Citat:
Ursprungligen postat av
madchance
Alla barn som har matcher/tävlingar varje helg träffar fler än kompisarna i skolan. Visserligen är det föräldrarna som kör, men ändå.
Jag tror inte att smittspridningen i Israel drivs av att sjuka barn spelar fotbollsmatcher mot barn i andra upptagningsområden. Det kan säkert hända att någon enstaka blir smittad, men det är inte någon kraftfull och ständigt pågående överföring av smitta. Det kan inte jämföras med när föräldrarna går till jobbet och rör sig i samhället varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Lite vagt i min smak. Dessutom är siffran i procent.
Men väldigt stora kluster. Och barn tenderar att följa med sina föräldrar (åtminstone vid sidan av föräldrarnas arbetstid). Men att sitta och spekulera hur barn reser i Israel och dra slutsatser från sådant är ingen metod jag ser som speciellt givande.
Både barn och barnens föräldrar kommer också sent i vaccinationskön. Tål också att upprepas. Finns ingen rigid grund för din slutsats i nuläget.
Att barns sociala nätverk (mot andra barn) är lokalt är väl ganska självklart. Nästan alla grundskolor tar emot elever baserat på att de bor i närområdet av skolan, även i Israel. Det är vuxna som sprider smitta till andra sociala nätverk än det lokala.
R-talet hos barn och tonåringar borde givetvis sjunka som en sten (på nationell nivå) när deras föräldrar är vaccinerade,
relativt när deras föräldrar inte var vaccinerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Vem har påstått att barn står för den långväga spridningen?
Barn sprider smitta mellan familjer, på ett effektivt sätt eftersom de ofta inte visar tydliga symptom.
Förutsättningen här var ju att föräldrarna var vaccinerade. Så "familjen" smittas ju inte, utan det är bara barnen som smittar varandra.