2021-02-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Så tänker den som är propaganda-skadad av väst-media!
Bara att kolla vad de mer seriösa avhopparna har berättat. Och nej, då duger det inte att lita till den vanliga amerikansk-sponsrade propagandan från Radio Free Asia, NK-News etc...
…och vilka objektiva informationskällor vill du att vi ska tro på? Vilka är dina?
Citera
2021-02-12, 07:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Noterade en intressant ekonomisk notering, Sydkoreas BNP under en vecka är nu på samma nivå som Nordkoreas är för ett helt år. Och det är per capita, så det har inget att göra med den större befolkningsmängden i syd. Nu har säkert Covid drabbat den ekonomiska aktiviteten i norr värre än i syd, men det mesta av datan kommer från tiden före.
För att knyta an till mina andra inlägg. Ja, ett halvsekel drygt av sanktioner har naturligtvis effekt.

Citat:
KWP verkar ha blivit mer transparant, på hemsidan visar de nu nya medlemmar av centralkommittén och vilka deras ansvarsuppgifter är. Har jag aldrig sett tidigare, känns som om KJU vill att eventuellt missnöje skall hamna där det hör hemma.
När blev du tankeläsare?
Citera
2021-02-12, 08:33
Medlem
Citat:
KWP verkar ha blivit mer transparant, på hemsidan visar de nu nya medlemmar av centralkommittén och vilka deras ansvarsuppgifter är. Har jag aldrig sett tidigare, känns som om KJU vill att eventuellt missnöje skall hamna där det hör hemma.
Det har varit många ommöbleringar under den senaste tiden, det förefaller som om KJU har anammat den gamla bedrövade tekniken ”trial and error”.
Tålamodet för vad respektive tjänst åstadkommer tycks däremot vara begränsat.
Citera
2021-02-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För att knyta an till mina andra inlägg. Ja, ett halvsekel drygt av sanktioner har naturligtvis effekt.
Här kan man läsa lite om sanktionernas effekt det senaste året och vad det kan ha för betydelse något år framöver.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/covid-helped-isolate-north-korea-way-sanctions-never-could-so-ncna1257143
Citera
2021-02-12, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Här kan man läsa lite om sanktionernas effekt det senaste året och vad det kan ha för betydelse något år framöver.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/covid-helped-isolate-north-korea-way-sanctions-never-could-so-ncna1257143
Min stora fråga är varför inte Sydkorea belades med sanktioner under militärdiktaturens dagar. Var någonstans var ni då? Det borde finnas massor av material om omvärldens protester att länka till.
Citera
2021-02-12, 10:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det har varit många ommöbleringar under den senaste tiden, det förefaller som om KJU har anammat den gamla bedrövade tekniken ”trial and error”.
Tålamodet för vad respektive tjänst åstadkommer tycks däremot vara begränsat.

Icke desto mindre finner jag det intressant att det verkar som om Pyongyang har en ny sort ansats till gamla väletablerade problem. Visst, jag kanske läser väl mycket in till den ansats som för närvarande verkar utföras, men jag får en förnimmelse av att KJU försöker pröva nya möjligheter, och det är det enda som kan låsa upp nuvarande dödläge.
Citera
2021-02-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Min stora fråga är varför inte Sydkorea belades med sanktioner under militärdiktaturens dagar. Var någonstans var ni då? Det borde finnas massor av material om omvärldens protester att länka till.
Sydkorea hotade inte världen med kärnvapen, de hotade inte heller med att de med våld skulle återerövra Nordkorea
Citera
2021-02-12, 13:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Sydkorea hotade inte världen med kärnvapen, de hotade inte heller med att de med våld skulle återerövra Nordkorea
Det är inte det jag påpekar här. Jag menar vilka förutsättningar de två länderna har haft. Nu förstår jag att många sydkoreaner idag har respekt för Park Chung-hee och vad han gjorde för landet genom att ta det från ett eftersatt bondesamhälle till vad det är idag. Det är jag beredd att hålla med om faktiskt. Det är heller inte det jag menar. Det är hyckleriet och dubbelmoralen de luxe som ni och omvärlden har som inte när det gäller just då har något att invända mot autokrater som plågar sin befolkning.

