"Alldeles för många har fortfarande inte förstått att utan en skånsk galoppbana så kommer hela den skandinaviska galoppsporten att förtvina till en ny nivå. Den kommer väl finnas kvar i Stockholm, men då på någon rudimentär nivå. En god vän och mångårig galoppidealist i Norge förutsåg nyligen att norsk galoppsport knappast finns kvar om tio år. Så pessimistisk var han. Om Skåne är borta så kommer Klampenborg och Dansk galoppsport få synnerliga problem."
Men jag är oenig när det gäller behovet av en gräsbana. Den nya banan i Skåne behöver inte ha en gräsbana. Dirttrack eller Tapeta duger gott. Är det inte för många gräslöp redan nu? Det rids på gräs på Klampenborg, i Göteborg, på Övrevoll och i Stockholm. Hästmaterialet räcker inte till. Gärdet har redan dödat Strömsholm. Ska Bara döda Klampenborg? För det är ju det som kommer att ske.
Och, inte minst, har gräsbanan på Bro Park dödat galoppen som en publiksport på våren och vintern. Det är inte roligt att se dt-loppen med en bred gräsbana i vägen. Jag åker i alla fall inte dit förrän grässäsongen är igång (nja, kanske i år om publik mot förmodan skulle tillåtas redan i vår, men det är ju undatgate i så fall ...). Ska detsamma ske på Jägersro? Jag hoppas inte det.
Kom på att tänka att jag bara stött på EN norrlänning i Galoppsporten. Må ju finnas uppfödare Pernilla Nilsson i Dalarna. Men det är ju inte så långt norrut.
Båstad är jättetrevligt. Jag var där i somras. Den här ”normaliseringen” av galoppsporten börjar gå över gränsen. Det är ju en kopia av ”Nya Moderaterna”, alltså förvandlingen när Moderaterna skulle bli ett parti för ”vanligt” folk. Det är en fin vision och ja till viss del.
MEN vi kan inte komma ifrån att sporten styrs av ägare (med feta plånböcker så de kan köpa bättre hästar). Vi måste vara en snobbsport, det ska vara högklassigt och inte någon tråkig vardag över det hela.