2021-02-11, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Jag är ingen Leif GW, eller sitter med spåkula. Varför skulle Tilray vara så fantastiskt? Mer info plz.

Kom ihåg nu att sektorn är pumpad av många stoners, och via SNDL. Jag skulle invänta chill-down och rekyler innan jag tog positioner, särskilt inom små bolag.
DeT sTåR pÅ rEdDit!!!

Ärligt tycker jag sånt här är underhållande, och nyttigt, man lär sig leva med rött Skulle aldrig i mitt liv lägga pengar jag behöver, smartare än så hoppas jag fler är.

Det pratas om nån merger mellan APHA och TLRY, men helt ärligt är jag bara med på showen och inte jätte insatt. Jag behöver bara lite spänning i vardagen i dessa bittra tider.
Citera
2021-02-11, 02:31
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Jag vet inte mer än du. Tycker dock det är ett intressant tips. Har lagt Tilray på watchlist på Yahoo.

Förstår. Men varför tycker du att det är ett intressant tips i sig? Vilka faktorer presenterades i någon eventuell DD som var intressanta? Läs på och bilda dig en egen uppfattning kring varför bolaget kan vara vettigt att investera i och lita inte blint på främlingar som haussar på nätet.

Säger inte att det är en dålig investering, vill bara lyfta fram en fundamental agenda. Och det gäller till alla, särskilt om man tar en långsiktig placering.

Jag brukar skämta lite om att ifall en främling kommer fram på stan och frågar om bolaget så ska du vara så pass påläst att du kan sälja in det.
Citera
2021-02-11, 05:18
Medlem
nvm..
Senast redigerad av 3a29 2021-02-11 kl. 05:34.
Citera
2021-02-11, 06:10
Medlem
Citat:
Det kan man definitivt säga. Aemetis sågs också tidigare som ett simpelt etanol-bolag i en viss utdöende sektor, då etanol-hypen (gällande bränsle för bilar) sakta dog ut efter 2010:ish. Både Aemetis och Pacific Ethanol (nu Alto Ingredients) reste sig ur askan förra året då många gick in i bolagen med förhoppningar om massiva intäkter i form av försäljning av sanitizer-produkter, vilket såklart är en het potatis nu under Corona.

Aemetis delårsrapport för Q3 floppade och kursen dök 40 %. Pacific visade bättre siffror och började även bli helt skuldfria och samtidigt gå med vinst. Pacific sadlade sedan om mer och mer för att helt tillverka alkohol/etanol, vilket också var anledningen till deras namnbyte på börsen till Alto Ingredients. Marknadens investeringar i Aemetis och Pacifics har tidigare gått lite hand i hand och kurserna har stått i viss korrelation till varandra, Aemetis har kallats för Pacifics lillebror. Det har heller inte varit så konstigt, grundaren av Pacific är nämligen VD:n för Aemetis, Eric McAfee.

Jag anser dock att Aemetis har fler intressanta inriktningar gällande grönt bränsle och en större potentiell uppsida för massiva ökningar längre fram om man ligger lång. Tittar man på Stocktwits så följer enbart 13k bolaget, så helt klart flyger det i viss mån under radarn.

Intressant! Ska bli kul att ligga lång och se vad som händer under året.
Citera
2021-02-11, 08:42
Medlem
riff0raffs avatar
Ligger kvar i GEVO fortfarande med 290% utveckling - klart hetast i portföljen. Vill återigen belysa norska bolaget VOW som är påväg att omvärderas till Greentech bolag - nämnde detta för 2-3 veckor sedan och den har påbörjat resan uppåt.

Citat:
Varsågod, kan dock inte ta åt mig äran för Zomedica - you got the wrong guy.

GEVO bör ses som en värdig långliggare i portföljen. Den har stor potential kvar att klättra. Tyvärr har kursen konsoliderat och blankas hårt emellanåt. Kidsen verkar sälja ut sig lite väl fort. Men vi lär få in mer och mer stabila storägare som går lång.
Citera
2021-02-11, 09:04
Medlem
bajssprutans avatar
Enligt JPMorgan verkar råvaror vara på väg in i en ny supercykel.
$MT som är en del av min långsiktiga stålinvestering slaktade förväntningarna i dagens rapport och YARA drar in mer och mer pengar årligen. LUMI är på ath. Kopparpriset är högt det också.

Mer trimmad folkabuss än raket, men på lite sikt är det nog en bra idé att investera i råvaror istället för tech.

GEVO har en självklar plats som jetbränslet i en haschraket som denna. Framtidens råvara.
Citera
2021-02-11, 09:44
Medlem
riff0raffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Enligt JPMorgan verkar råvaror vara på väg in i en ny supercykel.
$MT som är en del av min långsiktiga stålinvestering slaktade förväntningarna i dagens rapport och YARA drar in mer och mer pengar årligen. LUMI är på ath. Kopparpriset är högt det också.

Mer trimmad folkabuss än raket, men på lite sikt är det nog en bra idé att investera i råvaror istället för tech.

GEVO har en självklar plats som jetbränslet i en haschraket som denna. Framtidens råvara.

Finemang då att Arcelor Mittal (MT) och VOW har ett strategiskt samarbete...
Citera
2021-02-11, 09:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riff0raff
Finemang då att Arcelor Mittal (MT) och VOW har ett strategiskt samarbete...
Ja, de verkar ligga i framkant med att göra verksamheten mer snäll mot miljön och samtidigt profitabel.
En hel del verksamhet i USA har sålts till CLF mot aktier som såldes.
Fanns ett riktigt trevligt köpläge i CLF igår som jag tyvärr missade.

Aditya Mittal tog idag över VD-posten och utdelning och återköp ska återupptas.
Kommer säkert att dra iväg bra framöver då utdelningsfonder blir sugna.
Citera
2021-02-11, 10:04
Medlem
blackcloaks avatar
Någon som hakade på min rek? 100 % upp sedan inlägget och det är organisk tillväxt, ingen pump. =)
Citera
2021-02-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackcloak
Någon som hakade på min rek? 100 % upp sedan inlägget och det är organisk tillväxt, ingen pump. =)

Jovars. Jag läste på och gillar bolaget. Känns fint också att det inte gått så fort som vissa andra pumpar i samma branch.
Citera
2021-02-11, 11:48
Avslutad
Citat:
Förstår. Men varför tycker du att det är ett intressant tips i sig? Vilka faktorer presenterades i någon eventuell DD som var intressanta? Läs på och bilda dig en egen uppfattning kring varför bolaget kan vara vettigt att investera i och lita inte blint på främlingar som haussar på nätet.

Säger inte att det är en dålig investering, vill bara lyfta fram en fundamental agenda. Och det gäller till alla, särskilt om man tar en långsiktig placering.

Jag brukar skämta lite om att ifall en främling kommer fram på stan och frågar om bolaget så ska du vara så pass påläst att du kan sälja in det.

Det är absolut inte fråga om en långsiktig investering. Pump and dump. Långsiktigt håller jag BTC.
Citera
2021-02-11, 11:49
Medlem
Kan papilly bli nästa aktie o pumpas?
Har vänner inom banksektorn som aka börja med stressprogram. Kan bli skitstort när stora företag gör detta för sina medarbetare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in