2021-02-12, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Senaste avsnittet av Michael Osterholm podcast beskriver exakt vad vi har att vänta.

Det ser mörkt ut:

https://www.youtube.com/watch?v=03DTuw4ilPI
Och vilken medicinsk utbildning har denna "guru" i corona-kunskap, som för övrigt inte verkar ha någon koll alls på hur viruset funkar.
Citera
2021-02-12, 11:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De mest uppmärksammade nya varianterna är den brittiska och den sydafrikanska. Vaccin biter åtminstone även på dessa varianter.
Eftersom jag tycker att AZ-vaccinet blivit en slagpåse i debatten så vill jag säga följande om att det inte skulle funka mot Sydafrikavarianten:

För det första så tror jag att AZ-vaccinet är det enda som verkligen blivit testat i verkligheten bland vaccinerade. De andra vaccinerna är testade mot plasma vad jag förstår. För det andra var urvalet för AZ-vaccinet lite märkligt och definitivt för litet för att man skulle ha kunnat dra några säkra slutsatser.

Förutom kinesiska Coronvac så verkar alla de vaccinerna som nu finns tillgängliga efter samma grundprincip. Man för in ett fragment av RNA:t in i den vaccinerades immunceller; det som styr det s.k. spikeproteinet för att det ska produceras antigener. Det kan inte vara några större skillnader då alla utgår från original-RNA:t som publicerades januari 2020. Jag tror därför att när allt lägger sig och vi har mer data så kommer alla vaccinera vara jämbördiga. Vektorvaccinerna har dock en avigsida nämligen immunsvar mot vektorvaccinet vilket utvecklarna försökt lösa på olika sätt. Det tror jag har drabbat AZ-vaccinet men jag tror inte att det kommer att vara ett problem. Det har visat sig att om man sänker första dosen eller förlänger perioden mellan doserna så får man bra effekt i nivåer med de andra vaccinerna. Det verkar alltså en fråga om ett kortvarigt immunsvar mot vektorviruset som avtar med tiden. Det bådar gott för alla vektorvacciner när det gäller ev. påfyllning med en tredje dos i höst t.ex.
Citera
2021-02-12, 11:07
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De mest uppmärksammade nya varianterna är den brittiska och den sydafrikanska. Vaccin biter åtminstone även på dessa varianter.

Ja, men vi har bara upptäckt en bråkdel av alla mutationer.

Det är fullständigt orimligt att tro att vaccinen skulle fungera på samtliga varianter.

Dessutom så blir ju mutationerna bara fler och fler. När vi har vaccinerat bort 500 varianter så är det 9500 kvar.
Citera
2021-02-12, 11:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du någon teori om varför ingen dör på Åland?

(FB) Inte en enda människa har dött på Åland av Covid-19 tom. 11-02-2021! Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
För att vi har lyckats skydda ålderdomshemmen och allmän folkhälsa är god. Tilläggas bör ju att bara ett par stycken öht har behövt uppsöka sjukvård, ingen har intensivvårdats. Nu uppe i ~130 bekräftade fall. således i princip ett ofarligt virus för vilken någorlunda frisk människa som helst. Läste igår om en 117 årig nunna som klarade covid galant. Läste även att cirka 800 miljoner barn har oersättliga kunskapsluckor pga irrationella skolstängningar i denna rädslans pandemi. Fruktansvärt tragiskt
Ålänningar är inte särskilt rörliga av sig heller, det vet jag av egen erfarenhet då vi har flera vänner på Åland.
Vi var över en vinter och tänkte åka upp till Geta från Mariehamn.
Men oj, varför ska ni ut på en sådan lång resa.
Citera
2021-02-12, 11:21
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Och vilken medicinsk utbildning har denna "guru" i corona-kunskap, som för övrigt inte verkar ha någon koll alls på hur viruset funkar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Osterholm

Bara en av världens främsta.
Citera
2021-02-12, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Det är fullständigt orimligt att tro att vaccinen skulle fungera på samtliga varianter.

Dessutom så blir ju mutationerna bara fler och fler. När vi har vaccinerat bort 500 varianter så är det 9500 kvar.
I september hade man hittat 12 000 mutationer, men de flesta är ju ganska lika till stor del och vaccinet fungerar.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6
Citera
2021-02-12, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Osterholm

Bara en av världens främsta.
Sorry!
Jag kanske blandade ihop vad jag lyssnade på, men jag fick intrycket att han var mer eller mindre okunnig. Kan som sagt varit att jag blandade ihop ett par klipp.
Citera
2021-02-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villleva
Sveriges felaktiga coronastrategi har orsakat och kommer fortsätta och orsaka tusentals dödsfall och oerhört mycket lidande.
Vaknade i natt av mardröm, såg i mardrömmen Tegnell och Löfven.

Sveriges felaktiga och obefintliga coronastrategi är ett skämt.
Önskar att jag hade bott i ett land, där de ansvariga gör allt för att minska smittspridningen.
I Sverige gör de styrande nästan ingenting för att minska smittspridningen av covid19. VARFÖR?

