2021-02-12, 12:20
Medlem
Madagascars avatar
Reg Skåne rapporterar 698 nya fall idag.

Det verkar inte längre minska i Skåne.
Citera
2021-02-12, 12:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Troligtvis brittmutationen som börjar ta för sig där också. I VGR verkar den dominera redan i vissa kommuner.
Citera
2021-02-12, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tindr.

De flesta ungdomar idag hittar sina partners på skolan. Just detta med att gå på krogen är inte alls lika populärt/vanligt som det var förr.

Detta gör också att smittspridning på redtauranger/krogar inte varit dominerande i dessa åldrar.

Jag var att färga ungdomar dricker alkohol idag enligt IQ, men finns det källor på att ungdomar inte gillar krogen som förr? Ovanlig utveckling men det är väl som dansband, den hade sin peak för exakt 30 år sedan och sedan blev det mindre populärt, tänker på bla filmen Black Jack
Citera
2021-02-12, 12:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är inte säkert. Den sydafrikanska varianten B1351 är bara 47% lik den gamla. Det är en stor förändring som mutationen har skapat.
Vi vet redan att Sydafrika har förbjudit AZ vaccinet eftersom den biter inte på den sydafrikanska varianten.
Så att säga påståendet att vaccin biter på dessa varianter inte vara rätt snarare det är felaktigt.
Denna sak går ju att undersöka i litteraturen.
Vaccinet är inte lika effektivt mot den sydafrikanska varianten eller den brittiska, men ändå tillräckligt för att ge skydd

Citat:
Taken together these data demonstrate reduced but still significant neutralization against the full B.1.351 variant following mRNA-1273 vaccination.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.25.427948v1

Samt
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n296

Dessa är relativt nya varianter. Så hur det ser ut i verkligheten får vi se, men av allt vi vet idag finns effektiva vaccin även mot dessa varianter
Citera
2021-02-12, 12:41
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
På Lunchekot nu 12:30 kommer följande ämne att behandlas:

" Pga Pandemin så står många platser tomma på äldreboenden, det gör nu att personal får sparken."

Detta påminner mig om ett inlägg jag gjorde i Mars förra året: Inlägg #137625.

"Jag menar det finns ju RISK att vi kan få en Italienliknande situation och då är det ju rimligt att i ett tidigt skede TA HÖJD för att så eventuellt kan ske.
Istället för att sitta i skiten sen med många döda och kollapsad sjukvård.

Nu är det ju heller inte endast Italien som tar till extrema åtgärder och varför Sverige inte väljer att agera tyder ju på att man kallt räknar med att många pensionärer och andra riskgrupper ska dö bort.

Kostnader bort, WIN för samhället.

Jag misstänker en agenda som hade fått folk att bli rädda om den kom ut.
Den kommer att komma ut men då kommer det redan att vara försent."

Säger du a får du säga b.
Citera
2021-02-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag råkade a ett diagram med Sverige, Danmark och Israel uppe och konstaterar att utvecklingen när det gäller dödsfall är väldigt lika. Är inte det lite märkligt?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-01..latest&country=SWE~DNK~ISR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=new_vaccinations&pickerSort=as c

Det verkar vara rapporteringsdatum och inte när det datum de faktiskt avled.

Denna peakar för Sverige den 20:e Januari medans på covidstatistik.se (som har avlidna placerade på rätt datum) så pekar det den 28:e December.
Citera
2021-02-12, 12:48
Medlem
Citat:
Jag råkade a ett diagram med Sverige, Danmark och Israel uppe och konstaterar att utvecklingen när det gäller dödsfall är väldigt lika. Är inte det lite märkligt?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-01..latest&country=SWE~DNK~ISR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=new_vaccinations&pickerSort=as c
Jo, lite märkligt är det faktiskt, eftersom omständigheterna är så olika.
Citera
2021-02-12, 12:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Kolla på trenden istället. Det var en onaturlig nedgång i början av veckan.
Drar du bara ut den 4 dagar, så ser man att det fortsätter ner i samma takt som tidigare.
Precis som regionen själva sa igår, så är anledningen till vissa toppar att det kan vara en viss eftersläpning avseende när nya fall kommer in i systemet.

Däremot så är det ju oroväckande om det fortsätter med högre tal nästa vecka.
Dock lär det inte vända över en natt, utan först plana ut och sen följas av en uppgång.
Citera
2021-02-12, 12:52
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Säger du a får du säga b.

Du får väl lyssna på Ekot?

I tex Göteborg kan de äldreboenden som har varit värst drabbade ha upp till hälften av platserna lediga.

Såhär ser jag på det:

-Man har inte testat äldre med symptom, man har gett palliativ vård oavsett och inte tagit in människor på sjukhus som annars hade fått vård för en vanlig Lunginflammation.
På så vis så har man klarat av att vården inte kraschat, man har även klarat av att hålla nere statistiken då man inte kunnat testa.

Nu har man anledningar att kicka personal pga arbetsbrist i äldrevården.
Äldrevården är även en del av den Svenska välfärdsmodellen man redan innan skurit ned på och rakat in på bara benen och som det såklart finns incitament att spara ytterligare i.

Man har offrat de gamla.
Citera
2021-02-12, 12:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Troligtvis brittmutationen som börjar ta för sig där också. I VGR verkar den dominera redan i vissa kommuner.

Nej. Det är inte anledningen till att Skåne ”rapporterar ikapp”.

Som jag svarade tidigare så är trenden nedåtgående om man bara sträcker ut kurvan ytterligare två dagar. Man kan inte stirra sig blind på två dygns rapportering.
Men det synsättet dör ju ingen i Sverige på helgerna i covid-19
Citera
2021-02-12, 12:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Du får väl lyssna på Ekot?

I tex Göteborg kan de äldreboenden som har varit värst drabbade ha upp till hälften av platserna lediga.

Såhär ser jag på det:

-Man har inte testat äldre med symptom, man har gett palliativ vård oavsett och inte tagit in människor på sjukhus som annars hade fått vård för en vanlig Lunginflammation.
På så vis så har man klarat av att vården inte kraschat, man har även klarat av att hålla nere statistiken då man inte kunnat testa.

Nu har man anledningar att kicka personal pga arbetsbrist i äldrevården.
Äldrevården är även en del av den Svenska välfärdsmodellen man redan innan skurit ned på och rakat in på bara benen och som det såklart finns incitament att spara ytterligare i.

Man har offrat de gamla.

Att tusentals gamla har sprut-mördats är ingen nyhet i tråden. Det kan dock vara så att Sveriges
dödlighet är större än rapporterat då man må ej hava testat ett större antal äldre innan de fått sprutan.
Citera
2021-02-12, 13:01
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, lite märkligt är det faktiskt, eftersom omständigheterna är så olika.
Se digrammet "Israel: Confirmed COVID-19 cases by age group – indexed to the start of the vaccination campaign".
Det verkar som man i Israel har en ökad smitta bland den yngre befolkningen men kraftig minskad hos 60+
https://ourworldindata.org/vaccination-israel-impact

En kan undra hur man i Israel registrerar de avlidna i covid-19, på rapportdatum eller efter den avlidnas dödsdag?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-02-12 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in