2021-02-12, 02:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte osannolikt att SE hade tillgång till en sådan revolver.

En vapenvan militär med erfarenhet av vapnet berättar här om m/58.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html

Ett par citat ur bloggen;

"Revolver m/58 var alltså svårskjuten och det är inte lätt att träffa ett mål på långt håll. Men på kort håll och modifierad för .357 ammunition är den ett farligt vapen som dessutom är lätt att dölja innanför en jacka tack vare sin ringa storlek."

"I observed the effect of the .357 Magnum 125 grain JHP once over the top of my own sights. The effect was gruesome. A solid hit that produced a severe blood flow AND dramatic effect from the rear, including lung tissue thrown perhaps three feet."

Märkligt att utredningen inte intresserade sig för den här revolvermodellen, passar ju i SE väska som hand i handske.

Så nu skulle SE inte bara äga ett olagligt vapen. Den revolvern eller ammunitionen skulle då vara modifierad. Modierad för att skjuta dyrare ammunition...
Citera
2021-02-12, 02:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
1. SE fick inte vara med på rekonstruktion, därför att PU misstänkte SE redan
då som GM, PU ville vänta lite för att se hur långt SE kunde gå, ingen brådska,
bra tänkt och handlat av PU då.
2. SE smög säkert bland kvarteren för att samla in information vid rekonstruktionen,
t.o.m. låg uppe på något tak och memorerade.

PU hade behövt en "Infiltratör".
SE var uppväxt i Indien.
SE har säkert fler mord på sitt samvete.

1. SE fick inte vara med på rekonstruktionen för att han själv sagt att han sett varken mordet eller mördaren. Således är han helt värdelös som vittne.

2. Allt som kom fram på rekonstruktionen var redan ute i media, i stora drag.

Vad Indien har med något att göra kan du ju förklara.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-12 kl. 02:59.
Citera
2021-02-12, 02:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så nu skulle SE inte bara äga ett olagligt vapen. Den revolvern eller ammunitionen skulle då vara modifierad. Modierad för att skjuta dyrare ammunition...

Skulle och skulle, jag länkar enbart till information om revolvern och påstår att den passar i SE handledsväska. Upp till dig att bedöma informationen, jag anser dock att det inte är osannolikt att SE kan ha haft tillgång till en sådan revolver, antingen från tiden inom försvaret, skytteklubb eller via någon person i en försvarsskytteförening.

Det mest intressanta är dock att utredaren tycks ha missat att utreda m/58 som möjligt mordvapen.
Citera
2021-02-12, 07:00
Medlem
Split-eds avatar
Är det någon här som sett dokumentären som finns på SVT play gällande skandiamannen?

Jag minns inte vad han hette som gjort dokumentären, han gästade även Palmemordet (podden) nyligen, tyckte det sådde en del tvivel hos mig. Jag vet inte, tiden känns fortfarande så tight, redan där tycker jag det faller.
Citera
2021-02-12, 08:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Var det en sådan här pistol SE brukade ha i rockfickan, åtminstone när han skulle hem sena fredagskvällar? Den kan han ha haft sin ägo sedan den militära karriären, eller möjligen fått låna av någon av militärpolarna, det fanns ju några sådana i hans umgänge.
https://militarhistoria.ifokus.se/discussion/865435/pistol-m40

En sådan pistol nämns i artikeln nedan
https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
När SE jobbade på FMV, försvarets materielverk så var det tydligen vanligen att personalen tog över oregistrerade testade pistoler/revolvrar och tog hem dem. (Den osannolike mördaren) Säg att SE gjorde det eller hade någon kompis som gjorde det och lånade det p g a att han kände sig otrygg. Självklart skulle han då inte berätta något för sin fru. Lite osannolikt förstås men frun visste ju inte om att SE var med i och tävlade i en förening, han hade förmodligen fler hemligheter som han aldrig berättade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Isåfall en m58b revolver

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte osannolikt att SE hade tillgång till en sådan revolver.

En vapenvan militär med erfarenhet av vapnet berättar här om m/58.

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/03/gott-om-vapen.html

Ett par citat ur bloggen;

"Revolver m/58 var alltså svårskjuten och det är inte lätt att träffa ett mål på långt håll. Men på kort håll och modifierad för .357 ammunition är den ett farligt vapen som dessutom är lätt att dölja innanför en jacka tack vare sin ringa storlek."

"I observed the effect of the .357 Magnum 125 grain JHP once over the top of my own sights. The effect was gruesome. A solid hit that produced a severe blood flow AND dramatic effect from the rear, including lung tissue thrown perhaps three feet."

Märkligt att utredningen inte intresserade sig för den här revolvermodellen, passar ju i SE väska som hand i handske.
Ja det finns mycket här som passar som "hand i handske" om man kombinerar det med SE.