O jävlar nu dör alla i sverige pga covid.

Ska vi anmäla tegnell 😢
Citera
2021-02-12, 11:33
Medlem
Till matematiska folket här inne och alla andra experter och spådamer

Vad händer i sverige om 2 veckor?
Citera
2021-02-12, 11:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Frågan är varför vi inte öppnar upp samhället redan nu?

Det finns ingenting som tyder på att vaccinen kommer att fungera mot alla varianter. Vaccinen kanske bara fungerar på 20 av 10000 varianter.
Det klarar inte vården av är det enkla svaret.
Hittills har 50 000 personer skrivits in på sjukhus pga. covid, hälften av dessa har skrivits ut och denna hälft har krävt cirka 300 000 vårddygn.

Släpper vi corona fritt brakar våden samman och flera patienter med allvarliga skador eller sjukdomar (förutom covid) kommer att dö i onödan.
Citera
2021-02-12, 11:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Det finns en massa olika sätt viruset kan mutera på. Men endast en liten andel av förändringarna påverkar vaccineffektiviteten. Det gör endast mutationer som skapar förändringar i det sk spikeproteinet som transporterar viruset in i cellen och är alltså den viktigaste delen för viruset att ta sig in i cellen och börja reproducera.

Smittsamheten och infektionsbenägenheten är alltså väldigt beroende av spikeproteinet och det är därför detta man riktar in sig på vid framställningen av vaccin.
Det finns en begränsad mängd sätt detta spikprotein kan se ut och bibehålla sin funktion att få in viruset i cellen. Vi ser också att exempelvis den brittiska varianten är mer smittsam pga förändringar i spikproteinet. Vaccinen verkar dock på denna nya variant också. Så alla förändringar i spikproteinet leder inte heller till ett inaktivt vaccin.

Och de flesta förändringar i spikproteinet gör viruset mindre smittsamt.

Nu när vaccin kommer in i bilden uppstår ett selektionstryck som förmodligen inledningsvis kommer att göra viruset mindre smittsamt sett till en ovaccinerad population som referens, men mer smittsamt i en vaccinerad population. Denna variant kan sedan fortsätta att utvecklas mot smittsammare varianter, om det finns värdar nog att förändras i.

Man brukar säga att man satt viruset i en rävsax. "Förändra dig och bli mindre smittsamt eller dö ut" ungefär. Likt Sars-cov-2 är också mässlingen ett RNA - virus. Så även åtminstone de flesta influensavirus. Där det ser helt olika ut i avseende på immunitet/durabilitet och vaccineffektivitet dessa virus emellan. Var någonstans mellan dessa som Sars-cov-2 ligger återstår nog till störst del att se.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eftersom jag tycker att AZ-vaccinet blivit en slagpåse i debatten så vill jag säga följande om att det inte skulle funka mot Sydafrikavarianten:

För det första så tror jag att AZ-vaccinet är det enda som verkligen blivit testat i verkligheten bland vaccinerade. De andra vaccinerna är testade mot plasma vad jag förstår. För det andra var urvalet för AZ-vaccinet lite märkligt och definitivt för litet för att man skulle ha kunnat dra några säkra slutsatser.
Nej, alla vaccin genomgår fas3-studier där observationsgrupp och kontrollgrupp ingår. Det är genom en jämförelse mellan dessa grupper vaccineffektiviteten bestäms i det skedet.

Sedan har mycket riktigt effekterna av Modernas vaccin studerats i sera och jämförts med konvalescent grupp med lovande resultat. Markörerna visar på både högre och jämnare (mindre variation mellan individer) immunrespons för vaccinerad grupp än konvalescent grupp (de som genomgått infektion).

Se figur 2 här.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2022483#figures_media
Senast redigerad av MrArtur 2021-02-12 kl. 11:45.
Citera
2021-02-12, 11:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I huvudsak, ja, men i gruppen 16-59 år är det nästan 40 procent som fått en dos, och 20 procent som fått två doser:

https://ourworldindata.org/grapher/israel-vaccination-by-age?tab=chart&stackMode=absolute&region=World

(Man kan också gissa att den siffran har kraftig övervikt mot högre ålder)

Det kanske bara är för tidigt att yttra sig, som du säger, men man vill ju helst inte se en eskalerande smitta bland barn i ett sånt här läge. Det hade känts bättre om den minskade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Någon som har en liknande chart som Sverige har på worldometers - dvs där dödsfallen är placerade på rätt datum?

Det är nu nästan en månad (30 dagar) sedan 80% av de över 65 fått en dos i Israel.

Kollar man avlidna så peakar detta i Israel den 25:e Januari men detta verkar vara rapporteringsdatum - inte avlidendatum.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel
Jag råkade a ett diagram med Sverige, Danmark och Israel uppe och konstaterar att utvecklingen när det gäller dödsfall är väldigt lika. Är inte det lite märkligt?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-01..latest&country=SWE~DNK~ISR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=new_vaccinations&pickerSort=as c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in