2021-02-10, 16:43
  #61
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurik
Handlar om helt okända Iskana Investments som sysslat med momsfusk,skenföretag och falska fakturor. Ett rent blufföretag. Även Stockholmsbaserade Novocade AB är under utredning.

ok, hur har de lagt upp det? Jag menar får de tillbaka moms måste de ju kunna påvisa att de betalat?
Citera
2021-02-10, 16:44
  #62
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajrajmf
Tack!

” Skatteverket finner det märkligt att ni den 6 april inte kunde förutse att omsättningen för de kommande tre månaderna skulle komma att öka så enorm mycket, till ca 139 miljoner kr, dvs 868 % mer än den av er angivna årsomsättningen.”

Märkligt, indeed...



Jag håller verkligen med, det här är ju en typ av brottslighet som verkligen drabbar alla i samhället.
Man undrar ju hur utbrett det är?


Ska grotta ner mig i FUP:en nu.

Det är nog värre än vi kan ana! Babbejävlarna har inga som helst moraliska betänkligheter då det gäller att skinna svenska samhället. Att dom här åkte dit är nog bara toppen på isberget.
Citera
2021-02-11, 08:38
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är nog värre än vi kan ana! Babbejävlarna har inga som helst moraliska betänkligheter då det gäller att skinna svenska samhället. Att dom här åkte dit är nog bara toppen på isberget.

Just inlägget du svarar på gäller ett bolag där inga "babbejävlar" är delaktiga. Däremot lär det vara ett internationellt stort nätverk bakom hela kuppen med tanke på omfattningen. Det som kommit upp här hittills är vad jag tror bara en väldigt liten del av hela bedrägeriet och borde vara fler länder drabbade. Kan dock inte hur momsregler kring mobiler ser ut i andra länder.
Citera
2021-02-11, 11:35
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kettleball
Ja som jag fått beskrivet från folk som känner till och träffat G*orge Haddad så är han inte speciellt klipsk eller skrämmande person och att det är ofattbart hur en sådan person ska ha lyckats med detta. Tror han bara introducerats för upplägget och hoppat på för snabba pengar och sedan dra. J*han R*ssi känner jag inte till och ingen jag pratat med gör det heller. Vad har han för bakgrund, någon som vet?

J*han R*ssi gick in som VD/bolagsman/ägare i Kod2 AB i slutet av 2017.
Kod 2 AB hade dessförinnan sålt kläder (hoodies kepsar), marknadsföringen skedde delvis via facebook se skärmdump. https://ibb.co/MpzDyCg Det framgår vilka som står bakom sidan: And*rs Ad*li och J*han R*ssi.

And*rs Ad*li är känd som före detta rånare bland annat ett uppmärksammat rån i Finland 2007 https://blog.zaramis.se/2016/10/28/ranet-mot-finlands-bank-2007. Eventuellt kan även J*han R*ssi ha deltagit i rånet.

And*rs Ad*li har skrivit flera böcker om sitt liv som rånare bla
Sista Rånet (2015)
Svenska Rånare (2017)
I september 2017 lade de upp en facebooksida för att marknadsföra dessa böcker
https://ibb.co/2dBWHjb
https://www.facebook.com/SvenskaRanare

22 juli 2019 lades denna bild up på insta https://ibb.co/xXqXLcM

Kod2 AB bytte under härvans gång namn till Novacode AB.

J*han R*ssi nämns otaliga gånger i FUP, man får en bild att det var han som höll kontakten med en ganska stor del av nätverket. Han har t.ex hållit tät kontakt med Halmstadsgrenen (Chamon), Ljungby (fotbollsdomaren), Per S*derqvist ("revisorn"). J*ohan R*ssi kom senare in i styrelsen för Voxera AB, hade fullmakt till Bbn-Teles konton på Åland och påstås ha varit den som styrde VH-Tele AB och KayBee AB i bakgrunden.

Ännu viktigare: J*han R*ssi varkar ha haft en del internatioella kontakter. I Whatsapp hänvisar han flera gånger till sina kontakter med "Elliot" "Doc" "Alexia" och "Dr. Danish" (några av dessa pseudonymer kan vara samma person).

J*han R*ssi är dessutom en internationell aktör, har bland annat en lägenhet i Spanien. Det var nog ett enkelt val för honom att försvinna.
__________________
Senast redigerad av Skewie 2021-02-11 kl. 12:14. Anledning: Rättat div stavfel
Citera
2021-02-11, 11:59
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
J*han R*ssi gick in som VD/bolagsman/ägare i Kod2 AB i slutet av 2017.
Kod 2 AB hade dessförinnan sålt kläder (hoodies kepsar), marknadsföringen skedde delvis via facebook se skörmdump. https://ibb.co/MpzDyCg Det framgår vilka som står bakom sidan
And*rs Ad*li och J*han R*ssi. And*rs Ad*li är känd som före detta rånare bland annat ett uppmärksammat rån i Finland 2007 https://blog.zaramis.se/2016/10/28/ranet-mot-finlands-bank-2007. Eventuellt kan även J*han R*ssi ha deltagit i rånet.

And*rs Ad*li har skrivit flera böcker om sitt liv som rånare bla
Sista Rånet (2015)
Svenska Rånare (2017)
I sepbember 2017 lade de upp en facebooksida för att marknadsföra dessa böcker
https://ibb.co/2dBWHjb
https://www.facebook.com/SvenskaRanare

22 juli 2019 lades denna bild up på insta https://ibb.co/xXqXLcM

Kod2 AB bytte under härvans gång namn till Novacode AB.