"Lars Borgnäs kunde också visa att dessa förändringar ledde till försumbara skillnader i kulornas utgångshastighet. Det ledde naturligtvis till frågan varför polisen inte sökt efter revolvrar kaliber .38 med rätt bomdata. Just Smith & Wesson-revolvrar kaliber .38 var relativt vanliga bland civila skyttar och samlare, samt som tjänstevapen inom Försvarsmakten. Den fördel en gärningsman vinner med att modifiera Magnumammunition så att den går att använda i en revolver kaliber .38 är tydlig: istället för att gå runt med revolver »stor som en spädgris«, som kriminologiprofessor Leif GW Persson har uttryckt det, kan gärningsmannen använda ett mera lätthanterligt vapen."

SE i Skydd & Säkerhet:
"Jag skulle personligen ha använt ett mindre och smidigare vapen - om jag varit mördaren."

Det som stör lite grann är dock den teori som Draifos är inne på, se nedan. Först trodde jag att den var på skoj men ju mer jag tänker på den, varför inte.

(FB) Skandiamannen

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det bästa sättet att vederlägga den befängda teorin om en efterhandskonstruktion är väl att visa på belägg för att han faktiskt uppträdde i de där fyra attiraljerna på mordkvällen. Och om inte det går så kanske man kan försöka slå fast att han åtminstone ägde de här sakerna innan mordet, och att det inte bara var någonting han kan ha inhandlat inför sina rekonstruktioner. En exfru var väl skeptisk till att han hade glasögon, men det borde ju finnas förhör med andra som skulle kunna ha intygat att han ägde glasögon. Eller går det kanske att se honom i glasögon på t.ex. något av de foton som visades i dokumentären? Sedan angående rocken så sade väl exfrun att han hade på sig en noppig mörkblå rock på natten när han kom hem. Det är en osäker uppgift, och stämmer inte med den svarta rock han har på sig vid rekonstruktionerna. Kepsen har jag inte sett något om i förhören med exfrun. Visserligen pratar alltså någon väktare om en rutig keps med öronlappar, men det är ju inte den kepsen han har vid rekonstruktionen. Handledsväskan vet jag inte heller om de har frågat exfrun om. "Urverk" sade väl att SE lade upp en liten väska på disken i receptionen när han kom tillbaka till Skandia, hur man nu kan minnas en sådan helt obetydlig detalj flera månader senare. Väskan skulle ha haft måtten 10 x 15 cm. En praktikant eller kollega uppgav också i ett förhör nu i modern tid att han minns att SE ägde en handledsväska, men det minnet kan ju också vara en efterhandskonstruktion utifrån SE:s poserande i media med en handledsväska.

Tillsvidare måste vi nog hålla öppet för att det kan ha rört sig om ett litet maskeradkit som SE införskaffade i efterhand för att kunna köra sitt förväxlingsnummer. Det vore bra om det gick att hitta säkra uppgifter om att han åtminstone ägde de fyra attiraljerna (glasögon, rock, keps och handledsväska) innan rekonstruktionen, och helst foton förstås.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-12 kl. 09:15.
Citera
2021-02-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ja det finns mycket här som passar som "hand i handske" om man kombinerar det med SE.

"Lars Borgnäs kunde också visa att dessa förändringar ledde till försumbara skillnader i kulornas utgångshastighet. Det ledde naturligtvis till frågan varför polisen inte sökt efter revolvrar kaliber .38 med rätt bomdata. Just Smith & Wesson-revolvrar kaliber .38 var relativt vanliga bland civila skyttar och samlare, samt som tjänstevapen inom Försvarsmakten. Den fördel en gärningsman vinner med att modifiera Magnumammunition så att den går att använda i en revolver kaliber .38 är tydlig: istället för att gå runt med revolver »stor som en spädgris«, som kriminologiprofessor Leif GW Persson har uttryckt det, kan gärningsmannen använda ett mera lätthanterligt vapen."

SE i Skydd & Säkerhet:
"Jag skulle personligen ha använt ett mindre och smidigare vapen - om jag varit mördaren."

Det som stör lite grann är dock den teori som Draifos är inne på, se nedan. Först trodde jag att den var på skoj men ju mer jag tänker på den, varför inte.

(FB) Skandiamannen

Engström spekulerar i att mordvapnet kanske inte var en S&W eftersom han inte upplevde något "kanonskott" och påpekar att han som mördare skulle valt ett mindre kraftigt vapen "med elfenbenskolv i utsirat mönster som det som försvann från restaurang Oxen samma kväll".

Kan du hjälpa mig att förstå den här dolda bekännelsen från Engström? Smet han in på Oxen och stal mordvapnet där?
Citera
2021-02-12, 13:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Engström spekulerar i att mordvapnet kanske inte var en S&W eftersom han inte upplevde något "kanonskott" och påpekar att han som mördare skulle valt ett mindre kraftigt vapen "med elfenbenskolv i utsirat mönster som det som försvann från restaurang Oxen samma kväll".