Det finns fler exempel på det. Vapenförsäljning till Gulfstaterna och sanktioner mot Iran.
Citera
2021-02-12, 14:08
Medlem
Giant Squids avatar
Jag rekommenderar trådens läsare att del utav avhandlingen Demystifying The North Korean Economy av Lee Jeong Seok. Finns länkad längre bak.

Intressant detta med Kimfamiljens intresse för arkitektur. KJU har ju varit hands on i byggandet i Wonsanresortet, där nya byggnader fått rivas för att KJU hade starka åsikter om stilen.
Kim Jong Il skrev ju avhandlingar i arkitektur som verkar vara mycket spännande. Pyongyangs färgsättning i massa pastellfärger och futuristiska byggnader var postmodernistisk innan det fanns postmodernism. En liknande spännande arkitektur kan man nästan inte återfinna på andra platser. Vore hemskt att se allt dessa besudlas med neonskyltar från coca cola.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-02-12 kl. 14:16.
Citera
2021-02-12, 14:30
Medlem
Giant Squids avatar
Ur en intervju med Lee Jeong Seok, det finns naturligtvis frågetecken att reda ut.

Citat:
Right now, North Korea is undergoing the most sweeping structural change in its 70-year history.

“Kim Jong-un’s efforts to implement policies that are centered on developing North Korea’s productive capacity are moving in a direction consistent with laudable changes that the outside world has long urged North Korea to make,”

“If the US continues to insist on maintaining sanctions because of the prolonged breakdown of the denuclearization talks, that’s likely to erode North Korea’s willingness to open up its economy.”

“Is it really desirable for us to erode Kim’s willingness to open up the economy? The fate of the Korean Peninsula hangs in the balance, and we need to give careful thought about how to resolve the UN’s contradictory sanctions,” before the window of opportunity closes.”
http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_northkorea/919125.html
Citera
2021-02-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag rekommenderar trådens läsare att del utav avhandlingen Demystifying The North Korean Economy av Lee Jeong Seok. Finns länkad längre bak.

Intressant detta med Kimfamiljens intresse för arkitektur. KJU har ju varit hands on i byggandet i Wonsanresortet, där nya byggnader fått rivas för att KJU hade starka åsikter om stilen.
Kim Jong Il skrev ju avhandlingar i arkitektur som verkar vara mycket spännande. Pyongyangs färgsättning i massa pastellfärger och futuristiska byggnader var postmodernistisk innan det fanns postmodernism. En liknande spännande arkitektur kan man nästan inte återfinna på andra platser. Vore hemskt att se allt dessa besudlas med neonskyltar från coca cola.
Visst finns det intresse för arkitektur. Ryugyong är ju världsberömt. Som världens största tomma hotell. Sedan kan man notera via satellitbilder att blåa tak är populärt. Öster om Taedong består Pyongyang mest av kåkstäder.
I Wonsan finns en strand som är avdelad, där turister är på ena sidan stängslet och nordkoreaner är på andra. Hur kommer det sig?
Citera
2021-02-12, 15:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Visst finns det intresse för arkitektur. Ryugyong är ju världsberömt. Som världens största tomma hotell. Sedan kan man notera via satellitbilder att blåa tak är populärt. Öster om Taedong består Pyongyang mest av kåkstäder.
I Wonsan finns en strand som är avdelad, där turister är på ena sidan stängslet och nordkoreaner är på andra. Hur kommer det sig?
Måste vara svårt att se byggnader från satellitbilder, jag brukar titta på foton tagna från marken. Överlag så verkar arkitekter benämna NK som cutting edge.
https://i.insider.com/5745c450dd08953a708b48d9?width=1136&format=jpeg
https://d.newsweek.com/en/full/1053025/00.jpg?w=737&f=ad38efb6b3a0f2440f4e7a46abe08b4c
https://i.insider.com/5745c450dd08953a708b48e8?width=1100&format=jpeg&au to=webp
Tänker du på stängsel som I Labadee, Haiti?
https://www.theguardian.com/world/2008/aug/07/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in