2021-02-11, 23:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Köpte mig en traktor i förra veckan för att kunna ploga lite, gammalt djävla ras den är så djävla ful så jag vill gräva ut ögonen med en sked varje gång jag tittat på den men maskinellt är den i gott skick sånär som på ett par strömbrytare så ska inte klaga för mycket

Tändningslåset gick en gång i tiden sönder och det har ersatts med vippströmbrytare, har läckt in vatten i en vippströmbrytaren så den bryter inte längre strömmen riktigt och fan orka ta dän batteriet varje gång man stänger av motorn så den ska bytas.

Frågan är vad jag ska välja? vippströmbrytare med gummihätta är en diskret enkel billig lösning men funkar bara så länge gummit är helt, spricker gummit så kommer det in vatten och så står jag där en vacker dag med tomt batteri.

Så vad finns det för strömbrytare som tål vatten och har ungefär samma formfaktor som en enkel vippströmbrytare?
Mvh A.A
Citera
2021-02-11, 23:38
Medlem
Försegla alla orörliga delar med till exempel badrumssilikon och fäst ett gummiskydd över som du får lyfta varje gång du ska nyttja brytaren. På så vis är eldosan förseglad och brytaren skyddas från väder och vind.
Citera
2021-02-11, 23:57
Medlem
Apjesuss avatar
Glid in på den lokala marin-shopen, de brukar ha sådant. En vippbrytare med gummihetta på brukar funka länge, men alla gummidetaljer som säljs numera har blivit så jäkla dålig kvalitet på, så jag håller med om att det inte går att lita på. Mina maskiner står oftast inne, men jag brukar mata på rejält med vaselin (på sprayburk) i och omkring alla strömbrytare, har funkat fint hitintills.
Citera
2021-02-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köpte mig en traktor i förra veckan för att kunna ploga lite, gammalt djävla ras den är så djävla ful så jag vill gräva ut ögonen med en sked varje gång jag tittat på den men maskinellt är den i gott skick sånär som på ett par strömbrytare så ska inte klaga för mycket

Tändningslåset gick en gång i tiden sönder och det har ersatts med vippströmbrytare, har läckt in vatten i en vippströmbrytaren så den bryter inte längre strömmen riktigt och fan orka ta dän batteriet varje gång man stänger av motorn så den ska bytas.

Frågan är vad jag ska välja? vippströmbrytare med gummihätta är en diskret enkel billig lösning men funkar bara så länge gummit är helt, spricker gummit så kommer det in vatten och så står jag där en vacker dag med tomt batteri.

Så vad finns det för strömbrytare som tål vatten och har ungefär samma formfaktor som en enkel vippströmbrytare?
Mvh A.A

Varför inte ett tändningslås från Biltemas för en hundring?
Citera
2021-02-12, 03:38
Medlem
yz44s avatar
Något som kan hjälpa till att skydda den nya brytaren är om den förses med ett "tak",
på så vis så kommer mindre fukt att kondensera på själva brytaren.
Citera
2021-02-12, 03:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeawolf
Försegla alla orörliga delar med till exempel badrumssilikon och fäst ett gummiskydd över som du får lyfta varje gång du ska nyttja brytaren. På så vis är eldosan förseglad och brytaren skyddas från väder och vind.
Gummihättan på vippströmbrytare är ett gummiskydd.

https://www.abkati.se/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/0/7/0751.01_itemimage_mainfront.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Apjesus
Glid in på den lokala marin-shopen, de brukar ha sådant. En vippbrytare med gummihetta på brukar funka länge, men alla gummidetaljer som säljs numera har blivit så jäkla dålig kvalitet på, så jag håller med om att det inte går att lita på. Mina maskiner står oftast inne, men jag brukar mata på rejält med vaselin (på sprayburk) i och omkring alla strömbrytare, har funkat fint hitintills.
Mjo gummi har samma hållbarhet idag som förra veckans gurka typ, testat att fylla gummihättor med silikonolja och verkar hålla lite bättre men oljan rinner bort med tiden, marinshop där sa du nåt det är ett ställe jag inte tittat på.

Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Varför inte ett tändningslås från Biltemas för en hundring?
Det är inte uteslutet att jag köper ett tändningslås men behovet av att kunna låsa tändningen finns inte, traktorn står parkerad i låst garage som bara jag har nyckel till.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Något som kan hjälpa till att skydda den nya brytaren är om den förses med ett "tak",
på så vis så kommer mindre fukt att kondensera på själva brytaren.
Jo har sneglat lite på att bygga nåt av 2mm akrylplast som ligger och skräpar.
Citera
2021-02-12, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gummihättan på vippströmbrytare är ett gummiskydd.

Tänkte mig en sån här. Så du slipper oroa dig för att gummit ska spricka på nya brytaren.
Annars bör en fast "brytarkåpa" fungera, alltså en liten överbyggnad kring brytaren.

*Skulle läst alla kommentarerna innan jag gav mig ut på bildsökning!
Senast redigerad av Yeawolf 2021-02-12 kl. 04:08.
Citera
2021-02-12, 07:30
Medlem
ps870s avatar
Gimmihätta. Några gånger per år smörjer du gummit med en blandning av glycerol/glycerin och t röd. Blanda 50/50. Tar högst någon minut. Det vårdar gummit, funkar kanon på alla gummiföremål även däck och stövlar t.ex. Spriten gör att glycerolen tränger i i gummit. Alltså av samma anledning som att det finns sprit i en del handkrämer.
Vill du även använda silikon för att täta så använd en som klarar minusgrader, inte inomhussilikon.
Citera
2021-02-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apjesus
Glid in på den lokala marin-shopen, de brukar ha sådant. En vippbrytare med gummihetta på brukar funka länge, men alla gummidetaljer som säljs numera har blivit så jäkla dålig kvalitet på, så jag håller med om att det inte går att lita på.

Mina maskiner står oftast inne, men jag brukar mata på rejält med vaselin (på sprayburk) i och omkring alla strömbrytare, har funkat fint hitintills.
Dagens bästa tips!
Vaselin klarar all väta och det leder elektrisitet försvinner inte som silikon spray gör, vaselin används i kritiska applikationer.
Citera
2021-02-12, 20:55
Medlem
INTPs avatar
Regnskydd som inte låter vattnet komma fram till strömbrytaren är det enklaste och troligen effektivaste skyddet. Någon form av lock eller tak över, och att grejerna sitter så vattnet helt naturligt vi ta en annan väg än just där strömbrytaren sitter så är det rätt säkert.
Tätade strömbrytare brukar ha en begränsad livslängd, visst finns det bra prylar men då är det många siffror på prislappen också. Och även om själva strömbrytaren är tät skadar det inte att göra allt man kan för att hålla vatten borta från den.
Citera
2021-02-15, 10:46
Medlem
Köp en huvudströmbrytare istället. Biltema 80:-

Bör man ha iallafall o de flesta försäkringsbolag kräver det när man parkerar traktorer inomhus.
Citera
2021-02-15, 21:45
Medlem
killawifes avatar
Biltema har även strömbrytare för båtar, både av/på modellen och återfjädrande. De brukar vara vattentäta och godkända för saltvatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in