Kan du hjälpa mig att förstå den här dolda bekännelsen från Engström? Smet han in på Oxen och stal mordvapnet där?
Om han är GM, vilket jag tror, så tror jag att han hade vapnet sedan FMV-tiden. Det där med "Oxen" var en liten blinkning åt CP-hållet, det intressanta i det han säger är det "smidiga" vapnet.

Om han inte är GM så är frågan varför han säger saker eller som han CP sa, "Varför säger folk saker?"
https://www.pressreader.com/sweden/spraktidningen/20181114/281560881796796

Att han ljuger eller hittar på är helt klart men frågan är alltså varför. Ville han göra sig till ett intressant vittne eller ville han rentav bli misstänkt. Han pekar ut sig själv till exempel vid förhöret den 11 mars på ett mer utförligt sätt än något vittne gjort. Som Draifos skrev så erkänner han i så fall på ett mer sofistikerat sätt än de andra stollarna.

(FB) Skandiamannen
Citera
2021-02-12, 13:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

SE i Skydd & Säkerhet:

(FB) Skandiamannen

Om SE hade en revolver som han brukade gå runt med. Varför skulle han ha ett modifierad vapen/ammunition i så fall? Ammunitionen till en 38a är ju billigare.

Att det finns en möjlighet att det var en mindre revolver passar som hand i handsken med SE för att han en gång sagt att han skulle använt ett mindre vapen om han var GM???

Med logiken och tolkningarna du använder så borde en större revolver passa som han i handsken på SE, för att han ju en gång sagt att han "skulle ha" använt ett mindre vapen. Dvs att han med detta erkänner att han mördade Palme med en stor revolver, men "skulle ha" använt en mindre.

Du menar ju att SE fördolt erkänner hela tiden. Så då borde även detta vara ett erkännande. Varför använda frasen "skulle ha" om han inte mördat Palme med ett enormt vapen? Är det inte så du brukar resonera?
Citera
2021-02-12, 13:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om han är GM, vilket jag tror, så tror jag att han hade vapnet sedan FMV-tiden. Det där med "Oxen" var en liten blinkning åt CP-hållet, det intressanta i det han säger är det "smidiga" vapnet.

Om han inte är GM så är frågan varför han säger saker eller som han CP sa, "Varför säger folk saker?"
https://www.pressreader.com/sweden/spraktidningen/20181114/281560881796796

Att han ljuger eller hittar på är helt klart men frågan är alltså varför. Ville han göra sig till ett intressant vittne eller ville han rentav bli misstänkt. Han pekar ut sig själv till exempel vid förhöret den 11 mars på ett mer utförligt sätt än något vittne gjort. Som Draifos skrev så erkänner han i så fall på ett mer sofistikerat sätt än de andra stollarna.

(FB) Skandiamannen

Så nu har du svängt. Från att SE är GM för att han för att han försöker bortförklara varför han är så lik GM (i dina ögon), till att SE är GM för att han överdriver hur lik GM han är. Snacka om att vända 180 grader.
Citera
2021-02-12, 13:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Om SE hade en revolver som han brukade gå runt med. Varför skulle han ha ett modifierad vapen/ammunition i så fall? Ammunitionen till en 38a är ju billigare.

Att det finns en möjlighet att det var en mindre revolver passar som hand i handsken med SE för att han en gång sagt att han skulle använt ett mindre vapen om han var GM???

Med logiken och tolkningarna du använder så borde en större revolver passa som han i handsken på SE, för att han ju en gång sagt att han "skulle ha" använt ett mindre vapen. Dvs att han med detta erkänner att han mördade Palme med en stor revolver, men "skulle ha" använt en mindre.

Du menar ju att SE fördolt erkänner hela tiden. Så då borde även detta vara ett erkännande. Varför använda frasen "skulle ha" om han inte mördat Palme med ett enormt vapen? Är det inte så du brukar resonera?
Ja varför SE sagt saker kan men verkligen fundera på, som det här

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860311.pdf

"... keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Eller som den gode CP sa: "Ja varför säger folk saker?"
Citera
2021-02-12, 13:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så nu har du svängt. Från att SE är GM för att han för att han försöker bortförklara varför han är så lik GM (i dina ögon), till att SE är GM för att han överdriver hur lik GM han är. Snacka om att vända 180 grader.
Ja jag tycker att han nästan överdriver utpekandet av sig själv så frågan är om bara ville vara ett vittne, han kanske siktade högre än så. En intressant tanke åtminstone ...
Citera
2021-02-12, 13:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860311.pdf

"... keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Läs lite långsammare så inser du att det inte står att uppgiftslämnaren lämnar signalementet enligt det citerade. Det står att uppgiftslämnaren ger signalementet på SE och sen förklarar SE hur han var klädd.

Det står inte vilket signalemente uppgiftslämnaren ger till polisen på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in