kommit fram till, han blev hotad av någon, det måste väl alla förstå som sett presskonferensen, han var vit i ansiktet och såg ut som att han hade sett ett spöke. Långt ifrån den självsäkre man som i SVT lovat en lösning på MOP.

Det finns ingen som formellt kan förbjuda en svensk åklagare att presentera något i en presskonferens i ett mål han handlägger.

Men det är en intressant iakttagelse som du har gjort. KP presenterade en mängd åtgärder, eller som jag skrev försökte visa att han gjort något.

Om det nu inte är så som jag tror att det fortfarande pågår en förundersökning om MOP.
Citera
2021-02-12, 17:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det finns civilanställda inom CIA också, ja. Det är inte CIA agenter.

Vapen handlaren var "civilanställd" som översättare inom US Air Force med placering i Sverige vilket är tidernas sämsta täckmantel för en CIA agent på hemligt uppdrag i Sverige.

I förhören med Vapensamlarens dotter finns ett foto på ett dokument från US Air Force och gradbeyeckningar för sergeant vilket han förmodligen innehade.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Jag säger inte att han jobbade för CIA. Men du hade av nån anledning en väldigt svart-vit benhård definition av ordet CIA-agent. När folk pratar om cia-agenter så menar de nån som jobbar för CIA. Agent är ingen skyddad titel vad jag vet, det innebär väl bara att man agerar för någon annan.
Citera
2021-02-12, 17:25
Medlem
Citat:
Det finns ingen som formellt kan förbjuda en svensk åklagare att presentera något i en presskonferens i ett mål han handlägger.

Men det är en intressant iakttagelse som du har gjort. KP presenterade en mängd åtgärder, eller som jag skrev försökte visa att han gjort något.

Om det nu inte är så som jag tror att det fortfarande pågår en förundersökning om MOP.

Det han sa är "Vi kommer inte förbi Skandiamannen. SE" . Jag tror inte att han ljög. Det var en del av sanningen. SE var inblandad. Det var allt han fick lov att säga. Allt han vågade säga. Och det var inga smågangsters som hotade honom. Alla är inte lika modiga som Navaljny. KP hade aldrig nämnt SE vid namn om han inte var väldigt säker på att han var inblandad.
Citera
2021-02-12, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det är skillnad på hot och hot.

Men kom igen. Jag tror inte apartheid-folket och cia bryr sig om detta 35 år senare, ens om de skulle vara inblandade. Det är inte samma folk kvar.
Citera
2021-02-12, 17:28
Medlem
Citat:
Jag säger inte att han jobbade för CIA. Men du hade av nån anledning en väldigt svart-vit benhård definition av ordet CIA-agent. När folk pratar om cia-agenter så menar de nån som jobbar för CIA. Agent är ingen skyddad titel vad jag vet, det innebär väl bara att man agerar för någon annan.

Nja, en CIA agent arbetar med utrikes underrättelsetjänst för USA och är ansvarig inför ett flertal myndigheter i USA för det dom gör i tjänsten.

Sen har CIA en hel räcka av andra anställda som tekniker, analytiker och andra. Dom är inte agenter.
Citera
2021-02-12, 17:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Har du ännu inte sett del 2 av nya dokumentären om Svartenbrandt så gör det. Gubb är med där + att Svarten dillar om "polisen vet" när Guillou intervjuar honom. I liggaren ser man att polisen vet ang Svartenbrandt.

Nej tänker inte se en dokumentär som glorifierar våld och brott. Svartenbrandt ska glömmas bort som det kräk han var.
Citera
2021-02-12, 17:32
Medlem
Citat:
Men kom igen. Jag tror inte apartheid-folket och cia bryr sig om detta 35 år senare, ens om de skulle vara inblandade. Det är inte samma folk kvar.
Ja, någon hade hotat honom, det såg man på honom. Han var vit i ansiktet, såg ut som han sett ett spöke och händerna skakade, han såg ju livrädd ut, såg du inte presskonferensen?
Citera
2021-02-12, 17:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nja, en CIA agent arbetar med utrikes underrättelsetjänst för USA och är ansvarig inför ett flertal myndigheter i USA för det dom gör i tjänsten.

Sen har CIA en hel räcka av andra anställda som tekniker, analytiker och andra. Dom är inte agenter.

Nej. Men folk använder uttrycket CIA-agent om folk som jobbar för CIA. Jag gör det, Homes gör det, nästan alla gör det. Talspråk kontra benhård definition.

Ordet agent har en allmän svensk definition också. Har inget med underrättelsetjänster att göra.
Citera
2021-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Nej. Men folk använder uttrycket CIA-agent om folk som jobbar för CIA. Jag gör det, Homes gör det, nästan alla gör det. Talspråk kontra benhård definition.

Jag skulle gissa att CIA också har ett nätverk av samarbetspartners ute i världen som inte själva har den fina tjänsten som CIA-agent.
Citera
2021-02-12, 17:38
Medlem
Citat:

Ordet agent har en allmän svensk definition också. Har inget med underrättelsetjänster att göra.

Javisst, James Bond terminologin grasserar vilt men det betyder inte att en Vapensamlare automatiskt blir en lönnmördare för CIA.

En CIA agent har absolut med USA's utrikes underrättelstjäns att göra, det är hans arbetsuppgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in