J*han R*ssi nämns otaliga gånger i FUP, man får en bild att det var han som höll kontakten med en ganska stor del av nätverket. Han har t.ex hållit tät kontakt med Halmstadsgrenen (Chamon), Ljungby (fotbollsdomaren), Per S*derqvist ("revisorn"). J*ohan R*ssi kom senare in i styrelsen för Voxera AB, hade fullmakt till Bbn-Teles konton på Åland och påstås ha varit den som styrde VH-Tele AB och KayBee AB i bakgrunden.

Ännu viktigare: J*han R*ssi varkar ha haft en del internatioella kontakter. I Whatsapp hänvisar ha n flera gånger till sina kontakter med "Elliot" "Doc" "Alexia" och "Dr. Danish" (några av dessa pseumer kan vara samma person).

J*han R*ssi är dessutom en internationell aktör, har bland annat en lägenhet i Spanien. Det var nog ett enkelt val för honom att försvinna.
Wow, spännande material att grotta ner sig i!
Citera
2021-02-12, 07:56
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanneDolme
Wow, spännande material att grotta ner sig i!

Ja verkligen intressant. H*aton på bilden är väl CS kungen, i kommentarsfältet skriver club prives ägare och And*rs Ad*li då. Inte för att de varit delaktiga men det sken av ett stort nätverk och vad för människor. Han har dessutom tidigare vapen och narkotikabrott.

Hur många är det som förvunnit och är häktade i sin frånvaro?

Vad kan vi få fram om Da*ud Cham*n?
Citera
2021-02-12, 10:13
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kettleball
Ja verkligen intressant. H*aton på bilden är väl CS kungen, i kommentarsfältet skriver club prives ägare och And*rs Ad*li då. Inte för att de varit delaktiga men det sken av ett stort nätverk och vad för människor. Han har dessutom tidigare vapen och narkotikabrott.

Hur många är det som förvunnit och är häktade i sin frånvaro?

Vad kan vi få fram om Da*ud Cham*n?
Det måste vara gamle CS-mästaren. En sleevetatuering med Stockholm stads logga är nog unikt.
J*han R*ssi är väl den blonde längst till höger.
Citera
2021-02-12, 14:23
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det måste vara gamle CS-mästaren. En sleevetatuering med Stockholm stads logga är nog unikt.
J*han R*ssi är väl den blonde längst till höger.

Jaha trodde det var han mellan CS och Anders. Men då hittade jag en video på honom

https://vimeo.com/53674215
Citera
2021-02-12, 16:45
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kettleball
Jaha trodde det var han mellan CS och Anders. Men då hittade jag en video på honom

https://vimeo.com/53674215
Haha först trodde jag videon var ett skämt men den är ju på riktigt!

Undrar också vem som höll i kameran när bilden togs på Strandvägen 1. En tallrik extra på bordet. Men det är nog OffTopic. Tycker dock att Johans koppling till "Svenska Rånare" är intressant att ha i bakhuvudet.
Citera
2021-02-12, 21:11
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Haha först trodde jag videon var ett skämt men den är ju på riktigt!

Undrar också vem som höll i kameran när bilden togs på Strandvägen 1. En tallrik extra på bordet. Men det är nog OffTopic. Tycker dock att Johans koppling till "Svenska Rånare" är intressant att ha i bakhuvudet.

Haha jag med! ofta han bangar en golden shower liksom..
Citera
2021-02-13, 20:41
  #71
Medlem
rajrajmfs avatar
Efter att ha läst igenom FUP:en kommer här mina two cents:

- Den svenska ”falangen” av den här affärsverksamheten kan väl bäst beskrivas som ett gäng nyttiga idioter. Det är nog inte många av dem som hade fått godkänt i gymnasiekursen Företagsekonomi A.
Dunning–Kruger-effekten, osv...

- Personerna bakom allt verkar dock ha huvudet på skaft. Kommunikationen dem emellan är intressant läsning (Aktbilaga 286).

Ett exempel:

Doctor Leban:
”How long can we do the same exercise without flagging
Has this been done before ?”


Agi:
”I am doing this past 16years all over Europe Contra is normal and allowed by law
[...]
I agree and the way I always worked is making many invoices and payments even small ones just to make it all a bit messed up so it's hard to see what's really happening but most importantly is that if you count all incoming and outgoing stock that the qty match and the payments too”


- Synd att man inte fått tag på J*han R*ssi. Han är tvivelsutan en centralfigur i den här soppan.

Att H*aton syns på bild med den där typen av personer förvånar mig inte det minsta. Moraliskt tvivelaktig, är en passande beskrivning av honom.
Citera
2021-02-14, 09:19
  #72
Medlem
Mindbusinesss avatar
Verkar vara sex miljarder man svindlat.
” Det finns olika beräkningar på hur många miljarder som staten kan ha förlorat. I fjol uppgav Skatteverket att härvan omfattar tre miljarder men enligt SVT:s granskning kan det i själva verket handla om minst dubbelt så mycket pengar.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-over-hundra-bolag-kan-inga-i-misstankta-superkuppen-ett-utifran-styrt-angrepp-mot-sveri ge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in